«کرونا» تعطیلات آخر هفته نیست

  • زمان : ۱۳۹۸/۱۲/۸ ه‍.ش.،‏ ۱:۰۶
  • خوانده شده : ۷۴۰ بار
کرونا و تعطیلات
سرویس : فارس -   زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۷ - ۰۸:۳۱   شناسه خبر : ۸۹۸۸۸۵
شبستان گزارش می دهد
«کرونا» تعطیلات آخر هفته نیست
با انتشار ویروس کرونا در فارس، مسئولان با هدف کنترل بیماری، اقدام به لغو تجمعات غیر ضروری در حوزه های مختلف کرده اند اما برای اثربخشی این اقدامات به مشارکت مردم هم نیاز است.

خبرگزاری شبستان - شیراز ،

مریم شمالیان: 

 شیوع بیماری «کرونا» از کشور چین شروع شد و حالا به کشور و استان ما نیز رسیده است. این روزها شاهد تردد مردمی در کوچه و خیابان های شهرمان هستیم که ماسک زده اند و دستکش به دست دارند و از طرف دیگر شهروندان دیگری که زیاد این موضوع را جدی نگرفته اند.

از زمانی که خبر شیوع ویروس در کشور مطرح شد با هدف کنترل انتشار بیماری، مدارس به مدت چند روز تعطیل شدند تا خانواده ها و فرزندانشان در خانه بمانند و قرار گرفتن در اماکن عمومی و شلوغ به انتشار ویروس دامن نزند.

اما در اقدامی عجیب، برخی شهروندان نه تنها در خانه نمانده اند بلکه راه سفر و جاده را در پیش گرفته اند. اما نکته اصلی این است که شیوع کرونا، تعطیلات آخر هفته شما نیست، بلکه با هدف کنترل بیماری و به حداقل رساندن سرعت انتشار از افراد به یکدیگر، مدارس تعطیل شده اند.

جاده های شلوغ شمال

متاسفانه بسیاری از خانواده ها پس از اعلام این تعطیلی، راه جاده شمال را در پیش گرفته اند و در روزهای اخیر، جاده های شمال کشور با ترافیک فراوانی مواجه شده است. این اقدامات ناآگاهانه و بی احتیاطی کردن درباره بیماری که می تواند به سرعت منتشر شود، غفلتی است که عواقب مطلوبی در پی ندارد.

از خودمان شروع کنیم

گرچه هنوز، درمانی برای بیماری کرونا وجود ندارد اما روش های پیشگیرانه می تواند، در کاهش خطر ابتلاء به این ویروس خطرناک، بسیار موثر باشد. روش هایی که مسئولان کشوری و استانی با تشکیل جلسات متعدد بر آنها تاکید کرده اند:

استاندار فارس، با تاکید بر لغو جمع های غیر ضروری در فارس از مسئولان و مردم خواسته است تا از قرار گرفتن غیر ضروری در اماکن شلوغ اجتناب کنند.

«عنایت الله رحیمی»، همچنین، ارائه اطلاعات و نکات بهداشتی در خصوص بیماری کرونا از طریق بیلبوردهای شهری را اقدام مطلوبی برای فرهنگسازی در این حوزه عنوان کرده است.

در استان فارس اما با هدف پیشگیری هر چه بیشتر و بهتر، تمامی کلاس ها و دوره های آموزشی قرآنی نیز لغو شده است، از این رو حجت الاسلام «محمدصادق مهرابی»، مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس نیز در نامه ای از ادارات نمایندگی تبلیغات اسلامی فارس، درخواست کرده است تا کلاس ها و دوره های آموزشی قرآن کریم تا زمان گذر از خطر لغو شود.

رعایت موارد لازم در اماکن مذهبی

مسئولان استان برای کنترل این بیماری، انجام مراسم مذهبی در بقاع متبرکه فارس را تا اطلاع ثانوی لغو کرده اند و به نصب بنرهای آموزشی نیز در اماکن مذهبی با موضوع رعایت اصول و نکات بهداشتی و ضد عفونی کردن حرمین مطهر (ع) تاکید دارند، مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز با تاکید بر همکاری بین سازمانی در شرایط کنونی بر لغو تمامی برنامه های مذهبی و ضد عفونی اماکن مذهبی توصیه اکید کرده است.

حجت الاسلام «سید عباس موسوی» از تعطیلی مسجد «نصیرالملک» در شیراز خبر داده است تا ورود گردشگران خارجی به این مسجد تاریخی، موجب افزایش شیوع کرونا نشود.

نتیجه با شماست

با یک نگاه اجمالی به این وضعیت و لغو جمع های غیر ضروری در فارس، متوجه می شویم که تمامی اقدامات با اهداف پیشگیرانه صورت گرفته است تا سلامت شهروندان به مخاطره نیفتد.

اما انجام یک حرکت کاملا ناآگاهانه و مسیر جاده ها را در پیش گرفتن و ایجاد ازدحامی که سلامت خود و فرزندانمان را نشانه می گیرد بر باد دادن تمهیداتی است که برای کنترل بیماری در نظر گرفته می شود.

دودهای غلیظ

در پی انتشار ویروس کرونا در کشور، وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، درخواست پیگیری ممنوعیت عرضه قلیان را عنوان کرد.

قلیان میوه ای که در سال های اخیر، طیف گسترده ای از جوانان را به خود جذب کرده است، حالا خطری جدی برای انتشار بیشتر ویروس کرونا به شمار می رود. در سفره خانه هایی که همزمان با سرو غذا و مواد خوراکی، قلیان هم عرضه می شود، خطر جدی در کمین شهروندانی است که این روزها راهی چنین اماکنی می شوند و این خطر برای چند نفری که از یک قلیان مشترک استفاده می کنند به مراتب، جدی تر است.

این وضعیت موجب شده است تا رئیس اتاق اصناف فارس نیز واکنش جدی نشان دهد و عرضه قلیان را در سفره خانه ها، قهوه خانه و ... ممنوع اعلام کند.

«سید محمود هاشمی»، همچنین تصریح کرده است که با اصنافی که از این قانون سرپیچی می کنند، برخورد جدی می شود و واحد متخلف، پلمب خواهد شد.

 پیشگیری بهتر از درمان

از زمان شیوع ویروس کرونا در چین، همواره بر رعایت اصول بهداشتی، به ویژه شست و شوی صحیح دست ها تاکید شده است، نکته ای که از سوی کادر درمان و پزشکی استان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بارها بر آن تاکید شده است. ضد عفونی کردن دست ها نیز اقدام موثری است اما با اقدامات سودجویانه برخی افراد در روزهای اخیر، شاهد کمبود و گرانی این مواد بودیم. البته در برخی از مناطق شیراز نیز افرادی به توزیع رایگان ماسک و دستکش میان شهروندان پرداختند که امیدواریم الگوی سایرین نیز قرار بگیرد.

در این شرایط، حمایت از یکدیگر، فرهنگ سازی و ارائه نکات بهداشتی موثر و پیشگیری کننده در فضای مجازی و اجتناب از ترددهای غیر ضروری، اقداماتی است که می تواند از سلامت ما و همشهری هایمان، محافظت کند.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی