• زمان : ۱۳۹۹/۲/۵ ه‍.ش.،‏ ۰:۵۸
  • نمایش : ۹۰۰ دفعه
  • موضوع : روز نگار
با اینکه روز جهانی کتاب وجود داشت ،شب جهانی کتاب به روزی تبدیل شد که بزرگسالان بتوانند کتاب های بیشتری را بخوانند.

 

شب جهانی کتاب

شب جهانی کتاب ،بیست و سوم آوریل روز تولد شکسپیر برگزار می شود .این رویداد جالب توجه ،اولین بار در سال 2011 و در انگلستان برگزار شد که برای تشویق مردم به مطالعه در بریتانیا برگزار شد و با این هدف که مردم کتاب های مورد علاقه شان را در اجتماعات مختلف با یکدیگر سهیم کنند شکل گرفت .

و این ماجرا در سال 2013 در 23آوریل روز تولد ویلیلم شکسپیر و سالگرد در گذشت خالق  «دن کیشوت» یعنی میگوئل سروانتس  گرامی داشته شد و از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی کتاب خوانده شده است.

با اینکه روز جهانی کتاب وجود داشت ،شب جهانی کتاب به روزی تبدیل شد که بزرگسالان بتوانند کتاب های بیشتری را بخوانند.

 

تاریخچه 

 

ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مؤلف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت. آنجا در روز 23 آوریل، روز سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود. موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به حمایت کلیه گروه‌های ذی‌نفع از این روز بستگی دارد.

این گروه‌ها عبارت‌اند از: نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی. بسیج و دور هم جمع‌کردن گروه‌های ذی‌نفع در هر کشور، از مسئولیت‌های کمیسیون‌های ملی یونسکو، کلوپ‌های یونسکو، مراکز و انجمن‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس مرتبط با یونسکو و تمام کسانی است که مایل‌اند در این روز جهانی بزرگداشت کتاب‌ها و نویسنده‌ها، با هم و در کنار هم فعالیت کنند.

در شب جهانی کتاب هر ساله ،عنوان کتب مختلف از میان آثار کلاسیک و معاصر و آثار داستانی و غیر داستانی برای اهدا در شب جهانی کتاب انتخاب می شود .

 

 

در این روند از (قصه  ندیمه ) مارگارت آتوود تا  (یک روز حرف می زنم )دیوید سدرایس جای دارد و بسیاری از کتاب های موجود از سوی چهره های برجسته ،سازمان ها و موسسات خریداری می شوند و هزاران جلد کتاب به صورت رایگان در اختیار علاقه مندانی که توانایی خرید ندارند قرار می گیرد و به صورت رایگان به دیگران اهدا می شود .

هدف جهانی کتاب با ترغیب بزرگسالا ن به وقت خواندن در طول شب با کتاب های رایگان ،  که این اهداف شیوه مشاهده بزرگسالان را تغییر داده است.  

 

ضرورت خواندن کتاب 

همه ما می دانیم خواندن برای رشد کودکان مفید است ،اما با وجود همه زحمت های بزرگسالی ،بسیار ی از بزرگسالان وقت خواندن ندارند. مشکلات اقتصادی در عدم خواندن مردم که با مشکلات فقر مواجه شدند و مسیر دانستنی های  سلامتی از دریچه کتاب خوانی برای این عزیزان با مشکل رو برو شده است .

نکته جالب این است  که نسبت معنی داری بین میزان خشونت و میزان مطالعه کتاب در  کشورها وجود دارد: کشورهایی که کمترین خشونت را داشتند، در صدر جوامع کتاب خوان قرار داشتند و کشورهای دارای خشونت بالا، در قعر جدول کتاب خوانی بودند .جامعه کتاب خوان، جامعه فرهیخته ای است و جامعه فرهیخته، توانایی بیشتری در حل مشکلات و بهبود اوضاع دارد.

خواندن کتاب باعث الهام بخشیدن به مردم و آموزش در مورد دنیای اطراف آنها می شود . امید است این مناسبات کمک زیادی به فعالیت ناشران و مشاغل در ارتباط با کتاب به نماید. 

 

چگونه شب جهانی کتاب را بر گزار کنیم؟

این شب بزرگترین شب اهدا کتاب رایگان هست .می توانیم کتاب های دوست داشتنی را اهدا کنیم و کافه کتاب های زیادی در ایران فعال هستند و از آنها حمایت کنیم و مولفان و نویسندگان  بسیاری  در صنعت قهوه و کافه و رستوران کتب زیادی در زمینه های مرتبط با قلم شیوا و جذاب برای دوستداران این صنعت به نگارش در آمده آنها را پیدا کنیم و آرشیو منظمی را برای کتاب فراهم آوریم .  این شب هم یک کتاب اهدا کنید به عزیزانتان و این مناسبات را گرامی  بداریم .

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی