• زمان : ۱۳۹۴/۸/۲۷ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۳۳
  • نمایش : ۲٬۴۸۳ دفعه
  • موضوع : یادداشت
کافه‌ها در طول تاریخ محل‌هایی برای گرد آمدن افراد پس از کار روزانه، استراحت و گفت‌وگو بوده‌اند. کارکرد کافه‌ها در دوره‌های مختلف، به عنوان محلی برای تبادل افکار و عقاید به‌شمار می‌آید و این کارکرد همچنان در کنار دیگر اهداف شکل‌گیری کافه‌ها وجود داشته است. اهمیت کافه‌ها تا آن‌جاست که شکل‌گیری انقلاب‌های انگلیس و فرانسه را نیز به گردهم‌آیی‌های کافه‌ای و تشکیل حوزه عمومی تاثیرگذار در جامعه نسبت می‌دهند.

 

الهام عدینی - کافه‌ها در طول تاریخ محل‌هایی برای گرد آمدن افراد پس از کار روزانه، استراحت و گفت‌وگو بوده‌اند. کارکرد کافه‌ها در دوره‌های مختلف، به عنوان محلی برای تبادل افکار و عقاید به‌شمار می‌آید و این کارکرد همچنان در کنار دیگر اهداف شکل‌گیری کافه‌ها وجود داشته است. اهمیت کافه‌ها تا آن‌جاست که شکل‌گیری انقلاب‌های انگلیس و فرانسه را نیز به گردهم‌آیی‌های کافه‌ای و تشکیل حوزه عمومی تاثیرگذار در جامعه نسبت می‌دهند.

با این حال امروزه، کافه‌ها علاوه‌ بر محلی برای قرارهای دوستانه و تبادل افکار، جایی برای کتاب‌ها، موسیقی و دیدن نویسندگان، شاعران و دیگر اهالی قلم نیز هست. در ایران نیز مانند تمامی کشورهای دنیا، کافه‌ها محلی برای حضور قشر فرهیخته و تشکیل هسته‌هاییست که بر فرهنگ، جامعه، ادبیات و هنر تاثیر بسیار می‌گذارند.

علاقه‌مندان کتاب در این میان سهم بسزایی دارند. در هر کافه‌ای که وارد شوید، بی‌شک فردی را خواهید دید که در حال مطالعه است. کافه بخشی جدایی‌ناپذیر از مکان‌های مطالعه است. چه بسیارند کسانی که در ذهن خود نوستالژی کتاب و قهوه را دارند. از سوی دیگر کتابفروشی‌های بسیاری، بخشی از فضای خود را به کافه تغییر کاربری داده‌اند یا کافه‌هایی که اقدام به فروش کتاب می‌کنند. اینها خود نشان از اهمیت و در کنار هم بودن این دو است. برخی کافه‌ها نیز با عنوان کافه‌کتاب هدف خود را از پیش در نامشان گنجانده‌اند. با این حال نزدیکی کافه و کتاب، می‌تواند هویتی جدی برای یک کافه به شمار آید.

کافه‌های بسیاری در سراسر دنیا، مراسم ویژه‌ای در طول هفته یا ماه دارند که به کتاب، مطالعه یا مسائل مرتبط اختصاص یافته است. در سال‌های اخیر با توجه به استقبال نسل جوان از کافه‌ها، بسیاری از نویسندگان، شاعران و مترجمان، مراسم رونمایی یا نقد و بررسی آثار خود را در کافه‌ها برگزار می‌کنند و جوانان به خوبی می‌دانند کدام نویسنده یا شاعر را در کدام کافه بیابند‌. این اتفاق‌های فرخنده می‌تواند به علاقه‌مندی و تشویق کافه‌روها به مطالعه منجر شود که گاه تنها در گوشه‌ای از کافه‌ای در حال خواندن یا نوشتن هستند. هویت فرهنگی یک جامعه گاه با حرکت‌هایی به همین سادگی می‌تواند ارتقا پیدا کند، کاری که شاید زمانی با شاهنامه‌خوانی و داستان امیرارسلان در قهوه‌خانه‌ها آغاز شده بود.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی