• زمان : ۱۳۹۹/۲/۹ ه‍.ش.،‏ ۱۵:۱۷
  • نمایش : ۱٬۰۸۶ دفعه
  • موضوع : روز نگار
شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت کار ۲۰۲۰ "متوقف کردن فراگیری جهانی کووید -۱۹" ایمنی و سلامت در محل کار می‌تواند جان انسان را نجات دهد"

 

روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی

    World  Day for Safety and Health at work 

روز ۲۸ آوریل از سوی سازمان بین المللی  کار(ILO) به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی World  Day for Safety and Health at work  نامگذاری شده‌است. 

مدیران کافه‌ها و رستوران‌ها نیز باید برای پرسنل خود (باریستا، بارتندر، سالنکار، سرآشپز و ...) محیطی ایمن و سلامت را بوجود بیاورند، این موضوع جزو الزامات می‌باشد.

روز جهانی ایمنی وسلامت شغلی در واقع یک هدف‌گذاری سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است. برگزاری این مراسم بخش مهمی از استراتژی‌های جهانی    سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی وسلامت شغلی در همه محیط‌ های کاری است که باعث ارتقای آگاهی ‌های مردم و همچنین افزایش امنیت وسلامت در محیط کار می‌شود.

این مراسم هر ساله توسط کلیه دولتها، سازمان‌ها و بخش‌های خصوصی و کارفرمایان و کارخانجات انجام شده و توسط سازمان بین‌المللی کار حمایت و پشتیبانی می‌کند.

 

تاریخچه

 

روز جهانی ایمنی و سلامت در محل کار، یادبودی برای کارگرانی است که در محیط‌ های کاری غیرایمن آسیب دیده‌اند. این رویداد جهانی بر ضرورت افزایش ایمنی کاری و بهداشت مشاغل و ایجاد محیط‌های کاری ایمن تأکید دارد. روز جهانی ایمنی و بهداشت کار، از سوی سازمان بین‌المللی کار و به منظور به کارگیری اقدامات جهانی در راستای پیشگیری از آسیب‌ها و مرگ و میرهای ناشی از کار، افزایش آگاهی درباره اتخاذ رویکردهای ایمن در اماکن کاری و تأکید بر نقش مهم خدمات ایمنی و بهداشت شغلی تعیین شده است.

 

تا قرن شانزدهم میلادی در کتب طبی به بهداشت حرفه‌ای و ارتباط بیماری‌های مختلف با شغل افراد اشاره قابل توجهی نشده‌است. از قرن شانزدهم به بعد در تاریخ به چهره‌های درخشانی برمی‌خوریم که تمام عمر خود را صرف تشخیص و جلوگیری از بیماری‌های ناشی از کار نموده و خدمات با ارزشی انجام داده‌اند.

 

اولین فردی که آثار ارزنده‌ای در مورد بهداشت حرفه‌ای از خود به یادگار گذاشته‌است طبیبی از ناحیه ساکسونی در ایتالیا به نام اگریکولا بود او کتابی در ۱۲ جلد دربارهٔ اکتشافات و استخراج فلزات. ابزار کار. حوادث و بیماری‌های ناشی از کار و … نوشت که در سال ۱۵۵۶ منتشر شد. بعد از او در سال ۱۵۶۷ پزشک دیگری اهل سوئیس به نام پاراسلسوس کتابی دربارهٔ بیماری‌های وابسته به شغل در بین کارکنان معدن ذوب و فلزات منتشر کرد. در سال ۱۶۳۳ پدر طب کار یا همان رامازینی به دنیا آمد که یکی از پیشقدمان بزرگ قرن ۱۷ در زمینه بهداشت حرفه‌ای می‌باشد. کتاب معروفش دربارهٔ بیماری‌های حرفه‌ای در سال ۱۷۰۰ میلادی منتشر شد. او برای اولین بار به پزشکان توصیه کرد که علاوه بر سؤالات که در زمان معاینه از بیماران می‌پرسیدند از همه بپرسند شغل شما چیست این جمله کوتاه نقطه عطفی در تاریخ بهداشت حرفه‌ای و طب کار به‌شمار آمده‌است.

اولین افرادی که آثار ارزنده‌ای در مورد بهداشت حرفه‌ای از خود به یادگار گذاشته‌اند.

اولین فردی که آثار ارزنده‌ای در مورد بهداشت حرفه‌ای از خود به یادگار گذاشته‌اند

شاید بتوان مهم‌ترین نقطه عطف در تاریخ تکامل بهداشت شغلی و ایمنی را انقلاب صنعتی اروپا دانست. زمانی که انسان با قدرت جسمی محدود در مقابل دستگاه‌ها و ماشین آلات تازه ساخت غول پیکر ایستاد و در حالی که اطلاع چندانی راجع به چگونگی کارکرد ماشین آلات و چگونگی کنترل آن‌ها نداشت، به کار مشغول شد. این مسئله باعث شد که در ابتدای پیدایش انقلاب صنعتی در اروپا تعداد بسیار زیادی از افراد در اثر مواجهه با حوادث محیط کار کشته یا دچار نقص عضو شوند. این اتفاقات و آمار بالا باعث شد که سردمداران   انقلاب صنعتی  به فکر تصویب قواعد و قوانینی در رابطه با الزامات محیط‌های کاری و نحوه رفتار کارگران برای آسیب کمتر ناشی از کار با ماشین آلات عظیم‌الجثه بیفتند.

  رامازینی ، نخستین پزشکی است، که به توصیف پیشه‌های گوناگون و بیماری‌های ناشی از آن‌ها می‌پردازد. برای نمونه فلج دست‌ها از میان رفتن دندان‌ها، نا شکیبایی و صورت‌های نزار و رنجور سفالگران در برابر سرب را توصیف کرده‌است.

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت کار ۲۰۲۰

حال با توجه به شیوع بحرانی جدید و همه‌گیر

در اواخر سال گذشته، این موضوع به "متوقف کردن فراگیری جهانی کووید -۱۹" ایمنی و سلامت در محل کار می‌تواند جان انسان را نجات دهد"، تغییر یافت.

در نتیجه به منظور ترغیب مشارکت‌های بین‌المللی سه‌جانبه میان دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران برای گفتگو در زمینه ایمنی و سلامت در محل کار، اقداماتی انجام گرفت، همچنین نگرانی‌های موجود در زمینه شیوع روزافزون کووید -۱۹ و استرس‌های ناشی از ناپایداری نرخ نزول آن در بعضی از مناطق، باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای ازسرگیری فعالیت‌ها به روشی شد که مانع گسترش بیشتر بیماری شود و تمامی محیط‌های کاری را ملزم کرد تا برای سازگاری سریع با شیوه‌های جدید و اعمال تحولات لازم آماده شوند.

«کارگر را سالم نگهدار تا خوب کار کند»

 

 

 

 کارفرمایان برای تامین سلامت روان کارمندان  خود چه مواردی را باید توجه کنند؟

در این شرایط براساس الگوی قوانین بهداشت و ایمنی کار، کارفرمایان وظیفه دارند با اعمال اقدامات ضروری هم‌چون حصول اطمینان از سلامتی کامل و رعایت اصول بهداشتی مناسب در محل کار، اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از تجهیزات محافظ شخصی برای تمامی کارمندان، سلامت و ایمنی محیط کار را حفظ کنند.

علاوه بر این کارفرمایان باید طبق الگوهای ارائه‌شده توسط بخش سلامت و امنیت جهانی (WHS)، تمامی اقدامات لازم را برای تامین سلامت روان کارمندان به کار گیرند و در شرایط استرس‌زای فعلی تا جای ممکن خطرات روانی موجود برای کارگران و سایر افراد حاضر در محیط کار را کاهش دهند؛ این اقدام با افرایش آگاهی همگانی نسبت به رعایت اصول بهداشت و ایمنی در محیط کار امکان‌پذیر خواهد بود.

 

برنامه‌ها و فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای

به منظور دست یابی به هدف فوق در بهداشت حرفه‌ای برنامه‌هایی درنظرگرفته شده‌است که به‌طور خلاصه عبارتنداز:

  1. معاینات پزشکی گوناگون برای کلیه کارکنان
  2. برنامه‌های مربوط به حفاظت فنی و   ایمنی  کارگران
  3. برنامه‌های مربوط به بهداشت محیط کار  شامل شناخت و ارزیابی عوامل زیان‌آور محیط کاروارائهٔ طرح‌های کنترلی و بهسازی محیط کار
  4. ایجاد امکانات درمانی و اورژانس  طب کار
  5. برنامه‌های مربوط به آموزش برای بهداشت
  6. برنامه‌های مربوط به تغذیه کارگران
  7. برنامه‌های مربوط به نوتوانی و توانبخشی حرفه‌ای

مهندسی بهداشت حرفه‌ای نه تنها مسائلی راکه در اثر تماس باعوامل زیان‌آور محیط کار بروز می‌نماید در نظر می‌گیرد، بلکه سایر مسائل ازقبیل:پیشگیری از بیماری‌ها،   بهداشت عمومی   محیط کار، آب آشامیدنی، نظافت عمومی و فردی،  دفع حشرات ، دفع زباله و فضولات، نهارخوری ها، حمام، توالت، دوش و دستشویی، وسایل و حفاظت فردی و جمعی و غیره را نیز درمحیط‌های کاری در مدنظر دارد.

 

در مورد مشاغلی که «وابسته به مکان» هستند،  مانند کافه و رستوران  این روش ممکن نیست اما وب‌سایت‌های CDC و WHO روش‌هایی را برای جلوگیری از ابتلای کارکنانی که مجبورند به سر کار بروند منتشر کرده‌اند؛ از جمله استفاده از ماسک، محلول‌ها یا ژل‌های ضدعفونی الکلی و رعایت بهداشت فردی.

 

 

 

نکات مهم دیگر که باید توجه کرد عبارتند از:

  •  علاوه بر تامین ماسک و ژل ضدعفونی رایگان، تعداد دفعات نظافت محل کار باید افزایش یابد.
  • مدیران ارشد از نظر حفظ بهداشت باید الگوی بقیه باشند، مثلا در استفاده از ماسک.
  •  دمای بدن کارکنان باید به‌طور منظم چک شود تا همه خیالشان راحت باشد و دچار پارانویا نشوند که نکند همکارشان، بیمار باشد.
  • برای جلوگیری از حضور کارکنان در جاهای شلوغ مثل رستوران‌ها، می‌توانید در این مدت برای آنها ناهار تهیه کنید.

 توصیه‌هایی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)

هنوز چیزهای زیادی در مورد بیماری کووید-۱۹ برای ما ناشناخته است و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

اما با توجه به یافته‌های فعلی‌مان، به کسب‌وکارها (البته به‌جز سازمان‌های پزشکی) توصیه می‌کنیم که:

  •  کارکنان را به ماندن در خانه تشویق کنند.

اگر کارمندی دارای علائم بیماری تنفسی حاد است، توصیه می‌شود که ۲۴ ساعت در خانه بماند تا تبش قطع شود، البته بدون استفاده از داروی تب‌بر یا سایر داروهایی که علائم این بیماری را کاهش می‌دهند.

سیاست‌های مرخصی استعلاجی شرکت خود را مطابق توصیه‌های بهداشت عمومی، تغییر و کارکنان را در جریان این تغییرات قرار دهید.

اگر یکی از اعضای خانواده کارمندتان دچار بیماری است، کارمندتان باید اجازه داشته باشد در خانه بماند تا از او مراقبت کند. این روزها نسبت به گذشته، تعداد بیشتری از کارکنان به مرخصی برای مراقبت از اعضای خانواده خود نیاز دارند.

  •  کارکنان بیمار را از بقیه جدا کنید.

CDC توصیه می‌کند کارکنانی که به محض ورود به محل کار یا طی روز کاری، از خود علائم بیماری تنفسی حاد نشان می دهند باید از سایر کارکنان جدا و بلافاصله به خانه فرستاده شوند.

کارکنان بیمار باید هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرند (در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، آرنج یا شانه خود را جلوی دهان و بینی خود بگیرید).

  •  نصب پوسترهایی در ورودی ساختمان و سایر نقاط سازمان برای تشویق کارکنان بیمار به ماندن در خانه و رعایت اصول سرفه و عطسه کردن و بهداشت دست‌ها
  • آموزش کارکنان برای شستن دست‌ها با محلول‌ها یا ژل‌های الکلی ۶۰ تا ۹۵ درصد یا شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت دست کم ۲۰ ثانیه

 تامین تجهیزات بهداشتی از جمله صابون، ژل، دستمال کاغذی، سطل زباله‌های غیرلمسی و آب در محیط کار

  • نظافت محل کار به‌طور روتین

تمامی نقاطی که دائما با دست‌ها لمس می‌شوند باید تمیز شوند، مثل کانترها، دستگیره‌ها و میزها. از شوینده‌هایی استفاده کنید که معمولا برای نظافت این نقاط استفاده می‌شوند و راهنمای استفاده از آنها را بخوانید.

دستمال‌های مرطوب یک‌بار مصرف باید همه‌جا در دسترس کارکنان باشند تا این نقاط را قبل از هر استفاده، تمیز کنند.

  •  از کارکنان بخواهید قبل از سفر، این نکات را رعایت کنند:

قبل از سفر باید ببینند آیا علائم بیماری حاد تنفسی دارند یا نه. اگر بیمار هستند، باید مدیر خود را در جریان بگذارند و در خانه بمانند.

از کارکنان بخواهید که اگر در طول سفر، مریض شدند حتما مدیر خود را در جریان قرار دهند و در صورت نیاز از یک پزشک، راهنمایی بگیرند.

از هرگونه رفتار تبعیض‌آمیز غیرقانونی با کارکنان مبتلا یا مشکوک به این بیماری بپرهیزید. با آنها با احترام رفتار کنید، نه مثل یک قربانی.

علاوه بر سلامت جسمی، از سلامت روان کارکنان غافل نشوید. با ارائه آخرین اطلاعات و راهنمایی‌های لازم و ارتباطات شفاف با کارکنان، می‌توانید به آنها اطمینان خاطر بدهید هر خطری که ممکن است آنها را تهدید کند تحت کنترل دارید و برای انجام اقدامات لازم، آماده هستید.

سایر نکات:

  •  کارکنانی که خودشان سالم هستند اما یکی از اعضای خانواده‌شان به ویروس کووید-۱۹ دچار شده باید مدیر خود را در جریان بگذارند و برای ارزیابی ریسک ابتلای خود به وب‌سایت CDC رجوع کنند.

 

  • اگر تست ابتلای یک کارمند به این بیماری مثبت شد، کارفرما باید به سایر کارکنان در مورد احتمال ابتلا هشدار دهد، اما طبق قوانین رازداری هر کشور، از افشای اطلاعات محرمانه کارمند بیمار جلوگیری کنند. کارمندی که در کنار یک بیمار کرونا کار می‌کرده، باید ریسک و احتمال ابتلای خود به بیماری را طبق دستورات وب‌سایت‌های معتبر، اندازه‌گیری کند.

 

  •  از آنجا که احتمالا غیبت کارکنان بیشتر از قبل خواهد بود، باید برای کنترل و واکنش به این غیبت‌ها، برنامه داشته باشید. برنامه‌هایی اعمال کنید که اگر غیبت‌ها بیشتر از حد معمول شد، عملیات‌ اصلی سازمان، ادامه پیدا کنند.

 

  •  به کارکنان هر واحد، مهارت‌های کلیدی دیگر را آموزش دهید که اگر کارکنان کلیدی غایب بودند، آنها بتوانند عملیات‌ اصلی سازمان را پیش ببرند.

 

  • عملیات‌ اصلی و میزان اتکای دیگران، از جمله جامعه محلی روی خدمات و محصولات خود را مورد ارزیابی قرار دهید. خودتان را برای ایجاد تغییر در بعضی از رویه‌ها آماده کنید تا عملیات‌ مهم و اصلی، ادامه پیدا کنند. مثلا به‌دنبال تامین‌کنندگان جایگزین بگردید، مشتریان را در اولویت قرار دهید یا در صورت لزوم، برخی عملیات را به حالت تعلیق درآورید.

 

  •  کارفرمایانی که در چند منطقه شعبه دارند، باید برای هر منطقه یک مدیر محلی در نظر بگیرند و به آنها اختیارات کافی بدهند تا هر مدیر بتواند اقدامات متناسب با منطقه خود را انجام دهد.

 

 

 

 

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی