• زمان : ۱۳۹۹/۲/۲۳ ه‍.ش.،‏ ۱۵:۵۴
  • نمایش : ۱٬۶۴۱ دفعه
  • موضوع : روز نگار
در سراسر دنیا، پرستاران درگیر همه‌گیری جهانی کرونا هستند. این شغل به سلامت روانی و فیزیکی بعضی از آنها لطمه شدیدی زده است و تعداد زیادی هم به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

روز جهانی پرستار 

روز جهانی پرستار هرساله در ۱۲ ماه مه به منظور قدردانی از  پرستاران ، در اقصی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. به این خاطر که زادروز   فلور انس نایتینگل   پرستار انگلیسی و بنیانگذار حرفه  پرستاری  مدرن در ۱۲ مه است، این روز به عنوان روز پرستار انتخاب شده‌است.در ایران روز تولد حضرت زینب روز پرستار و تقدیر از زحمات آنان شناخته می‌شود.

 

 

سال 2020 و رویداد های پرستاران 

 

سازمان جهانی بهداشت (WHO) سال ۲۰۲۰ میلادی را "سال پرستار و ماما" نامگذاری کرده است.براساس اعلام این سازمان، پرستاری بزرگترین گروه شغلی در بخش مراقبت‌های بهداشتی است و پرستاران تقریبا ۵۹ درصد از متخصصان بهداشت را تشکیل می‌دهند.

 

اما این رقم کافی نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که تقریبا ۲۸ میلیون پرستار در سطح جهان مشغول به کار هستند و با این حال دست‌کم به وجود حدود ۵.۹ میلیون پرستار دیگر نیاز است تا از جمعیت رو به رشد در جهان مراقبت کنند.


طی سال‌ها پرستاران در برخی از مهمترین دستاوردهای بهداشت عمومی در جهان مشارکت داشته اند. همچنین آنان در بحبوحه تمامی بحران های مهم از جمله بلایای طبیعی مانند طوفان ها و سیلاب ها و همه گیری بیماری‌ها حضور داشته‌اند.به گزارش سایت weforum، در سطح جهان پرستاران به شکل گسترده‌ای در کمپین‌های مصون‌سازی که منجر به ریشه‌کن شدن آبله مرغان شد، نقش داشته‌اند.

 

همچنین در طول تاریخ فعالیت‌های زیادی برای مقابله با بیماری‌ها انجام گرفته که پرستاران از کمپین‌های واکسیناسیون مشابه حمایت کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به کمپین‌های مقابله با بیماری‌هایی از قبیل وبا، دیفتری، سرخک، اوریون، هپاتیت A و B و بسیاری دیگر اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر که بیماری کووید ۱۹ عالم‌گیر شده، پرستاران در یک عرصه مبارزه جهانی با این بیماری کشنده قرار گرفته‌اند؛ رویدادی که می‌توان از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین بحران‌های تاریخ بشریت یاد کرد.

کرونا که اکنون بیش از یکصد کشور را درگیر خود کرده به دنیا فهماند که مردم در هر کشوری و با هر دین و قومیتی که زندگی کنند، نقاط مشترکی با یکدیگر دارند.

سلامت، بهداشت و درمان فصول مشترکی بودند که باعث شد تمامی کشورها با رعایت یک قاعده و قانون به مبارزه علیه کرونا رفته و از روش‌های واحدی استفاده کنند.

پرستاران در بیمارستان ها و مراکز درمانی مشغول به کار هستند، شیفت‌های طولانی را تحمل می کنند، با خستگی، آسیب‌های روانی و جسمی دست به گریبان هستند و خود را در معرض بیماری قرار می دهند تا از بیماران مراقبت کنند.این واقعیت که حرفه پرستاری از مورد اعتمادترین مشاغل است به شکل کلی مورد تایید قرار گرفته است.

 

 

پرستاران ،کرونا،ایران 

سلامت، بهداشت و درمان فصول مشترکی بودند که باعث شد تمامی کشورها با رعایت یک قاعده و قانون به مبارزه علیه کرونا رفته و از روش‌های واحدی استفاده کنند.

متولیان و کارکنان حوزه سلامت، بهداشت و درمان نیز در تمام دنیا در صف اول مبارزه با ویروس قرار گرفتند، کسانی که با به خطر انداختن جان خود نوید دهنده زندگی به دیگر انسان‌ها شدند و نشان دادند که ایثار، گذشت و فداکاری می‌تواند بهتر از هر رسم و آیین دیگری نجات بخش شود.

در سراسر دنیا، پرستاران درگیر همه‌گیری جهانی کرونا هستند. این شغل به سلامت روانی و فیزیکی بعضی از آنها لطمه شدیدی زده است و تعداد زیادی هم به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. 

آنها سعی کردند خانواده‌ها را آلوده نکنند. مثلا اعضای خانواده‌شان را به شهرستان فرستادند یا با پدر و مادرشان رفت و آمد نکردند. حتی به مکان‌های عمومی هم نمی‌روند تا خدای نکرده اگر ناقل باشند کسی را مبتلا نکنند. همین باعث افسردگی برخی شده بود .

 

 

 در ایران با کمک گروه های هلال احمر از کادر درمان قدر درانی شد و در این راستا با کمک گروهی از کافه داران و افراد خیره خواه اقداماتی مانند ارسال قهوه به بیمارستان ها و آزمایشگاه ها جهت سپاسگذاری و پاسخ محبت های کادر درمان و تلاش شبانه روزی آنها در حفظ جان و سلامتی مردم میهن عزیز ایران دارند انجام شد .

همه ما مدیون فداکاری پرستاران قهرمان در ایران و سرتاسر جهان که جان خود را برای حفظ جان ما به خطر می‌اندازند، هستیم.در اثنای ویروس کووید-۱۹،بسیاری از قهرمانان سپید پوش ایران جان خود را در خط مقدم سلامتی از دست دادن این روز حتما با خانواده ها ی محترم و بزرگوار جامعه پرستار  دیداری  داشته باشید و یاد و خاطره  د ر گذشتگان  این فرشتگان و قهرمانان ایران زمین را گرامی داریم .

 

 

 فرارسیدن سالروز گرامیداشت خادمان بی‌منت و فرشتگان سپیدپوش جامعه ، پرستاران عزیز و زحمت کش ، را ارج نهاده و برای تمامی پرستاران ایران زمین آرزوی بهروزی و موفقیت دارد.

 

 

 

این حرفه پرستاری، ترکیب عجیبی است
از یک‌سو، ترکیبی است از رحمت
و عطوفت و مهربانی و مراقبت
و از سوی دیگر، دانش و معرفت

و تجربه و مهارت است

روزتان مبارک پرستاران مهربان

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی