• زمان : ۱۳۹۹/۱/۵ ه‍.ش.،‏ ۲۰:۱۵
  • نمایش : ۱٬۶۹۲ دفعه
  • موضوع : یادداشت

فصل بهار معتدل در کیفیات چهارگانه است. 

بهار بهترین و معتدل‌ترین فصل در میان فصول چهارگانه است. هوا در بهار به تدریج گرم می‌شود و سرمای زمستان تحلیل می رود.یعنی از نظر گرمی و سردی و تری و خشکی در اعتدال است .

مزاج بهار گرم و تر است و گرما و رطوبت برای حفظ سلامتی لازم و ملزوم یکدیگرند. در فصل زمستان به علت سرما، مواد زائد در بدن منجمد شده و باقی می مانند و در بهار که هوا کم‌کم گرم می‌شود، این مواد زائد به تدریج ذوب شده و به حرکت در می‌آیند.

به همین دلیل بیماری‌های قدیمی دوباره در بهار قد علم می‌کنند و اگر عضوی از بدن ضعیف باشد، مواد زائد به آن حمله کرده و در آن تجمع پیدا می‌کنند. گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می‌آورند تا بلکه از آنجا راهی برای خروج بیابند.

بیماریهای فصل بهار

از جمله بیماری هایی که در فصل بهار نسبت به فصول دیگر بیشتر دیده می شود عبارتند از دمل های چرکی، بثورات پوستی، خونریزی از بینی، پارگی برخی رگ های بدن بدلیل زیادی خون مثلاً خونریزی از بینی

تغذیه  در بهار 

 

از مصرف خوراکی‌های لطیف مثل گوشت پرندگان، تخم‌مرغ آب‌پز عسلی و نوشیدن شربت‌های خنک مثل شربت غوره، انار و سکنجبین در فصل بهار توصیه می‌شود.

-کم کردن غذاهای مولد خون. مانند غذاهای گوشتی (انواع کباب ها و حلیم)، شیرینی جات (مانند عسل، شیره انگور، شکر سرخ)

کم کردن غذاهای با مزاج گرم، تلخ و شور

– استفاده از غذاهایی که از نظر کمیت، پرحجم و از نظر انرژی زایی، کم انرژی باشند (اصطلاحاً قلیل الغذا باشند) مانند انواع آش ها و سوپ هایی که با سبزیجات و حبوبات با مزاج معتدل یا سرد (ماش، عدس و …) تهیه می شود. مانند آش جو، آش آبغوره، آش تمر هندی، خورش کدو، بورانی، آش دوغ، آش ماست.

همچنین گرسنگی باعث تحریک بیشتر اخلاط می‌شود. پس کم کردن مقدار غذا نیز در بهار صحیح نیست؛ اما منظور از تلطیف غذا این است که غذایی خورده شود که هر چند از لحاظ مقدار زیاد است اما ارزش غذایی کمی دارد؛ مثل میوه‌ها و سبزیجات.

در واقع باید با مصرف مقدار زیاد غذا با ارزش غذایی (کالری) کم، دستگاه گوارش را فریب داد و سرگرم کرد تا خیال کند که غذای زیادی مصرف شده ولی در واقع مواد زیادی وارد عروق نشود و به هیجان اخلاط و مواد نیفزاید.

 انجام پاکسازی بدن :

در ابتدای فصل بهار و قبل از آنکه حرارت بهار (کاهش سردی هوا در فصل بهار را به حرارت تعبیر می کنیم) مواد و فضولات گرد آمده ناشی از فصل زمستان را به حرکت و ثوران در آورد و به اندام ها و عروق بریزد، صورت گیرد. روش های پاکسازی عمدتاً عبارتند از حجامت، فصد، اسهال و قی.

راه‌های متعددی برای خروج مواد اضافی و پاک‌سازی بدن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این راه‌ها، دفع آن‌ها از طریق مدفوع است؛ بنابراین در کسی که دفع مدفوع به خوبی صورت نمی‌گیرد و دچار یبوسیت   است، مواد اضافی راه مناسبی برای دفع ندارند و در نتیجه در بدن تجمع می‌یابند.

 استفاده از شربت های با مزاج مایل به سرد مانند شربت زرشک، شربت غوره، شربت نارنج، شربت آبلیمو، شربت به.

 

 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی طب سنتی ایران

دکتر غلامرضا کرد افشاری 

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی