• زمان : ۱۳۹۹/۱۰/۵ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۴۰
  • نمایش : ۱٬۱۶۸ دفعه
  • موضوع : روز نگار
کریسمس یکی از بزرگ ترین جشن های مردم دنیاست که هر کشوری برای برگزاری هر چه باشکوه تر آن آداب و رسوم خاصی دارد.در سراسر جهان، جشن کریسمس منعکس کننده فرهنگ و سنت های محلیشان است.

کریسمس

سال نوی میلادی و روزهای کریسمس از مهم‌ترین تعطیلات در جهان به‌خصوص در اروپا و آمریکا به شمار می‌رود.

 

ریشه ی لغت کریسمس:

واژه کریسمس (به انگلیسی   Christmas)، به معنای «مراسم عشای ربانی (مَس) در روز مسیح»در حدود سال ۱۰۵۰ میلادی به صورت واژه Christes maesse به معنی «جشن مسیح»، وارد زبان انگلیس قدیم  گردید.

محققان معتقدند، گونه کوتاه‌تر آن یعنی Xmas شاید برای نخستین بار در قرن سیزدهم به کار رفته باشد.

واژه قدیمیتر «یول» (Yule) احتمالاً از واژه آلمانی jōl یا انگلوساکسونی geōl که به جشن انقلاب زمستانی  اشاره دارد، مشتق شده‌است.

واژه‌های متناظر در دیگر زبان‌ها چون، نَویداد (Navidad) در اسپانیایی، ناتاله (Natale) در ایتالیایی و نوئل (Noël) در فرانسوی، همگی معنای «میلاد» را تداعی می‌کنند و واژه آلمانی « وا ینا ختن » (Weihnachten)، به معنی «شب تقدیس‌شده» می‌باشد.

در سراسر جهان، جشن کریسمس منعکس کننده فرهنگ و سنت های محلیشان است.

این جشن ها می تواند با توجه به جنبه های مختلف داستان قومیتی، به نحو حیرت انگیزی از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

ریشه تاریخی

آنچه که پیرامون میلاد عیسی مسیح ازمتی ولوقا نقل شده‌است در انجیل برجسته تر است، نوشته‌های نخستین پیرامون مسیحیت چندین روز را برای تولد مسیح ذکر کرده‌اند.

نخستین جشن ثبت شده برای کریسمس در  رم  در سال ۳۳۶ صورت گرفت.

بابانوئل واقعی کیست ؟

شاید بتوان با قاطعیت گفت که سال نو یا کریسمس بدون بابانوئل هیچ معنایی ندارد .

شخصیتی که امروزه به شکل پیرمردی مهربان و چاق است و با لباس سرخ رنگ و ریشی سفید و بلند، هنگام کریسمس در میان برگزارکنندگان این جشن ظاهر می‌گردد به چندین اسم شناخته می‌شود که بابانوئل (Papa noel)، سانتا کلوز (Santa claus) و سنت نیکولا (Saint Nicola) از معروفترین این اسامی‌اند.

در سده چهارم میلادی، یکی از اسقف‌های آسیای صغیر  (ترکیه امروز)  به دلیل اینکه با کودکان رفتار بسیار مهربانی داشت در آن زمان شهرت پیدا کرد.

همین رفتار او باعث شد تا در میان مسیحیان این اعتقاد به وجود بیاید که وی در خردسالی پدر و مادر خود را از دست می دهد و ثروت فراوانی به ارث می برد، سانتاکلاوز بخش زیادی از ثروت خود را صرف امور خیریه میکرد ، جسد سانتاکلاوز در کشور ترکیه در منطقه Demre در سواحل دریایی مدیترانه بعد از مومیایی شدن دفن شده است.

دانشمندان بعد از بازسازی صورت وی دریافتند که بابانوئل واقعی رنگین پوست (پوستی به رنگ قهوه‌ای روشن) بوده است.

در میان کودکان این عقیده با قوت بسیاری وجود دارد و آن ها شب سال نو جوراب های بلندی را به درخت کریسمس آویزان می کنند و بعد می خوابند به امید این که صبح کریسمس این جوراب ها از هدیه پر است.

 در نقاشی‌های قرون وسطی و عصر   رنسانس  به شکل مردی بلند بالا با چهره‌ای جدی و نجیبانه نشان داده شده‌است و تا حدود قرن شانزدهم، جشن مخصوص او در روز ششم دسامبر در سراسر اروپا برگزار می‌شد، اما از آن پس، این جشن، تنها به پروتستان‌های هلند منحصر گردید.

مهاجران هلندی که به آمریکای شمالی کوچ کردند، این رسم را با خود به آن کشور بردند و در آنجا بود که نام او به سانتا کلوز (به  انگلیسی  Santa Claus) تغییر یافت.

 

آیین‌های کریسمس  

برگزاری کریسمس در کشورهای مختلف مسیحی بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد.

اما مشترکات این مراسم این است که مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد عیسی مسیح  به کلیساها می‌روند، در منزل یک درخت کاج را تزیین و چراغانی می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها دسته‌دسته سرودهای پرستشی و شکرگزاری اجرا می‌نمایند.

علاوه بر آن نمادهایی همچون ، جوراب های آویزان از شومینه، کادوهای ویژه این روز و ... محبوبیت این مراسم را دو چندان و کریسمس را به رویدادی فراتر از باورها و عقاید مردم تبدیل کرده اند.
 

روز های بزگزاری کریسمس در جهان 

از سال ۱۸۷۰ تاکنون، روز ۲۵ دسامبر یکی از تعطیلات رسمی درآمریکا  شناخته می‌شود.

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آن را در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند.

برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس (ناحیه تاریخی فلسطین کنونی) و دیگر مکانها، به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا می‌دارند.

کریسمس در ایران 24 دسامبر شناخته میشود .

منبع 

May this Christmas sparkle and shine May all of your wishes and dreams come true And may you feel this happiness all year round

Merry Christmas

امیدوارم که این کریسمس روشن و درخشان باشد و تمامی امیدها و آرزوهایتان به حقیقت بپیوندد و این شادی و خوشحالی را در طول سال احساس کنید

کریسمس مبارک

 

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی