نشان تجاری کافه لقانطه،اولین کافه تهران که با عنوان کافه لقانطه شناخته شده است .
  • تاریخچه ی ثبت برند در ایران

در ایران برای اولین بار در سال 1304 قانونی برای ثبت علائم تجاری و صنعتی و حمایت آن تصویب شد.

ومتعاقباَ در سال 1310 قانونی تحت عنوان " قانون ثبت علائم و اختراعات " به تصویب رسید که قانون سال 1304 را اصلاح و تکمیل کرد و آیین نامه قانون مزبور نیز که در همان سال به تصویب رسیده بود بعداَ در سال 1337 مورد اصلاح و تجدید نظر قرار گرفت.

در سال 1338 نیز آیین نامه دیگری تحت عنوان " آیین نامه نصب و ثبت اجباری علائم صنعتی بر روی بعضی از اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی " به تصویب رسید.

 

به منظور جلوگیری از به کار بردن علائم تجاری و صنعتی دیگران یک سلسله مقررات جزایی نیز در قانون مجازات عمومی قبلی پیش بینی شده بود که فعلاَ ملغی شده است و در حال حاضر مواد 525، 529 و 530 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مربوط به مجازات کسانی است که از علائم دیگران سوء استفاده می کنند.


موضوع حمایت از علائم تجاری و صنعتی نه تنها در داخل یک کشور مطرح است بلکه با توسعه روابط بین المللی و تجاری و انتقال کالاهای مختلف از یک کشور به کشورهای دیگر و لزوم حمایت محصولات هر کشور در کشورهای دیگر به منظور جلوگیری از مشابه سازی و سوء استفاده از هنر ، ابتکار و شهرت دیگران وضع مقررات بین المللی خاص در این زمینه ضروری به نظر می رسید.

به همین دلیل در این مورد مقررات مختلفی در سطح بین المللی وضع شده است که ایران از بین مقررات مزبور به کنوانسیون پاریس معروف به " اتحادیه پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی " در اسفند ماه 1337 ملحق گردیده ، آن را امضا کرده و متعهد به اجرای مقررات آن شده است.


موضوع اتحادیه پاریس عبارت از حمایت مالکیت صنعتی در معنی عام کلمه است ؛ اعم از محصولات صنعتی ، کشاورزی ، مشروبات ، توتون ، مواد معدنی ، محصولات طبیعی یا مصنوعی و همچنین جلوگیری از رقابت نامشروع .
هر یک از کشورهای عضو مکلف اند از مالکیت صنعتی مربوط به اتباع کشورهای دیگر به همان میزان و به همان نحوه که از حقوق مربوط به مالکیت صنعتی اتباع خود حمایت می کنند، حمایت کنند. مشروط بر اینکه اتباع کشورهای دیگر که می خواهند از حمایت حقوق مالکیت صنعتی خود در کشور دیگر بهره مند شوند حقوق خود را طبق مقررات کشور مزبور به ثبت برسانند.
در صورتی که شخصی در یکی از کشورهای عضو حقوق خود را طبق مقررات به ثبت رسانده باشد با ارائه گواهی ثبت در سایر کشورها می تواند حقوق خود را نیز به ثبت برساند.

 

تابلوی مظفرالدین شاه اثر صمصام ابن ذوالفقار سال 1322 قمری
محل نگهداری: کافه لقانطه

نشان تجاری کافه لقانطه،اولین کافه تهران  با عنوان کافه لقانطه شناخته شده است .

 

 سال ۱۳۱۰ که قانون ثبت علائم تجاری در ایران شکل گرفت، لوگو لقانطه بعنوان اولین برند ثبت شد  ، بنابراین کافه لقانطه اولین برند ثبت شده در ایران است.

که پس از آن کافه نشــینی در ايران رونق پیدا کرد، بعد از اين کافه های ديگری به راه افتادند و شــناخته شدند.

 

تاریخچه 

این کافه در زمان سلطنت قاجار، مظفرالدین شاه تاسیس شد.

کافه لقانطه  در سال 1285 توسط فردی به نام غلامحسین مولایی که گویا اصالت تبریزی داشتند، در خیابان باب همایون، شعبه دوم را  درسال 1300 در عمارت نظامیه (با خرید بخشی از عمارت ميرزا آقاخان نوری، دومين صدراعظم ناصرالدين شاه) یا همان باغ موزه قصر امروز، شعبه سومش در پشت همین شعبه و روبه‌روی میدان بهارستان، و شعبه چهارمش در خیابان لاله‌زار (که گویا خانمی استانبولی آن را اداره میکردند ) در کنار سینما متروپل افتتاح میشود .

 

لاله زار اواخر دهه۳۰
سینما متروپل و در کنار آن کافه لقانطه

در حقیقت این کافه، اولین کافه زنجیره‌ای ایران  محسوب می شود .

نشان تجاری این کافه، درست  در زمانی که  قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب 1310 و آئین‌نامه اجرایی مربوط رو تصویب گردید ، این نشان  ثبت می شود ، و اولین نشان تجاری ثبت شده  در ایران را از آن خود می کند .

کافه لقانطه اولین و قدیمی‌ترین کافه در طهران  می باشد و  خیلی از اولین‌های ایران را در خودش جا داده ومحلی برای دیدار  خیلی از بزرگان و  رفت‌وآمد رجال  آن زمان با یکدیگربوده است .

کلمه لقانطه، از یک عبارت فرانسوی گرفته شده که احتمالاً L’orante نوشته میشه و در ایران Loghanteh نوشته و تلفظ میشه. این کلمه ريشه برگرفته از يک واژه يونانی و به معنای “رستوران” هست. 

 

کافه لقانطه 

 قديمی ترين کافه تهران سر انجام در سال ۱۳۹۶  با حمايت اداره میراث فرهنگی اســتان تهران، معاونت فرهنگی شــهرداری و بــاغ موزه قصر درمحل اين موزه  احیا  و افتتاح   شد.

کافه لقانطه با  هدف زنده کردن همان کافه لقانطه سابق است که با تمام جزئیات خود با مهارت خاصی  به یکی از خاطره‌انگیز‌ترین کافه‌های کشور  و تخصصی ترین استاندارد های روز در باغ‌موزه قصر  قرار دارد .

تمام جزئیات، از ورودی، تا آنچه داخل کافه می باشد ، همانند شعبه سوم کافه لقانطه تهران قدیم است. از آینه طلایی رنگ گرفته تا کیک و شکلات و قهو‌ه‌هایی که مانند همان سال‌ها سرو می‌شده است، این کافه به خودی خود، جذابیت‌های دیدنی زیادی دارد .

کافه لقانطه

 تجارتخانه لقانطه

سیری در نحوه ی تأسیس نخستین کافه ها و رستوران های ایران و نخستین قوانین

سیری در نحوه ی تأسیس نخستین کافه ها و رستوران های ایران و نخستین قوانین

«کافه لقانطه» ‌بانی راه‌اندازی و شکل‌گیری کافه‌ها در ایران می‌شود.

منابع تصاویر 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی