بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور می‌شود. در این وضعیت کارگران مشمول قانون کار می‌توانند متناسب با دوره واریز حق بیمه، درخواست خود را برای دریافت مستمری بیکاری ثبت کنند؛ اما در شرایط شیوع کرونا، برای آن دسته از کسانی که وضعیت متفاوتی با کارگران مشمول قانون کار دارند و تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا به‌نوعی جبران از دست رفتن درآمد آنها در دوره شیوع کرونا بشود.

 

 

 

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، ۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

در شرایط عادی، چنانچه کسی شغل خود را از دست بدهد و مانند مشمولان قانون کار، ۳ درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته باشد، می‌تواند ضمن درخواست استفاده از بیمه بیکاری در ادارات کار و پس از طی مراحل اداری، تا سقف ۸۰ درصد حقوق ماهانه خود را به‌عنوان مستمری در دوره بیکاری دریافت کنند.

این مبلغ از صندوق بیکاری بیمه تأمین اجتماعی و در ازای ۳ درصد حق بیمه‌ای که به نام کارگر در دوره اشتغال پرداخت شده، به‌حساب کارگران واریز می‌شود؛ اما کسانی که در دوره کرونا بیکار شده‌اند و از بیمه بیکاری محروم بوده‌اند، شرایط متفاوتی دارند و باید به دنبال استفاده از نوع تازه‌ای مستمری بیکاری باشند که دولت در نظر گرفته است.

طبق اعلام معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دولت شیوه‌های مختلفی برای رفع مشکل بیکار شدگان کرونا در دستور کار دارد.

حاتم شاکرمی با اشاره به وضع متفاوت بیکاران ازنظر پوشش بیمه‌ای گفت: مشمولان قانون کار که به‌واسطه کرونا بیکار شده‌اند، طبق روال قبل باید ظرف یک ماه از تاریخ بیکاری برای دریافت ثبت‌نام در ادارات کار اقدام کنند که البته برای جلوگیری از شیوع کرونا، ثبت درخواست به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه bimebikari.mcls.gov.ir دارد انجام خواهد شد. او افزود: بخشی از افراد بیمه خویش‌فرما هستند که مشکلات آنها از طریق اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت ۴ درصدی انجام خواهد شد. همچنین افرادی که فاقد شغل هستند و تحت حمایت هیچ‌یک از نهادهای حمایتی قرار ندارند، طی ۴ دوره، یارانه‌های اعطای دولت به مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

 

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: در روزهای پایانی سال 98، با هجوم گسترده درخواست‌های ثبت شده در سامانه مواجه شدیم و پس از بررسی اطلاعات شاهد بودیم که بسیاری از این افراد مشمول قانون بیمه بیکاری نیستند؛ بنابراین از ١٨ فروردین ماه تغییراتی را در سامانه ایجاد کردیم و سامانه هوشمند شد و بر این اساس افرادی که مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نباشند نمی‌توانند وارد سامانه شوند. 

وی افزود: افراد باید کد ملی، کد بیمه و کد کارگاه را در سامانه بیمه بیکاری وارد کنند و چنانچه اطلاعات با هم مغایرت داشته باشد سامانه پیام می‌دهد که آن فرد مشمول قانون بیمه بیکاری نیست.

بابایی اظهار داشت: برای بررسی وضعیت افرادی که قبل از ١٨ فروردین ثبت نام کردند، چون بانک اطلاعاتی از بیمه شدگان اجتماعی در اختیار نداشتیم شیوه‌نامه‌ای با مدیرکل بیمه شدگان تامین اجتماعی امضا کردیم که اطلاعات خام بررسی شود و نوع بیمه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار اعلام شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری بیان کرد : مقرر شد اطلاعات بررسی شده را در اختیار استانها قرار دهیم و استانها نیز ١٠ رسته فعالیت را که بیشتر تحت تأثیر ویروس کووید ١٩ قرار داشتند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به شعبه‌های تامین اجتماعی معرفی کنند. 

وی افزود: همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل تامین اجتماعی هر استان وضعیت و شرایط  بیکاران مشاغلی که جزو ١٠ رسته اعلامی نیستند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند بررسی کنند.

به گفته وی، این کارگروه به موضوع ضرورت تعطیلی واحدها ورود می‌کنند و اینطور نیست که هر واحدی خودسرانه اقدام به تعطیلی کردند مشمول بیمه بیکاری می شوند. 

بابایی گفت: در مرحله نخست وقتی اطلاعات بررسی شد پیامک برای افراد ارسال می شود. افرادی که طبق بیمه پردازی و آخرین فهرست بیمه‌های اعلامی سازمان تامین اجتماعی مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند پیامک می‌دهیم که اطلاعات خود را ویرایش کنند. این ویرایش اطلاعات در دو بخش باید انجام شود یکی کد شعبه بیمه‌ای را در سامانه وارد کنند و دیگر اینکه شماره حساب بانکی خود را در یکی از بانک های عامل مرتبط با سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند. 

وی افزود: این اطلاعات به ادارات استانها برای پرداخت مستمری بیمه بیکاری ارجاع داده می شود. 

مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: افراد از روزی که بیکار می‌شوند ٣٠ روز فرصت دارند تا در سامانه ثبت‌نام کند و چنانچه مشمول بیمه بیکاری کرونا باشند سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه) مستمری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

 

bimebikari.mcls.gov.ir

به امید روزهای بهتر همراه با سلامتی 


منبع

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی