• زمان : ۱۳۹۶/۹/۲۴ ه‍.ش.،‏ ۱:۱۶
  • نمایش : ۱٬۵۶۷ دفعه
  • موضوع : چای
نوع مرغوب چای ایرانی در مقایسه با چای‌های خارجی خالص‌تر است ، زیرا برای بهسازی عطر و طعم آن از مواد معطر استفاده نمی‌شود.

چای

روز جهانی چای هرساله در۱۵ دسامبر گرامی داشته می‌شود. از سال ۲۰۰۵ این رسم در کشورهای تولیدکننده‌ی چای از جمله بنگلادش، سریلانکا، اندونزی، هند و تانزانیا اجرا می‌شود. برگزاری مراسم بزرگداشت چنین روزی به منظور جلب توجه جهانی به تجارت چای، وضعیت کارگران و چای‌کاران در سطح دنیاست.

از اواخرقرن نوزدهم میلادی چای به نوشیدنی ملی ایرانیان تبدیل شد. نوع مرغوب چای ایرانی در مقایسه با چای‌های خارجی خالص‌تر است ، زیرا برای بهسازی عطر و طعم آن از مواد معطر استفاده نمی‌شود. ایرانیان طبق رسوم قدیمی از برگ‌های تازه گل یاس و شمعدانی و گاهی هل یا چوب دارچین برای معطر کردن چای سنتی استفاده می‌کرده‌اند.

رئيس سازمان چای كشور، علی محرر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد سرانه مصرف چای براي هر ايرانی سالانه ۵ کیلوگرم است كه با توجه به جمعيت ۷۴ ميليونی ایران، مصرف سالانه چای به حدود ۱۰۵ هزار تن می‌رسد.

واردات بی‌رویه چای خارجی توسط دست‌اندرکاران صنعت چای در ایران وهم‌چنین قاچاق چای ارزان با رنگ و اسانس، بازار چای طبیعی ایرانی را کساد کرده است.

رییس سازمان چای کشور، محمدولی روزبهان، اعتقاد دارد که مصرف چای داخلی به دلیل غیرسمی بودن موجب ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان می‌شود و نیز به اشتغال و تولید رونق می‌بخشد. به گفته روزبهان، ایران تنها کشوری است که برای تولید چای نیازی به استفاده از سم ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی، محمود حجتی، مردادماه ۱۳۹۶ طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور استفاده از چای ایرانی در ادارات دولتی را خواستار شد. با وجود این به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌های اجرایی در ایران هنوزاز چای خارجی استفاده می‌کنند.

حدود ۵۰ درصد چای تولیدکنندگان داخلی روی دستشان مانده است. یکی از کارخانه‌داران چای به خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید که در سال ۱۳۹۶ فقط ۲۲ تن از ۱۰۲ تن چای خشک تولیدی خود را به‌فروش رسانده است و ۸۰ تن دیگر محصولش در انبار مانده است و مشتری به سراغش نمی‌آید.

محققان دانشگاه لس‌آنجلس، در پژوهشی تازه متوجه شدند که چای سیاه از طریق یک مکانیسم ویژه توسط میکروبیوم‌های روده، ممکن است در سلامت و کاهش وزن انسان نیز نقش داشته باشد.

این محققان هم‌چنین دریافته‌اند پلی‌فنول‌های چای سبز موثرتر هستند و ازآنجا که مواد شیمیایی چای سبز در خون و بافت بدن جذب می‌شوند، در مقایسه با چای سیاه، برای سلامتی مفیدتر است.

انواع مختلف چای سیاه موجود می‌تواند زوددم و دیردم باشد و حدود ۳ تا ۱۵ دقیقه تهیه کردن انواع آن طول می‌کشد. انواع مختلف چای حتی چای سیاه، بهتر است که با درجه حرارتی حدود ۸۰ تا ۸۵ درجه تهیه شود.

چای‌های میوه‌ای یا گیاهی، دم‌نوش‌ها، مدت بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارند و تنها پس از این مدت امکان بسط مزه، بو و رنگ ‌آنها فراهم می‌شود. البته این دم‌نوش‌ها اگر مدت زیادی در آب باقی بمانند مزه آنها به‌تدریج تلخ می‌شود.

منبع

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی