• زمان : ۱۳۹۹/۱/۶ ه‍.ش.،‏ ۴:۰۳
  • نمایش : ۱٬۶۰۳ دفعه
  • موضوع : روز نگار
روز خوشمزه و خوش طعم وافل

روز جهانی وافل


 امروز ۲۵ مارچ روز جهانی وافله.

وافل یک شیرینی انگلیسی پرطرفدار و خوشمزه است؛ این شیرینی رو میشه به عنوان صبحانه یا عصرانه به همراه خامه، شکلات، عسل و‌ میوه‌های تازه مثل توت‌فرنگی میل کرد.

کشف اسرار وافل:

  •  وافل (Waffle) به عنوان یک فعل، به معنی غیرقطعی بودن است و ریشه آن به کلمه اسکاتلندی Waff که به معنی «جیغ زدن مانند یک سگ کوچک است»، برمی‌گردد.

اما وافل به عنوان اسم، به معنی نوعی صبحانه مشبک عالی و خوش‌طعم می‌باشد که از کلمه قدیمی آلمانیِ Wefan به معنی «بافتن چیزی به شکل شانه عسل» نشأت گرفته است.

  •  مسلماً معروف‌ترین بازار فروش این محصول در ایالات متحده، رستوران‌های زنجیره‌ای Waffle House است که اکثراً در جنوب این کشور قرار دارند. از زمان افتتاح آن که به ۶۰ سال پیش برمی‌گردد.
  • خاستگاه وافل به اروپای غربیِ قرون وسطی برمی‌گردد. 

در آن زمان، خمیر وافل در میان دو صفحه فلزی ریخته می‌شد که ساختاری مشبک داشت تا خمیر را نگه دارد و مانع ریختن آن از اطراف صفحاتی شود که روی شعله باز آتش قرار می‌گرفت.

وافل، نان ترد و شیرین است که از ترکیب آرد و شکر و روغن و تخم مرغ و گاهی اوقات ماست تهیه می‌شود‌. اغلب به عنوان دسر و یا  صبحانه میل می‌شود. و ظاهر به صورت شبکه شبکه می‌باشد .

تقویم ثبت های وافل :

   در روز ۲۴ آگوست سال ۱۸۶۹، کورنلیوس سوارت‌اوت (Cornelius Swarthout) اولین پَتِنت (حق امتیاز) وافل‌ساز در آمریکا را به ثبت رساند. 

عنوان بزرگترین وافل دنیا را استیچینگ گودا اوگست (Stitching Gouda Oogst) هلندی در سال ۲۰۱۳ به نام کشور خودش ثبت کرد که ۸ فوت (حدود ۲.۵ متر) طول و ۱۱۰ پوند (حدود ۵۰ کیلوگرم) وزن داشت.

 

 

دسته بندی انواع وافل

 

 به طور کلی، وافل صبحانه در دنیا با ۳ نوع اصلی شناخته می‌شود:

وافل بلژیکی:

به عنوان بروکسلی نیز شناخته می‌شود و سبک و تُرد و با شیارهای بلند است و برای وَر آمدن آن از مخمر استفاده می‌شود.

وافل آمریکایی:

نوعی است که در آن به جای مخمر از بیکینگ پودر استفاده می‌شود.

وافل لیِژی:

در اصل دو نوع وافل در بلژیک وجود دارد، بروکسلی و لیِژی. لیِژی سابقه بیشتری دارد که در تهیه خمیر آن از مخمر استفاده می‌شود و نرم‌تر، متراکم‌تر و به واسطه پوششی از قند کارامل‌شده، شیرین‌تر است.

نکته مهم :

برخی بر این باورند که در تهیه آن می‌توان از خمیر پنکیک نیز استفاده کرد که باور درستی نیست.

البته که وافل و پنکیک هر دو مواد اولیه مشابهی دارند و هر دو برای صبحانه سرو می‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

– پنکیک‌ها ممکن است ظاهری قهوه‌ای داشته باشند، اما آن‌ها نرم و اسفنجی هستند و مغزشان بسیار شبیه یک کیک است.

– در مقابل، مغز وافل سبک و رویه آن تُرد است. به طور خلاصه، وافل‌ها نان‌هایی سرخ‌شده هستند، فقط به جای این‌که آن‌ها را در روغن داغ غوطه‌ور کنند، در میان فلزهای آغشته به روغن داغ قرار می‌دهند.

ابزار های وافل ساز :

اختراعات همیشه مختص به علوم پزشکی و علوم طبیعت و کیهان شناسی نیست. علوم تغذیه و سلامتی در جهان امروز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد .  و علاوه بر علم تندرستی مواد به نوع آوری ابزار و تجهیزات یک خوشمزه احتیاج دارد .

با توجه به تنوع وافل در سر تا سر دنیا برای علاقه مندان وافل ،دستگاه ها زیادی ساخته شده است واز وسایل روی گازی ماهی تابه های دو طرفه ،دستگاه های برقی وافل ساز در انواع قالبهای هیجان انگیز تا قالب های سیلکونی .

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی