Café Nadery

کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های شهر تهران به شمار می‌رود. این کافه نام آشنا را می‌توانید در قسمت شرقی پل حافظ و در خیابان نادری( جمهوری فعلی) ببینید. مهاجری ارمنی به نام «خاچیک مادیکیاس» در سال ۱۳۰۶ این کافه را تأسیس کرد. این فرد، ابتدا با تأسیس شیرینی‌پزی که در واقع نخستین شیرینی‌پزی تهران بود کار خود را شروع کرد. سپس تصمیم به احداث کافه و هتلی به نام نادری بر روی این قنادی گرفت. کافه نادری برای اولین بار با عرضه غذاهای فرنگی مانند بیفتک، شاتوبریان، بیف استراگانف و نوشیدنی‌های خوش‌طعمی چون قهوه ترک فرانسه و کافه گلاسه جای خود را در میان مردم تهران باز کرد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ساختمان‌های هتل و کافه نادری با الهام از معماری غربی به‌خصوص کشور آلمان ساخته شده‌اند. گفتنی است که در حال حاضر این کافه به‌وسیله نوه‌های خاچیک مادیکیاس اداره می‌شود.


کافه نادری هنوز هم همان حال و هوای قدیمش را دارد. کاغذدیواری‌ها و چراغ‌های قدیمی، صندلی‌های چوبی لهستانی، لیوان‌های لب‌پر، بشقاب‌های شکسته همه و همه حکایت از این موضوع دارند. کافه نادری همان کافه قدیم و بدون کوچکترین تغییری است. حتی دکور، رومیزی‌ها، قاشق چنگال‌ها و ظروف غذاخوری نیز همان قدیمی‌هاست. حیاط بزرگ و پر از دارودرخت این کافه با حوض فیروزه‌ای در وسط، زمانی رستوران تابستانی بوده و سن قدیمی موجود در آن، هنوز خاطرات اجرای خواننده‌های مطرح آن دوران را تداعی می‌کند.
مانند همه رستوران های تهران، کافه نادری نیز روزگاری پاتوق روشنفکران و ادیبان ایرانی بوده است. افرادی چون صادق هدایت، جلال آل احمد، احمد فردید، نیما یوشیج، سیمین دانشور، نادر پور و احمد شاملو زمانی به دور میزهای این کافه دورهم جمع می‌شدند. روزنامه می‌خواندند، بحث‌های سیاسی، ادبی و هنری می‌کردند و مهم‌تر از همه تاریخ ادبی این مملکت را رقم می‌زدند. چه شاهکارهایی که به‌وسیله این فرهیختگان در کافه نادری نوشته نشد. نکته جالب اینکه هر کدام از این افراد مشهور صندلی مخصوصی برای خود در کافه نادری داشتند که در صورت غیبتشان خالی می‌ماند.
علی‌رغم فضای بسیار ساده، کافه نادری همچنان مشتریان ثابتش را دارد. افرادی که از بودن در این محیط خاطره‌انگیز لذت می‌برند و یا جزء نویسندگان و ادیبان قرن حاضر هستند. کافه نادری، در دو سالن مجزا با ظرفیت مجموعاٌ ۱۴۰ نفر از مهمانانش پذیرایی می‌کند. سالن اول مخصوص سرو قهوه، چای و دسر و سالن دوم مخصوص سرو ناهار است. گذشته از این‌ها، از میان غذاهای بسیار عالی و باکیفیت کافه نادری می‌توان استیک‌های خوش‌طعم با سس مخصوص، شنیسل گوشت و مرغ، زرشک‌پلو با مرغ و شاتوبریان را نام برد. در بخش تریا، گارسونی ارمنی قهوه‌هایی درست می‌کند که عطر و بویش تا خیابان نیز می‌پیچد. می‌توانید با پرداخت مبلغی از وی بخواهید برایتان فال قهوه هم بگیرد.
خلاصه اینکه کافه زیبای نادری ارزش یک‌بار رفتن و صرف زمان در فضای یادآور تهران قدیم را دارد. کافه‌ای که می‌توانید ردپای تاریخ را در آن مشاهده کنید.
آدرس: خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، نرسیده به چهارراه استامبول، پلاک ۵۲۴
شماره تماس: ۶۶۷۲۰۷۹۱ ،۶۶۷۰۱۸۷۲،۶۶۷۰۸۶۱۰- (۰۲۱)

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی