• زمان : ۱۳۹۸/۱۲/۹ ه‍.ش.،‏ ۱۳:۰۹
  • نمایش : ۱٬۳۹۸ دفعه
  • موضوع : روز نگار
در روز 28 فوریه  نوبت چه رویدادی است؟این جذاب دوست داشتنی چی هست؟ سوفله شکلاتی

February 28th

د ر روز 28 فوریه  نوبت چه رویدادی است؟این جذاب دوست داشتنی چی هست؟

سوفله شکلاتی

 

سوفله چیه؟ 

سوفله Soufflé در واقع نوعی دسر یا غذای سبک، با پایه ی تخم مرغ می باشد .. دسر سوفله در واقع یک نوع کرم یا پودینگه که با سفیده ی تخم مرغِ زده شده مخلوط و حجیم می شود. 

بافت سوفله با زدن سفیده تخم مرغ و هوادهی به اون ایجاد می شود. طعم سوفله از کِرِم یا پوره ای که با زرده ی تخم مرغ درست می شود بدست می آید.

سوفله به عنوان غذا هم سرو می شود. به عنوان غذا طعم آن از مخلوط کردن سبزیجات، پنیر و گاهی مرغ با تخم مرغ بدست می آید. یکی از معروف ترین سوفله ها سوفله ی پنیره که با انواع پنیر فرانسوی تنوع توش ایجاد می شود.

 واژه ی سوفله از فعل Souffler آمده است. این فعل به معنی "پف کردن" و "بالا اومدنه" و بخاطر ظاهر پفی این دسر این اسم رو روش گذاشته اند. زادگاه این دسر فرانسه است و مثل بیشتر دسرهای فرانسوی زیباییش تاثیرگذاراست، طعمش خوشمزه و سبک . این دسر از اوایل قرن هجدهم میلادی درست می شده و اولین رسپی در سال 1724 توسط Vincent La Chapelle  در کتابِ آشپزی مدرن Le Cuisinier Moderne ثبت شده است. این کتاب یکی از مهمترین کتاب های تاریخ آشپزی است. 


با وجود اینکه این دسر در قرن هجدهم ابداع شد ولی 100 سال طول کشید تا کاملا جا بیافتد. در اوایل قرن نوزدهم (1820) وقتی  فر و همزن برقی در بیشتر آشپزخونه ها متدوال شد، سوفله هم به عنوان دسر و غذا روی میز مهمونی ها و به عنوان پیش غذا و دسر در رستوران های پنج ستاره سرو شد. حتی امروزه با وجود پیشرفت در وسایل قنادی سوفله در رستوران های کمی سرو می شه و علت اصلی، خوابیدن پف این دسر بعد از 10 دقیقه است.

نحوه ی تهیه ی سوفله طوریه که باید دسر پف کند و از ظرف بالاتر بیاد. اون سطحی که بالا اومده چون هیچ اتکایی نداره و بسیار بافت لطیفی داره بتدریج می خوابه و پفش رو از دست می ده و ظاهرش کاملا بهم می خورد. بجز این مسئله سوفله چه به عنوان پیش غذا چه دسر باید بصورت داغ سرو بشود. به این دو دلیل سوفله رو نمی شه زودتر از موعد تهیه کرد و این کار رو برای رستوران ها سخت می کند. 


ظرف سوفله: 

سوفله باید در ظرف سرامیکی یا پیرکس پخت شود و به هیچ وجه از جنس دیگه نمی شه استفاده کرد. بهترین وسیله برای پخت این دسر ظرف های سرامیکی تک نفره است که بهش رَمکین ramekin می گن. 

اگر تهیه ی رمکین براتون سخت است  می توانید از ظرف پیرکس هم استفاده کنید و نتیجه یکسان بگیرید.

 

 

 

  • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی