Salvia rosmarinus

رزماری گیاهی مدیترانه‌ای ،شفابخش و درمان کننده انواع بیماری‌ها و دارای طبیعی گرم و خشک می باشد .

      رزماری     

رزماری یا همان اکلیل‌کوهی گیاهی است از خانواده نعنائیان  Lamiaceae است ( نام    علمی : Salvia rosmarinus)، که گیاهان زیادی را نیز در بر می‌گیرد.

 تا سال 2017، با نام علمی Rosmarinus officinalis شناخته می‌شد که اکنون فقط یک   مترادف  است.نام "رزماری" از لاتین ros marinus ("شبنم دریا") گرفته شده‌است.رزماری دارای سیستم   ریشه ای رشته ای است.

یک   سبزی چوبی و چند ساله با برگ‌هایی معطرو سبزتیره، انواعی از آن دارای برگ‌های نقره ای و نوارهای طلایی رنگ است که سبز آن فراوان‌تر و بیشتر کشت می‌شود. 

 همیشه سبز، سوزنی مانند شکل چرم گونه دارد و گلهای سفید، صورتی، بنفش یا آبی کم‌رنگ بوده،  تا ارتفاع دو متر رشد می‌کند.

این گیاه بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای دیده می‌شود ولی بصورت عمده در کشورهای مراکش، تونس، اسپانیا، یوگسلاوی، ایتالیا، فرانسه و امریکا کشت می‌شود. کشت این گیاه با آب و هوای ایران نیز سازگاری دارد.


کاربردها

پس از کشت، برگ‌ها، شاخه‌ها و گل‌های گلدار جهت استفاده استخراج می‌شوند.

 از رزماری به دلیل جذابیت و تحمل به خشکی، به عنوان گیاه زینتی در باغها و برای محوطه سازی ، به ویژه در مناطقی با آب و هوای مدیترانه ای استفاده می‌شود.

 از برگ‌ها برای طعم دادن به غذاهای مختلف، مانند قیمه و گوشت و ماهی و انواع سوخاری استفاده می‌شود.

زراعت

کشت این گیاه آسان بوده و مقاوم در برابر آفات در نظر گرفته می‌شود.

رزماری می‌تواند کاملاً بزرگ شود و سال‌ها جذابیت خود را حفظ کند، می‌تواند به شکل‌های رسمی و پرچین‌های کوچک هرس شود و برای درخت آرایی استفاده می‌شود. به راحتی در گلدان پرورش می‌یابد.

مهمترین ترکیبات طبیعی

فلاونوئیدها مانند جنکوانین (Genkwanin) و لوتئولین (Luteolin)، اسیدهای فنولی مانند اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) ، دی‌ترپن‌ها، تری‌ترپن‌ها، تانن‌ها، ساپونین، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، املاح و ویتامین‌ها از مهمترین ترکیبات مهم رزماری است و سینئول ۱,۸cineol، بورنئول  Borneol، کامفر  Campher، بورنیل استات (Bornyl acetate)، آلفاو بتا پینن نیز از ترکیبات موجود درروغن رزماری به شمار می‌رود.

 موارد دیگر از رزماری 

اسانس رزماری (Rosmarinus officinalis)

روغن رزماری برای مصرف در عطرهای بدن یا خوشبوکننده‌های اتاق استفاده می‌شود. همچنین به عنوان بخور سوختنی، در شامپوها و محصولات تمیز کننده استفاده می‌شود.

 

نیز بخوانیم 

 

چای زرد

چای زرد

نمک چیست  و با انواع نمک آشنا شوید .

نمک چیست و با انواع نمک آشنا شوید .

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی