در جستجوی نفوذ تکنولوژی بلاک چین در کافه های مطرح دنیا بودیم که به کاقه رایا در منطقه کریمخان رسیدیم، برای اولین بار در ایران مشتریان می‌توانند از بیت‌کوین برای پرداخت صورت حساب خود در این کافی‌شاپ استفاده کنند.

استارباکس با پذیرش بیت کوین به عنوان یکی از شیوه‌های پرداخت  به مشتریانش خدمت رسانی می‌کن و قهوه نوشان این کافه زنجیره‌ای می‌توانند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر اسپرسو، کافه لته؛ فراپاچینوی و دیگر آیتم‌های مورد نظر خود را سفارش دهند. ما ایرانی‌ها هم اگرچه استارباکس نداریم ولی کافه‌های دنجی داریم که برای سال‌ها توانستهاند کافخ رو های این مرز و بوم را مهمان لحظه‌های لذت بخش کنند. کافه رایا در خیابان کریم‌خان زند یکی از همی کافه‌ها است.

 

در کافه رایا می‌توانید چند ساعتی از دغدغه و هیاهوی این شهر فاصله بگیرید، قهوه‌ای بنوشید و از کوکی‌های خوشمزه کافه لذت ببرید. بعضی از روزهای هفته فیلم ببینید، با دوستان فوتبال تماشا کنید و حسابی کُری بخوانید و وقتی تلویزیون خاموش شد یک کتاب خوب بردارید و با تخیل در نقش شخصیت‌های کتاب فرو بروید. اما مسئولان کافه رایا در کنار همه این برنامه‌های جذاب یک ویژگی دیگر را هم برای شما فراهم کرده‌اند و آن امکان پرداخت صورت‌حساب با بیت کوین است.

به گفته مسولین کافه رایا، پرداخت با بیت کوین حوالی سال ۲۰۱۴ در دنیا و بین آدم‌های علاقمند به تکنولوژی رواج پیدا کرد و با توجه به قیمت و تعداد تراکنش‌های پایین آن، حتی می‌شد با بیت کوین یک فنجان چای خرید. اما این روش نمی‌توانست تا ابد ادامه پیدا کند چون ظرفیت تراکنش‌های شبکه بیت کوین چیزی حدود ۷ تراکنش در ثانیه هست و این مشکل اصلی شبکه بیت کوین است. تا اینکه تکنولوژی پرداخت «لایتنینگ» که به اصطلاح لایه دوم بر روی شبکه بیت کوین است اواخر سال ۱۳۹۶ توسط ۳ شرکت پیشرو در زمینه توسعه بیت کوین معرفی شد و نسخه بتای آن در حال حاضر در اختیار علاقمندان قرار گرفته. ما هم با پیشنهاد یکی از دوستان تصمیم گرفتیم این تکنولوژی را برای پرداخت‌های خُرد در کافه رایا و بصورت یک طرح آزمایشی راه‌اندازی کنیم.

در مدل پرداخت بر پایه لایتنینگ پذیرنده و پرداخت کننده هرکدام وظایف خودشان را دارند. پذیرنده باید یک سرور مخصوص برای پذیرش پرداخت‌های برپایه تکنولوژی لایتنینگ داشته باشد و اطلاعات این سرور را به افرادی که علاقمند به پرداخت هستند بدهد. از طرف دیگر پرداخت کننده هم باید اول یک کیف پول (والت) با قابلیت پرداخت لایتنینگ نصب و کانال پرداخت را با پذیرنده برقرار کند. تسویه حساب در واقع بر روی این کانال پرداخت ایجاد شده، قابل انجام است.

این تکنولوژی هنوز دوره‌های تکامل اولیه خود را پشت سر می‌گذارد و حتی همانطور که در بالا گفته شد هنوز در مرحله آزمایشی است. هدف ما از اجرایی کردن این پروژه آزمایشی این است که گزینه‌های مختلف را بسنجیم و تلاش کنیم از تکنولوژی‌های روز بهره ببریم. در حال حاضر تنها مشتریانی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند که به مسائل فنی بیت کوین علاقه دارند و برای تجربه کردن پرداخت بر پایه این تکنولوژی به کافه می‌آیند.

توصیه کافه رایا به دیگر فعالین صنعت کافه و رستوران:

 بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال فراگیر و معتبر جایگاه خود را بین دوستداران تکنولوژی و توریست ها باز می‌کند. توصیه ما این است که ابتدا با توجه به شرایط قانونی حاکم بسنجیم که چقدر امکان استفاده از این دست تکنولوژی ها در کشور وجود دارد و بعد اگر علاقه مند به ارزهای دیجیتال هستیم با علم و آگاهی کافی وارد این حوزه شویم که به جهت قانونی و هم به جهت حفظ سرمایه به مشکلی برخورد نکنیم.

منبع

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی