• زمان : ۱۳۹۸/۱۱/۹ ه‍.ش.،‏ ۲۱:۲۷
  • نمایش : ۸۰۰ دفعه
  • موضوع : مجله کافه یاب
تور آموزشی تخصصی قهوه دمی با شهاب قاسمی 2019 Iranian Brewers Cup champion و 2nd Place at Iranian National Aeropress Championship 2017

دنیای جذاب قهوه‌های دمی در عین  سادگی نکات و ساختاری داره که با یاد گرفتن اون‌ها می‌تونیم تجربه عملی و چشایی لذت بخشی رو برای خودمون و دوستانمون به وجود بیاریم.

تجربه‌ی سر و کله زدن با ابزارهای قدیم و جدید دم‌آوری و امتحان کردن قهوه‌های مختلف می‌تونه برای ما قهوه دوست‌ها سرگرمی‌ای باشه که برای لحظاتی هم که شده از روزمرگی‌ها فاصله بگیریم.

زمانی که مشغول تدوین این دوره‌ی جامع بودم سعی کردم سرفصل‌هایی رو مدنظر قرار بدم که هم برای دوستانی که دغدغه‌ی مسابقه دادن دارند جذاب باشه هم برای باریستایی که می‌خواد بدون نگرانی، هر روز با یک ابزار و قهوه جدید خودش رو به چالش بکشه و هم برای کافه‌داری که نمی‌خواد وابسته به پروفایل پیشنهادی برند قهوه باشه.

خلاصه بگم قراره یاد بگیریم یک قهوه خوب رو چطور دم کنیم، چطور ارزیابی کنیم و چطور هر روز بتونیم پیشرفت کنیم؟

من معتقدم برای اینکه یک قهوه خوب دم کنیم ابتدا باید بتوانیم آن قهوه را خوب ارزیابی کنیم.

ارزیابی قهوه‌های دمی چیزی سوای ارزیابی کلی دنیای قهوه نیست اما تصمیم گرفتم که با تمرکز بر برگه‌ی امتیاز دهی مسابقات دم آوری به آن نگاه کنیم.

برای درک بهتر مفاهیم ارزیابی قهوه لازم است که با مفاهیمی مثل آروما، بادی، فلیور، اسیدیته و... آشنا بشیم.

پس ابتدا می‌ریم سراغ فیزیولوژی و اینکه سیستم بویایی و چشایی ما چطور کار می‌کنه و بعد به تفسیر و توضیح مفاهیم می‌پردازیم و کار عملی انجام می‌دیم تا بتونیم اونا رو در حافظه مون ثبت کنیم.

مرحله‌ی بعدی سراغ مفاهیم پایه دنیای قهوه میریم، تا با هم مرور کنیم قهوه از کجا اومده، چه اتفاقاتی برای اون افتاده و هر کدوم از اون اتفاق‌ها چه تاثیری در فنجان قهوه‌ی دم شده‌ی ما دارند؟

زمانی میتونیم درمورد اِلمان‌های تاثیرگذار در دم آوری به خوبی بحث کنیم و یاد بگیریم که شما به شرایط دم آوری تسلط پیدا کرده باشید و بتونید یکنواختی را در دفعات مختلف رعایت کنید.

پس اول سراغ الفبای دم‌آوری میریم

و بعد از اون با شناخت مفهوم عصاره‌گیری به محاسبه‌ی اون می‌پردازیم و از لحاظ طعمی قهوه‌ی دم شده را با چارت دم‌آوری تطبیق میدیم تا شما بتونید بدون نیاز به رفرکتومتر یا محاسبه‌ی درصد عصاره‌گیری بتونید از لحاظ طعمی قهوه‌ی خوب را از قهوه‌ی بد تشخیص بدین.

بعد از اون به سراغ بای پس(bypass) خواهیم رفت و یکبار برای همیشه این موضوع را حل می‌کنیم.

اگر دوستان فعالی باشید و بتونید پرانرژی و پرتلاش در روزهای کلاس با دقت به موارد بالا برسید، می‌تونیم به مباحث پیشرفته‌تری هم بپردازیم.

سوالی که ممکنه برای شما پیش بیاید این است‌ که این کلاس در چه سطحی برگزار می‌شود؟ مقدماتی، متوسطه یا پیشرفته؟

واقعیت این است که سطح کلاس تا جایی پیش خواهد رفت که شما بخواهید، به شرط آنکه بتوانیم مطالب قبلی را به خوبی درک کنیم و یاد بگیریم.

.

.

.

ارادتمند

شهاب‌قاسمی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی