• زمان : ۱۳۹۹/۲/۷ ه‍.ش.،‏ ۱۱:۳۱
  • نمایش : ۱٬۶۲۹ دفعه
  • موضوع : روز نگار
شعار روز جهانی گرافیک ((حرفه ای باش ))

روز جهانی گرافیک و دیزاین مبارک

 

امروز هفتم اردیبهشت در اصل به بزرگداشت روز گرافیک رسیدیم .امسال بحران اپیدمی کوید 19 که سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و مراسم این روز خلاق به دلیل محدودیت های موجود و برقراری رعایت فاصله گذاری اجتماعی گرد همایی انجام نمی شود .اما انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران فراخوان نمایشگاه پوستر را به یاد استاد مرتضی ممیز در سایت خود https://www.mrdesign   اعلام نموده اند .

 

 

 

 

تاریخچه

 

در سال ۱۹۹۵، ۲۷ روز آوريل، سالگرد تأسيس آيکوگرادا ، به عنوان  روز جهانی گرافیک  انتخاب شد. اين روز فرصتی برا ی شناختن طراحی ارتباطاتی و نقش آن در جهان می باشد.

طراحی  از طریق مختلف دنيای ما را شکل می دهد و بر درک، انديشه، واکنش  و تصميمات ما موثر است.

طراحی تعيين کنندۀ تاثيرگذاری اطلاعات بر ماست هرچند می تواند از راه رنگ، فرم و يا نوع باشد و کوچکترين علامت های خيابانی، وب سايت هايی که جستجو مي کنيم، محصولاتی  که می خريم و يا کتابهايی که می خوانيم را شامل ميشود.از سال ۱۹۹۵ طراحان سراسر دنيا گرد هم آمدند تا روز جهانی گرافيک را همانند گوناگونی جامعۀ جهانی ای که آيکوگرادا مصداق آن است، به اشکال مختلف جشن بگيرند.

 

گرافیک چیست؟

 

گرافیک یا ارتباط تصویری حیطه ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده ای است.

گرافیک یا به عبارت کامل تر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، سنگ و نمایشگر رایانه است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

از جملهٔ این تکنیک ها می توان به عکاسی، کانسپ، نقاشی و روش های مختلف چاپ اشاره کرد. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیک های مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیک های مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روش های چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می شود.

شاید بهترین تعریف از گرافیک را بتوان ساده سازی اجزا و عناصر تصاویر، همگون کردن ارتباط بین عناصر جهت یک ارتباط هدفمند با مخاطب دانست و یا به زبانی ساده تر گفت گرافیک یک اثر هنری است که می خواهد پیامی را از طریق بصری در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطب برساند.

 

 

 

 

 

 

دنیا بدون گرافیک ممکن نیست !!

زیرا اگر جهانی بدون ارتباطات گرافيکی را تصور کنیم ؛ و اين يعنی آشفتگی خيابانی، مبهم بودن اجناس بسته بندی شده در فروشگاهها، سردرگمی در ايستگاههای راه آهن و فرودگاهها، و حذف روزنامه ها را پیش رو داریم .در نتیجه  طراحان از اين تمرين ساده به عنوان راهی مؤثر برای نشان دادن اهميت و نقش طراحی ارتباطات در زندگی  روزمره استفاده کردند.

 

 

چگونه جشن بگیریم؟

 

 هدف از این مناسبت، افزایش آگاهى در زمینه دیزاین در میان جوامع مختلف دنیاست. 

 

  • به گالری های محل خود سر بزنيد.
  • در مورد ارزش و روند پيشرفت طراحی بحث و گفتگو کنيد. سخنرانی و جلسات ارائه برگزار کنيد.
  •  در کنار يکديگر طراحی کنيد.
  • افرادی از رشته‌های مختلف با طرز فکر‌های گوناگون را گرد‌ِهم آوريد و برای رفتن و سر زدن به انجمن محله  خود برنامه‌ريزی کنيد و همچنين برای طراحی يک پروژه راه حل‌هايی بيابيد.
  •  درب استوديوها را باز کنيد!
  •  به ديگران نشان دهيد که بهترين طراحی ها چگونه خلق می‌شوند.

 

با توجه به بحران ویروس کرونا می توانید به طراحان لوگو و گرافیک کار خود تبریک گویید ، اگر در صنعت کافه و رستوران فعالیت دارید طراحی منو و نام تابلو و کارت ویزیت خود را بار دیگر مشاهده کنید و در این روز به  طراح خود  تبریک بگویید و همچنین می توانید این روزها در دنیای مجازی از آنان حمایت کنید چون با خلق اثر زیبا و پویا به شما انگیزه و قدرت و اراده در جهت پیشبرد در اهداف رویایی شما می دهند.

 

روز جهانی گرافیک و دیزاین مبارک

 

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی