معرفی کتاب یک فنجان اسپرسو اثر اسمائیل کیانی مولف کتاب الفبای قهوه

 

مقدمه کتاب یک فنجان اسپرسو


اولین تجربه‌های فردی از نوشیدن قهوه غالباً با بیان چنین جملاتی رقم می‌خورد "کی این نوشیدنی تلخ زننده رو می‌خوره؟" یا "چطور می‌توانم روزم را با چنین نوشیدنی بدمزه‌ای شروع کنم؟"
اما این همه‌ی قهوه نیست! قهوه بیش از آنکه یک نوشیدنی صرف باشد، یک علم است و بیش از آنکه یک نوشیدنی تلخ و زننده باشد، یک تجربه شیرین است. تنها کمی زمان نیاز است تا به دنیای اعجاب انگیزش وارد شوید و به هر گوشه‌اش سرک بکشید. با روش‌های دم‌آوری‌اش آشنا شوید، زیرگونه‌های مختلفش را بشناسید، با چشمان بسته عطرش را استشمام کنید و با چشمان باز طعمش را روی زبانتان مزه‌مزه کنید. قهوه یک نوشیدنی صرف نیست، بلیت سفری است دوطرفه، هر بار به گوشه‌ای از کره خاکی‌مان.
روزهای زیادی از ورودم به دنیای قهوه می‌گذرد، هرروز که می‌گذرد، هر فنجان جدیدی را که می‌نوشم، پنجره جدیدی به رویم گشوده می‌شود و احساس می‌کنم هنوز در ابتدای راه هستم. دنیای پویای قهوه نه‌تنها از حرکت نمی‌ایستد که هرروز با معرفی یک روش کشت، یک مزرعه پربار، یک زیرگونه هیجان‌انگیز یا یک روش دم‌آوری پیچیده افراد بیشتری را با خود همراه می‌کند. این همان چیزی بود که شور من برای پژوهش در حوزه قهوه را بیش‌ازپیش برانگیخت و انگیزه‌ای بود برای تلاشی دوچندان تا مبادا از حرکت سریع آن بازبمانم.
در کتاب پیشین با عنوان "قهوه‌های تخصصی" تمام تلاشم بر این بود تا علاقه‌مندان به دنیای قهوه را با شیوه های دم‌آوری این نوع از قهوه ها، آشنا سازم. پس‌ازآن با توجه به کمبود منبع فارسی در این حوزه بر آن شدم تا با "الفبای" قهوه "کلماتی" بسازم که این خلأ را پر کند. صفحات پیش رو حاصل سال‌ها تلاش شبانه‌روزی است و اکنون به‌جرئت می‌توانم بگویم بانک اطلاعاتی غنی‌ای در این حوزه محسوب می‌گردد. زنجیره‌ای که از تاریخچه پیدایش قهوه آغاز می‌شود و به "یک فنجان اسپرسو" ختم می‌گردد.

 

شما می‌توانید هر گونه انتقاد و پیشنهاد جهت هرچه بهتر شدن کتب مربوطه را از طریق سایت و اینستاگرام الفبای قهوه در اختیار بنده بگذارید، همچنین جهت حمایت از کتب الفبای قهوه، تصاویر و ویدئوهای خود را با درج هشتگ های رسمی الفبای قهوه در شبکه‌های اجتماعی منتشر نمایید تا در ارتقای سطح کیفی دانش قهوه و همچنین افزایش جمعیت دوستداران قهوه در کشور، شریک باشید.
اما این پایان رسالت الفبای قهوه نیست. ماجراجویی در مزارع قهوه جهان، عنوان پروژه جدید الفبای قهوه در راستای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی دنیای قهوه است که به مرور با سفر به مزارع مختلف در سراسر جهان و کشورهای تحت کشت قهوه، مستندنگاری گشته و به مرور به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به دوستدارانش عرضه خواهد شد. امید است تا پایان سال 2025 میلادی، بیش از 50 کشور تولید کننده قهوه و بیش از 10000 مزرعه، مورد ارزیابی و مستندنگاری قرار گرفته و در این راستا کتب متنوعی عرضه خواهد شد تا رسالت اصلی الفبای قهوه در دنیای خدمت رسانی بشر به بشر، بدین شکل محقق گردد.
درنهایت اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که اصطلاحات و کلمات انگلیسی در قهوه، به‌قدری زیاد است که گاها استفاده از عناوین جایگزین، باعث سردرگمی افراد شده یا در شکل واقعی آن اصطلاح اختلال ایجاد می‌کند. در این کتاب سعی گردیده تا از نزدیک‌ترین کلمات مشابه فارسی استفاده شود و در برخی از قسمت‌های کتاب نیز از عناوین انگلیسی با نوشتار فارسی استفاده شده است تا درک آن راحت‌تر گردد. به امید پیشرفت روزافزون صنعت و علم قهوه در کشورمان ایران.

اسماعیل کیانی – آبان98

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی