• زمان : ۱۳۹۹/۲/۲۰ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۱۳
  • نمایش : ۲٬۰۳۶ دفعه
  • موضوع : یادداشت
شکلات تلخ حاوی  آنتی اکسیدان هایی   از جمله   پلی فنول  می‌باشد و نسبتاً کم شکر است، مخصوصاً هرچقدر درصد کاکائو آن بیشتر باشد. از شکلات تلخ به عنوان یک شکلات سالم نام می‌برند

شکلات تلخ

 

شکلات تلخ (همچنین شناخته شده با عنوان شکلات سیاه و یا شکلات تخته‌ای) نوعی از شکلات  است که دارای درصد بالاتری از دانه‌های    کاکا ئو  و کره کاکائو و  نسبت به شکلات شیری  است و جزء محصولات چاق‌کننده محسوب نمی‌شود. استانداردهایی که کشورهای مختلف و کارخانه‌های تولیدکننده در آن استفاده می‌کنند در کشورهای مختلف متفاوت است.

شکلات تلخ حاوی  آنتی اکسیدان هایی   از جمله   پلی فنول  می‌باشد و نسبتاً کم شکر است، مخصوصاً هرچقدر درصد کاکائو آن بیشتر باشد. از شکلات تلخ به عنوان یک شکلات سالم نام می‌برند و عوارضی که شکلات‌های شیری یا قندی دارند را ندارد. از شکلات تلخ به عنوان یک   ابر غذا  نیز نام برده می‌شود. این خصوصیات مثبت باعث شده‌است تا مصرف این شکلات در سرتاسر دنیا بسیار افزایش یابد و علاقه‌مندان و متقاضیان زیادی پیدا کند.

 

 

 

انواع شکلات تلخ 

شکلات تلخ از جمله پرطرفدار‌ترین مواد خوراکی در سرتاسر دنیا است. شکلات انواع مختلفی دارد و با توجه به محبوبیت و داشتن طعم مطلوب فرآورده‌های مخلتفی از این ماده خوشمزه تولید شده است. شکلات تلخ از جمله مفید‌ترین مواد خوراکی به شمار می‌آید که اگر در زمان مناسب مصرف شود فواید بسیار زیادی خواهد داشت.

۳۰ درصدی:

میزان کاکائو در این شکلات از حد پایه بالاتر است. خیلی تلخ نیست و مصرف آن باعث بروز مشکل خاصی در افراد نمی‌شود. در کنار آن نوع ۳۵ درصدی هم وجود دارد.

۴۵ درصدی:

کم‌کم به حد تقریبا بالای کاکائو نزدیک می‌شویم. این درصد خیلی بالا محسوب نمی‌شود؛ اما برای افرادی که مشکل ریفلاکس معده دارند مصرف آن مناسب نیست.

۵۰ درصدی:

این شکلات طعم تلخی دارد. مصرف آن برای افراد مبتلا به بی‌خوابی. ریفلاکس و ترشی معده و افرادی که دچار مشکل سنگ کلیه هستند، مناسب نیست.

۶۵ و ۷۰ درصدی:

کاملا طعم تلخی دارد. گاهی برای پوشاندن این طعم تلخ آن را با میوه‌هایی مانند پرتقال طعم‌دار می‌کنند.خوردن آن برای افرادی که از هر نظر مشکلی ندارند، ایرادی ندارد.

۸۰ و ۹۷ درصدی:

این نوع شکلات هر چند ویژگی‌های بی‌شماری دارد. اما بهتر است در صورتی که معده خالیست و یا احتمال بروز مشکلات بی‌خوابی وجود دارد، از خوردن آن صرف نظر کرد. البته نوع ۸۰ درصدی از نظر طعم قابل تحمل‌تر است!

 

 

خواص شکلات تلخ 

خواص شکلات تلخ در مراقبت از آسیب فرابنفش

خواص شکلات تلخ به عنوان ضد آفتاب نشئت گرفته از میزان انتی اکسیدان های فراوان موجود در آن است. انتی اکسیدان های شکلات تلخ توسط بدن شما جذب شده و در ارگان‌های مختلف از جمله پوست شروع به کار می‌کنند. یکی از همین ارگان‌ها پوست شما است. تنها راه مبارزه با رادیکال‌های آزاد، بهره‌مندی از مواد انتی اکسیدانی موجود در شکلات تلخ است. از این رو است شما می‌توانید از خواص شکلات تلخ به عنوان یک ضد آفتاب استفاده کنید.

بهبود بهداشت روان

آرامش و بهداشت روانی شما را تضمین کند. شکلات تلخ، معجزه‌ای است که در بدن شما می‌تواند میزان استرس را کاهش دهد. در زمان‌هایی که احساس ناامیدی می‌کنید مقداری شکلات تلخ بخورید تا تلخی روزتان را فراموش کنید. شکلات تلخ دارای ترکیباتی است که میزان استرس در خون انسان را به‌شدت کاهش و هورمون‌های شادی‌بخش را افرایش می‌دهد.

 

تغذیه پوست

ترکیبات موجود در شکلات تلخ همانند ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین ث باعث خواهند شد تا پوست شما شروع به تولید فولیکول و همچنین دیگر منابع لازم برای رشد سلول‌های پوستی کند. به همین علت خواص شکلات تلخ برای پوست مهم و حیاتی است.

سلامت چشم

 دنتیجه‌ای معجزه‌آسا روی سلامتی چشم و بهبود علائم بیماری‌های مختلف چشمی داشته باشد. علاوه بر این خوردن شکلات تلخ بینایی افراد را بهبود می‌بخشد و در مواردی که فرد عفونت چشم داشته باشد از پیشروی آن جلوگیری می‌کند. متأسفانه در مورد اثرات شکلات تلخ بر روی بیماری‌های مخصوص چشم به‌مانند آب مروارید در دست نیست.

 

در لایه‌برداری

خواص لایه‌برداری آن است. روزانه پوست ما با مواد آلوده و همچنین امواج خورشید در تماس است و این میزان از برخورد آلاینده‌ها با پوست باعث خواهد شد تا لایه از سلول‌های فرسوده و مرده روی پوست ما ایجاد شود. برای از بین بردن لایه‌ها نیاز به لایه‌برداری دارید

گردش خون کارآمد

می‌تواند گردش خون انسان را تسریع و بهبود ببخشد. متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند که خوردن مداوم و زیاد شکلات تلخ، می‌تواند رگ‌های خونی را تقویت و گردش خون را در بدن تسریع کند. همچنین شکلات تلخ، میزان ترشح بزاق را به عنوان عاملی برای کنترل فشارخون بدن افزایش می‌دهد.

 درخشش پوست

خوردن شکلات تلخ به میزان زیادی از استرس شما می‌کاهد  ،استرس باعث خواهد شد تا واکنش‌های رادیکالی روی پوست افزایش پیدا کند. از این رو سلول‌ها تازگی خود را به سرعت از دست خواهند داد. اما در این میان مواردی همانند خواص شکلات تلخ وجود دارد که می‌تواند درخشش پوست شما را دوباره به خودتان بازگرداند.

تقویت انرژی بدن

شما از شکلات تلخ، می‌توانید به عنوان بخشی از رژیم غذایی ورزشی خود برای روزهای تمرینات سخت استفاده کنید. قبل از ورزش تکه‌ای شکلات تلخ بخورید و به جنگ آهن سرد یا حرکات سنگین بروید.

اگر با خوردن شکلات تلخ، دچار سردرد یا خستگی شدید می‌شوید لازم است که با پزشک خود در مورد مصرف شکلات تلخ مشورت کنید. وجود این علائم نشان از مشکلات سلامتی نهفته در شما است.

 کاهش ریزش مو

بر بهبود جریان خون توسط خواص شکلات تلخ، تأمین مواد مغذی ریشه مو نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت شکلات تلخ برای کاهش ریزش مو است. لذا اگر احساس کردید مدتی است که ریزش مو پیدا کردید، سعی کنید از شکلات تلخ بیشتر استفاده کنید.

 

سلامت دهان و دندان

شکلات تلخ ماده‌ای با نام تروبرومین در خود دارد که باعث افزایش سلامتی دهان و دندان می‌گردد. این ماده عاملی برای مبارزه با پوسیدگی دندان است.

خوردن شکلات تلخ باعث کاهش فعالیت‌های باکتری‌های دهان و دندان می‌گردد و سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند؛ اما فراموش نکنید که پس از خوردن شکلات تلخ، نیز می‌بایست دندان‌های خود را مسواک کنید.

متعادل کردن قند خون

خواص شکلات تلخ در حفظ تعادل قند خون شما به دلیل وجود مواد فلانوئیدی و همچنین شاخص گلایسمی پایین آن است.

شاخص گلایسمی نشانه‌ای از میزان سرعت جذب قند در روده‌ها است. اگر شاخص گلایسمی بالا باشد مصرف کردن ماده غذایی مذکور می‌تواند باعث بروز دیابت و تشدید اثرات آن شود. این در حالی است که موادی که خواصی مشابه خواص شکلات تلخ دارند، باعث خواهند شد تا سطح قند خون شما به آهستگی بالا برود و بدن سرعت جذب قند خون دریافت شده را داشته باشد. از این رو شما به سختی با خوردن شکلات تلخ می‌توانید قند خونتان را افزایش دهید.

 

منبع آنتی اکسیدانی

 آنتی اکسیدان عاملی برای مبارزه با عوامل به وجود آورنده بیماری‌های خطرناکی به‌مانند سرطان است. آنتی اکسیدان ها می‌توانند باکتری‌ها، سموم شیمیایی و رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی نمایند و از به وجود آمدن واکنش‌های اکسیداتیو توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

بنابراین مصرف شکلات تلخ، می‌تواند علائم بروز سرطان را در بدن از بین برده و از پیری زودرس در اندام‌های شما به‌ویژه پوست جلوگیری کند. تا جایی که شکلات تلخ برای شما مشکل‌ساز نیست از آن مصرف کنید و سلامتی خودتان را تضمین نمایید.

تأمین پروتئین

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ شما شاهد وجود ۷٫۷۹ گرم پروتئین خواهید بود. 

سلامتی عضلات قلب

شکلات تلخ حاوی مواد مغذی است که از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و احتمال بروز سکته و گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.همه‌چیز در اعتدال مفید و معنی‌دار است. قبل از مصرف روزانه شکلات تلخ با پزشک تغذیه و متخصص قلب در مورد سلامتی قلب خودتان مشورت کنید.

 بهبود استقامت

 استفاده کردن از شکلات تلخ می‌تواند به میزان زیادی قدرت بدنی و آستانه تحمل شما در برابر وزنه‌های سنگین و حرکات سخت را افزایش دهد. از این رو خواص شکلات تلخ نه تنها باعث خواهد شد شما به عنوان یک ورزشکار پروتئین کافی به بدن خود برسانید، بلکه منجر به افزایش قدرت عضلانی شما هم خواهد شد تا استقامت بیشتری برای انجام ورزش‌های سنگین داشته باشید.

درمان سرفه مزمن

مواد مغذی در شکلات تلخ وجود دارد که التهاب‌های گلو را رفع و سرفه را درمان می‌کند. با این وجود پزشک خودتان را قبل از اینکه بخواهید از شکلات تلخ به عنوان درمان سرفه استفاده کنید، مطلع نمایید.

در بهبود کم‌خونی

شکلات تلخ غنی از آهن است و این ماده مغذی برای تأمین کم بود نیاز گلبول‌های قرمز شما کافی است. همچنین مصرف کردن شکلات تلخ به دلیل داشتن آهن کافی، باعث خواهد شد تا بروز لخته‌های خونی در رگ‌ها به مقدار زیادی کاهش پیدا کند

سیری کاذب

یکی از خواص شکلات تلخ این است که حاوی مقادیر زیادی فیبر در خود است که آن را تبدیل به یک وعده غذایی کامل می‌کند  ؛کافی است که مقداری شکلات تلخ قبل از غذا میل کنید تا اشتهای شما کور شود و غذای کمتری بخورید. همچنین می‌توانید شکلات تلخ، را به عنوان یک میان وعده برای کاهش اشتها میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ، می‌تواند عاملی برای مبارزه با عوامل بیرونی و داخلی بدن در کنار گلبول‌های سفید باشد. عوامل خارجی می‌توانند باعث کاهش قدرت ایمنی بدن و تضعیف سلول‌های سیستم ایمنی و در نهایت تجمع باکتری، عفونت‌ها، سموم و رادیکال‌های آزاد باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن شوند؛ اما شکلات تلخ به‌واسطه داشتن رادیکال‌های آزاد با سموم و عوامل بیماری‌زا در بدن به مقابله می‌پردازد.

شادی و نشاط بیشتر

مطالعات نشان داده است که اندورفین بدن شما که عاملی برای نشاط و شادی است در اثر مصرف شکلات تلخ افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این مطالعات زیادی حاکی از کاهش میزان استرس و هورمون‌های وابسته به آن در بدن بر اثر مصرف شکلات تلخ است؛ بنابراین اگر احساس ناراحتی‌های روزانه شما را اذیت می‌کند، تکه‌ای شکلات تلخ نوش جان کنید و همه غصه‌ها را به فراموشی بسپارید.

 

چه زمانی شکلات تلخ مناسب بدن مااست ؟ 

براساس یک پژوهش پزشکان با بررسی بر روی داوطلبان دریافته اند :

که وعده غذایی صبحانه می‌تواند زمان مناسبی برای خوردن کیک و شیرینی البته در حد متعادل و معقول باشد.

گفتنی است افرادی که در وعده صبحانه، یک وعده غذایی کامل شامل نان سبوس دار، لبنیات، پروتئین، میوه و شکلات مصرف می‌کنند در طول روز انرژی بیشتری دارند و وعده‌های دیگر به ویژه شام را کمتر می‌خورند و سبب می‌شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند.‌ می‌دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

 

چه زمانی باید از مصرف شکلات تلخ خودداری کنیم .

 

اگر روزی ۲۵ گرم بیشتر شکلات تلخ مصرف کنید آن وقت بدن به جای سوزاندن چربی‌ها. بیشتر به سمت ذخیره کردن چربی گرایش پیدا می‌کند و این وسط چه چیزی بهتر از چربی‌های شکلات!

 

نباید ها  برای مصرف شکلات تلخ

در افراد مبتلا به آلرژی‌های غذائی، شکلات‌های تلخ به دلیل داشتن میزان زیاد مادهٔ خشک ممکن است آلرژی آن‌ها را تشدید کند.

همچنین این شکلات‌ها در افرادی‌که مبتلا به عارضهٔ کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود. برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود. زیرا شکلات‌ها به‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌شوند. با توجه به این‌که شکلات یکی از موادی است که نسبت آرژینین به لیزین در آن زیاد است.

 

به افرادی‌که زمینهٔ تبخال زدن دارند توصیه می‌شود کمتر شکلات مصرف کنند و با توجه به اینکه درصد مادهٔ خشک شکلات تلخ زیاد است در افراد مبتلا به این عارضه، محدودیت مصرف این نوع شکلات باید بیشتر رعایت شود.

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

 

 بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. کافئین ماده‌ای محرک است و تأثیرات آن تا ۲۰ ساعت در بدن باقی می‌ماند. از این‌رو، افراد مبتلا به بی‌خوابی باید از مصرف این‌گونه شکلات‌ها خودداری کنند.

کافئین اسیدمعده را افزایش می‌دهد، مصرف موادغذائی حاوی کافئین زیاد. مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌معده در افراد مبتلا به این بیماری شود.

ارزش تغذیه ای

در هر ۱۰۰ گرم از شکلات تلخ مواد مغذی به ترکیبات و درصدهای زیر وجود دارد:

  • انرژی ۲٬۷۰۸٫۴۲ کیلوژول (۶۴۷٫۳۳ کیلوکالری)
  • کربوهیدرات‌ها ۴۵٫۹۰ گرم
  • قندها ۲۳٫۹۹ گرم
  • فیبر ۱۰٫۹ گرم
  • چربی ۴۲٫۶۳ گرم
  • چربی اشباع ۲۴٫۴۸۹ گرم
  • چربی ترانس ۰٫۰۳۰ گرم
  • چربی تک‌اشباع‌نشده ۱۲٫۷۸۱ گرم
  • چربی چنداشباع‌نشده ۱٫۲۵۷ گرم
  • پروتئین ۷٫۷۹ گرم
  • آب ۱٫۳۷ گرم
  • کافئین ۸۰ m گرم
  • ویتامین آ ۳۹ IU
  • ویتامین ب ۱ (تیامین) ۰٫۰۳۴ میلی‌گرم (۳٪)
  • ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۷۸ میلی‌گرم (۵٪)
  • ویتامین ب ۳ (نیاسین) ۱٫۰۷۶ میلی‌گرم (۷٪)
  • ویتامین ب ۶ ۰٫۳۸ میلی‌گرم (۲۹٪)
  • ویتامین E ۰٫۵۹ میلی‌گرم (۴٪)
  • ویتامین K ۷٫۳ میکروگرم (۷٪)
  • کلسیم ۷۳ میلی‌گرم (۷٪)
  • آهن ۱۱٫۹۰ میلی‌گرم (۹۵٪)
  • منیزیم ۲۲۸ میلی‌گرم (۶۲٪)
  • فسفر ۳۰۸ میلی‌گرم (۴۴٪)
  • پتاسیم ۷۱۵ میلی‌گرم (۱۵٪)
  • سدیم ۲۰ میلی‌گرم (۱٪)
  • روی ۳٫۳۱ میلی‌گرم (۳۳٪)

 

 

 

منبع 

ییشتر بخوانیم 

 

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

  • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی