• زمان : ۱۳۹۹/۵/۹ ه‍.ش.،‏ ۱۰:۵۸
  • نمایش : ۲٬۷۹۱ دفعه
  • موضوع :
روزجهانی دوستی یک روز برای بزرگداشت و جشن گرفتن دوستی است.

در باره روز جهانی دوستی:

روزجهانی دوستی (به انگلیسی: Friendship Day) یک روز برای بزرگداشت و جشن گرفتن دوستی است.

در سال ۲۰۱۱، سازمان ملل متحد با هدف گسترش دوستی میان مردم، کشورها، و فرهنگ‌های مختلف، روز ۳۰ ژوئیه را به نام روز جهانی دوستی معرفی کرد.

 

دوستی

رفیق در تعریف مرسوم، به معنای «هم‌راه» و «هم فکر» است.

دوستی اصطلاحی است که برای توصیف رابطه همیارانه میان دو یا چند تن به‌کار می‌رود که به هر یک از ایشان، دوست یا رفیق گفته می‌شود. رابطه دوستانه معمولاً شامل درک دوسویه، ارج و احترام و مهر و محبت نیز هست.

محیط دوستی و رفاقت در تمام ابعاد روح انسان تاثیر می گذارد.

تاریخچه

پیش از سازمان ملل متحد، اولین بار، جویس هال، مؤسس کارت‌های تبریک هالمارک در سال ۱۹۳۰، روز ۲ اوت را به عنوان روز دوستی معرفی کرد تا مردم بتوانند با ارسال کارت تبریک، مراتب دوستی خود را به یکدیگر ابراز کنند. سپس در سال ۱۹۹۸، نین عنان، همسر کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد، شخصیت کارتونی وینی پوه را به عنوان سفیر دوستی در جهان، معرفی کرد. این مناسبت با همکاری سازمان ملل و شرکت والت دیزنی و به میزبانی کتی لی گیفورد، برگزار شد.

بسیاری از دوستان در این روز برای یکدیگر هدیه و کارت ارسال می‌کنند. دستبندهای دوستی در هند، نپال، بنگلادش و بخشی از آمریکای جنوبی طرفدارهای زیادی دارد. با گسترش شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از افراد این روز را به صورت آنلاین جشن می‌گیرند. در حال حاضر، روز دوستی در جهان به جای ۳۰ ژوئیه، بیشتر ۲ اوت برگزار می‌شود. با این حال، ۲۷ ژوئیه سال ۲۰۱۱، طی شصتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۳۰ ژوئیه به عنوان روز جهانی دوستی، نام‌گذاری شد.

روابط دوستی مدرن

۱- با دوستانی که آن‌ها را خوب می‌شناسید؛ مدام دیدار حضوری دارید؛ حتی شاید یکدیگر را در آغوش بگیرید؛ به خانۀ هم می‌روید و برای عروسی فرزندتان دعوتشان می‌کنید؛ شاید علاوه‌بر روش‌های دوستی سنتی‌تر مثل با هم غذاخوردن، تماس تلفنی و... گه‌گاه در رسانه‌های اجتماعی هم با آن‌ها ارتباط داشته باشید. (پیش‌تر تنها همین‌ها را «دوستی» می‌نامیدند).  
 
۲- دوستانی که آن‌ها را تاحدی می‌شناسید، چون دوستان مشترک دارید یا در رویدادهای مشترکی شرکت کرده‌اید؛ با هم نبوده‌اید، اما درنهایت هر دو بدین‌خاطر از آنجا سر درآورده‌اید که آشنایان مشترک زیادی دارید؛ شاید اصلاً فکرش را هم نکنید که او را به مهمانی کوچکتان دعوت کنید ولی بااین‌همه او را در حلقۀ اجتماعی بزرگ‌تر خود جای می‌دهید؛ حالا از طریق رسانه‌های اجتماعی بیشتر از دورانی که چنین چیزهایی اختراع نشده بود، با او در ارتباط هستید و بعد از سال‌ها شناخت بی‌تحرک از یکدیگر، صمیمیتی شگفت‌انگیز در میانتان برقرار است. (پیش‌تر به آن «آشنایی» می‌گفتند).  
 
۳- دوست یا هویت دوست‌مانندی که از ابتدا در فیس‌بوک، توییتر، گودریدز، یا خدا رحم کند، مای اسپیس ملاقات کرده‌اید، یعنی آنلاین یکدیگر را دیده‌اید، چون... خُب، اصلاً کی الان یادش است که چرا یکدیگر را دیدید؟ شاید به‌واسطۀ دوستِ دوست یک دوست یا به این خاطر که الگوریتمی در فیس‌بوک «پیشنهاد داد» که با هم دوست شوید. درهرصورت، حالا اغلب، در واقع شاید چندین بار در روز، با این فرد یا غریبه در ارتباطید و درنتیجه، مثل کسی که [در دنیای واقعی] چند بار در روز با او گپ می‌زنید، وارد گفت‌وگو با او می‌شوید. وقتی دوستی واقعی بپرسد او کیست، می‌گویید دوستتان است. آخر واژۀ بهتری ندارید. این توصیف عجیب‌وغریبی است؛ زیرا یک، هرگز در دنیای واقعی یکدیگر را ندیده‌اید، دو، شاید در واقع نام کامل، شغل یا پیشینۀ آن فرد را ندانید. اما دوست دارید با او در ارتباط باشید و وقتی از تجربیاتش بگوید، حادثه‌ای تلخ، جشن تولدی، ازدست‌دادن شغلی، دیدن نوزادی شیرین یا تصادفی، عکس‌العملی شدید و واقعی نشان می‌دهید. (این نوع دوستی پیش از این اصلاً نامی نداشت؛ زیرا در تاریخ روابط انسانی، تنها رابطه‌ای که تاحدی به این دوستی نزدیک است، رابطۀ دوستان مکاتبه‌ای است).  
 
۴- هویت دوست‌مانند شمارۀ ۳ همانی است که در شمارۀ ۳ گفته شد، یعنی کسی که تنها به‌طور مجازی او را می‌شناسید؛ البته با این تفاوت که اینجا در واقعیت هم با آن فرد دیدار کرده‌اید. این ملاقات احتمالاً مختصر و آشنایی منحصر‌به‌فردی بوده است؛ احتمالاً به این علت که یکی از شما دو نفر از محل اقامت دیگری رد می‌شده است. وقتی بالأخره همدیگر را می‌بینید، بیشتر وقتتان صرف خنده و شوخی بر سر این می‌شود که در عکس پروفایلتان چقدر کوچک‌تر یا بلندتر به نظر می‌آیید.

 

منبع : ویکی پدیا و فرادید

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی