در فصل زمستان با استفاده از میوه های زمستانی بدن خود را ایمن تر کنید .

 

تغذیه مناسب یکی از مهم ترین مواردی است که اگر به خوبی رعایت شود، می توان گفت 70 درصد سلامتی شما تضمین می شود.

 

در فصل  زمستان   با توجه به  بارندگی های ناگهانی و كاهش دما و نظر به شیوع بیماری های واگیردار عفونی از جمله طیف وسیع سرماخوردگی ها، مقاومت بدن انسان به شدت كاهش یافته و نیاززیادی  به انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین C دارد كه این ویتامین ها را دقیقاً می توان در میان میوه های زمستانی به وفور یافت.
 

 میوه های زمستانی  را بشناسید و در رژیم غذایی خود بگنجانیم در واقع آشنایی با ویتامین ها و مواد معدنی میوه های زمستانی، به ویژه در آستانه شروع این فصل، گامی است در جهت آمادگی برای ورود به فصل سرما و زیبایی ها ی این فصل .

در این فصل حتی می توانیم  میوه های زمستانی  را به صورت پیش غذا ، غذا ، دسر ، سالاد ، آبمیوه ، سوپ ، سس و .. از آنها استفاده کنیم .

 

 

سیب

شیرین یا ترش ، سیبها انتخاب فوق العاده ای برای خوردن به صورت خام یا پخته هستند .اما حتما پوست سیب را هم بخورید چون سرشار ازفلائونوید مفید برای سلامتی قلب است . 

سیب ،دارای توانایی های ضدسرطان قوی است.

بنابراین، نوشیدن  آب سیب می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و می تواند در برابر کوچک شدن و نابودی مغز مبارزه کند.

 

 

کلم بروکسل

 

اگر خوب درستش کنید این سبزی مزه ای بی نظیر دارد.کلم بروکسل، که با نام های کلم دُکمه ای یا کلم فَندقی نیز شناخته می شود.

این سبزیجات شبیه مینی کلم می باشند و به طور معمول برای برای تهیه یک غذای جانبی مغذی یا اصلی آن بریده، تمیز و پخته شده می شود. جوانه بروکسل دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی است و به چندین فایده سلامتی مرتبط است.

یکی از برجسته ترین ویژگی های جوانه های بروکسل میزان بالای ویتامین C آنها است.

 

 

 

 

گلابی

 

گلابی میوه مخروطی شکل، گوشتدار‌، شیرین و یا ترش و درختی است که ارتفاع آن تقریبا به ۱۰ متر می‌رسد. 

منشأ گلابی از چین است و بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا است

طعم شیرین و آبدار گلابی موجب محبوبیت آن در بین همه است،

پختن گلابی می تواند عطر و طعم افسانه ای آن را بیرون بکشد ، بنابراین سعی کنید پخته آن را امتحان کنید. 

مزاج میوه گلابی، گرم و تر است.

از خواص گلابی  می‌توان به میلن بودن اشاره کرد و همچنین این میوه باعث تأمین رطوبت بدن و رفع یبوست است.

 

شلغم

شلغم یک ریشه‌ی خوراکی است  و  پرخاصیت که از مزایا و خواص شگفت انگیزی برای سلامتی ودرمان انواع بیماری‌ها برخوردار ‌است.
لازم نیست فقط وقتی سرما می خورید شلغم بخورید ، می توانید آن را به سوپ اضافه کنید و یا با زنجبیل، عسل یا لیمو ، کباب کنید.

رایج‌ترین انواع شلغم‌ها رنگ بنفش، قرمز یا سبز در قسمت بیرونی دارند و داخل آن‌ها سفید است.

هم برگ‌ها و هم ریشه‌ی شلغم منابع بسیار غنی از ویتامین C هستند که از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. وقتی سطح این مولکول‌ها در بدن بالا می‌رود، باید با مصرف ویتامین C یا سایر مواد مغذی مبارزه‌کننده با رادیکال‌های آزاد، آن‌ها را از بین ببرید.

 

 

 

گل کلم

از سبزیجات می‌باشد که گل آن بیشترین استفاده را دارد.گل کلم سری به هم پیوسته دارد که از گلچه‌های کوچکی تشکیل شده است.

عطر و طعم دلچسب گل کلم ، کنار بشقاب غذا در زمستان عالی است. می توانید آن را بخارپز کنید یا خرد کنید و در سوپ بریزید 

 به تازگی محققان دریافتند که گل کلم حاوی ماده ای به نام «ایندول-3 کاربینول» است که مانع از بروز سرطان سینه و سرطان‌های دیگر مربوط به زنان می‌شود.

 

 

 

کدو تنبل

 

رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد.

کدو اولین بار در مکزیک در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد.مردمان مایا( maya ) از کدو و تخم کدو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می گرفتند. پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال 1492 میلادی کریستف کلمب در سفرنامه خود از کاشت کدو به صورت جالیزی گزارش نمود.

 

یکی از غذاهای سنتی ایران که با این کدو طبخ می‌شود، خورشت کدو حلوایی است که طعم بسیار دل نشینی دارد.

با کدو تنبل همچنین می‌توان آش، حلوا، کوکو، بورانی، پودینگ، فرنی، کوکی، پای، سوپ، دلمه، نان، کشک کدو حلوایی، ترشی، اسموتی، قلیه کدو حلوایی، سالاد، خوراک، پاستا و تورتلینی نیز درست کرد.

 

 

انــار

انار  میوه ای سالم، زیبا و منحصر به فرد است

میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو استفاده می‌شود. امروزه آب انار به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، مورد مطالعه قرار گرفته است. ممکن است به پیشگیری از سرطان، حمایت سیستم ایمنی و باروری کمک کند.

این میوه خوشمزه مثل یک مخزن عالی آنتی اکسیدان است.از آب انار برای سالاد و چاشنی انواع غذاها می توانید استفاده کنید 

 این میوه خوشمزه سرشار از فیبر است که می‌تواند چربی و کلسترول اضافی را به بدن متصل کرده و دفع آن را تسهیل کند و بنابراین می‌تواند در مقابل از چاقی جلوگیری کند. انار ترش طبع سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می‌باشد.

 

دانه‌های انار رنگ قرمز پر جنب و جوش خود را از پلی فنل‌ها می‌گیرند. این مواد شیمیایی آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. آب انار حاوی سطوح بالاتر آنتی اکسیدان نسبت به سایر آب میوه‌ها است. همچنین سه برابر بیشتر از شراب قرمز و چای سبز آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار می‌توانند به حذف رادیکال‌های آزاد، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کنند.

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب  را دنبال کنید. از  اینجا   وارد شوید.

 

نارنگی

 

نارنگی از پرطرفدارترین مرکبات است

 این میوه كه در اصل به چین و هندوچین متعلق است، در قرن ۱۹ به اروپا رسید.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است. نارنگی به علت وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی نیز مفید است.

طبع نارنگی سرد و تر است.

نارنگی می‌تواند با عطر خود احساس استرس، اضطراب و افسردگی را از شما دور کند. بنابراین در پایان یک روز بد و پر استرس برای رهایی از این اضطراب و تنش‌ها می‌توانید بوی نارنگی را استشمام کرده و به آرامش برسید.

 

 

 

گریپ فروت

 

گریپ فروت میوه ای با خواص اعجاب آور 

گریپ فروت میوه مشترك فصل پاییز و زمستان است, میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ و مزه ترش مایل به تلخی است. گریپ فروت احتمالا از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده است

گریپ فروت یکی از میوه های زمستانی عالی برای دریافت یک دوز عظیم ویتامین C است. 

گریپ‌فروت حاوی فیبر است که به هضم غذا از روده کمک می‌کند؛ بنابراین از جذب چربی جلوگیری می‌کند و به تدریج منجر به کاهش وزن می‌شود.

 

 

 

کیوی

کیوی میوه بومی کشور چین است و نام آن با نسخه کوتاه شده به عنوان "کیوی" مشهور است.

خواص و فواید میوه کیوی گوشت کیوی، پالپ داخلی میوه یک رنگ زنده، نیمه شفاف، سبز روشن با یک الگوی شعاعی از رنگ‌های روشن‌تر است که با دانه‌های سیاه کوچک خوراکی پوشانده شده است.

کیوی محبوبیت جهانی دارد و از ویژگی‌های این ترکیب در مصارف دارویی و درمانی استفاده می‌شود.

کیوی منبع سروتونین است که به بهبود خواب بهتر کمک می‌کند. یک مطالعه تحقیقاتی در این زمینه نشان داده است که مصرف کیوی کمک می‌کند تا یک خواب کامل و با کیفیت داشته باشید. همچنین مصرف کیوی از بروز بی‌خوابی و شب‌بیداری جلوگیری می‌کند.

 

 

خرمالو

انواع مختلفی از این میوه ها در سراسر دنیا وجود دارند، اما معمول ترین آن ها در ژاپن است که ریشه چینی دارد با وجود این که این میوه ریشه آسیایی شرقی دارد ، نام علمی آن دیوسپیر کاکی است که با زبان یونانی مرتبط است . واژه دیوسپیر به معنای " غذا خدایان " است و در واقع خرمالو میوه بسیار مفید برای اهداف بهداشتی است.

خرمالو ها دو نوع هستند:گس و غیر گس . خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.

خرمالو آرام کننده  سکسکه   است و به طور چشمگیری بندآورنده خون ریزی است.حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند.

علاوه بر مصرف خام از آن‌ها در تهیه مربا، اسموتی خرمالو  و یا یک سالاد زیبا استفاده کنید.

 

تنها یک عدد خرمالو بیش از نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند که از ویتامین های محلول در چربی است و برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

 

 

کامکوات

 

کامکوات، میوه جالب و خوش طعمی از خانواده مرکبات است.این گیاه از چین به اروپا توسط گیاه شناسی با نام رابرت فورچون (Robert Fortune) در اواسط قرن نوزده این گونه نامگذاری شد

این میوه زمستانه - بهاره بوده، از اروپا به ایران آمده است و طعمی شبیه به دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارد با این تفاوت که می‌توان آن‌را درسته و با پوست مصرف کرد.اسم محلی این میوه پرنجی است

 این میوه معمولاً در شمال ایران رشد می کند و از آن مربا ساخته می شود. برگ های این درخت همیشه سرسبز و ریز هستند

یکی از ریزترین میوه‌هایی که در زمستان می‌یابید است. کامکوات‌ها از خوش‌طعم و معطرترین میوه‌ها هستند. طعم ترش و شیرینی دارند و می‌‎توانید پوست و همه آن‌‎ها را بخورید.

 

استفاده از این میوه به صورت تازه پیشنهاد می شود که داری مقادیر زیادی آنتی اکسیدانی مانند فلاوونوئیدهای پلی فنلی مانند کاروتن‌ها، لوتئین، زاگزانتین و تانن‌ها می باشد. روغن های مفید موجود در پوست این میوه شامل لیمونن، پینن، برگاموتن، کاریفیلن، هومولن و مورولن هستند.

 

 

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب  را دنبال کنید. از  اینجا   وارد شوید.

 

پرتقال

 پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تا کنون استفاده کرده استپرتقال اولیه ، کوچک ، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است.

 

متون تاریخی نشان می دهند كه پرتقال برای اولین بار در جنوب شرقی آسیا كشت شده است.

دانشمندان سوئدی کشف کرده اندکه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگیری می کند.

پرتقال گرچه اسیدی است ولی خاصی قلیایی به بدن می دهد و برای کسانیکه گوشت زیاد مصرف می کنند و بدنشان اسیدی شده است مفید است.پرتقال میوه نشاط آور اسنت .

درخت پرتقال یکی از درخت هایی است که به طور گسترده در سرتاسر جهان کاشته می شود.

پرتقال باید در اوج رسیده شدن خود برداشته شود زیرا بر خلاف برخی از میوه ها، این میوه بعد از بسته بندی و چیده شدن رسیده نمی شوند. پرتقال باید در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود.

 

 

 

 لیمو شیرین

لیمو شیرین از مرکبات بسیار مفید و دارای طبع سرد و خشک است. 

لیمو شیرین در سم زدایی بدن و دفع سموم بسیار مؤثر است. لیمو شیرین میوه‌ای زرد، دارای پوستی نازک و خوش عطر و گوشتی شیرین و سرشار از ویتامین C، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید است. این میوه از سلامتی قلب، کنترل وزن و سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند. 

 

معروف‌ترین خاصیت لیمو شیرین درمان سرما خوردگی و خوردن آن در فصل زمستان است.حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می‌دهد، از این رو این میوه خاصیت ملین و همین طور ادرار آور است

 

 

 

 

پوملو

پوملو در درجه اول در آسیای جنوب شرقی واقع شده است که منطقه بومی آن است.

این میوه در سایر نقاط جهان محبوب نشده است، زیرا معمولا قبل از اینکه بذر شروع به گل دادن و خرد کردن هر میوه می کند، معمولا 8 سال طول می کشد رشد کند. همچنین، وزن و حجم پوملو بسیار سخت و ناپایدار است، در حالی که فقط گوشت داخلی خوشمزه است.

این میوه‌های بزرگ و  گرد مانند گریپ فروت در غذاهای آسیایی رایج است،پوملو از گریپ فروت بزرگتر، شیرین‌تر، آبدارتر و ملایم‌تر و بسیار خوشمزه‌تر هستند.میوه پوملو انواع مختلف با رنگ‌های متفاوت سفید، قرمز و زرد دارد .

خوردن منظم پوملو به درمان آکنه کمک و حتی در وهله اول از بروز آن جلوگیری می‌کند.

پوملو را هم می‌توان به صورت تازه خورد و هم می‌توان آب آن را مصرف کرد. 

پوملو به همراه سایر غذاها می‌تواند کلاژن سازی را بیشتر کرده و همین امر باعث بالابردن انعطاف پذیری پوست و تسریع روند بهبود زخم می‌شود.

 

توجه به طبع مواد غذایی و مصلح آن ها در فصول سرد سال به خصوص زمستان بسیار حائز اهمیت است.

 

مراقب آنچه می‌نوشید باشید. به‌جز آب، مایعاتی مثل آبمیوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات بسیار خوب هستند. اما سعی کنید از آبمیوه‌ها و کوکتل‌های مصنوعی و شکردار که گاهی مملو از خامه هم هستند و میزان بالایی کالری وارد بدنتان می‌کنند دوری کنید,

 

 

نیز بدانیم 

ماگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

 

چه قهوه ای برای اسپرسو مناسب است؟

 

 

 

معرفی کافه 

شهر : تبریز | ولیعصر

 

شهر : کرج-مهر شهر | مهرشهر

 

 

شهر : تهران | خیابان کریمخان

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی