• زمان : ۱۳۹۷/۴/۱۰ ه‍.ش.،‏ ۹:۳۳
  • نمایش : ۲٬۳۳۰ دفعه
  • موضوع : قهوه‌های دمی
از زمان معرفی ائروپرس این وسیله‌ی خلاقانه به یکی از پرطرفدارترین ابزار‌های دم‌آوری قهوه در سراسر جهان تبدیل شده است.

ائروپرس چیست

ائروپرس قهوه سازی است که تحت فشار و در یک شرایط ایده آل عمل دم‌آوری را انجام میدهد. دمای مناسب، غوطه‌وری کامل و فیلتراسیون سریع از جمله ی این شرایط است. نتیجه یک نوشیدنی بسیار دلچسب با گستره‌ی وسیعی از طعم‌های خوب و بدون هیچ تلخی و با اسیدیته‌ی پائین خواهد بود. از زمان معرفی ائروپرس این وسیله‌ی خلاقانه به یکی از پرطرفدارترین ابزار‌های دم‌آوری قهوه در سراسر جهان تبدیل شده است. ائروپرس وسیله‌ای بسیار مناسب برای قهوه نوشیدنی در منزل و به علت وزن پائین و جنس آن بسیار مناسب در سفر است.

دستگا‌هی هوشمندانه که عوامل زیادی را در دم‌آوری تخصصی قهوه درگیر می‌نماید. یکی از بارزترین این عوامل که ائروپرس را از سایر ابزارها در این صنعت متفاوت میکند فشار است. درپی آن اندازه‌ی قهوه‌ی آسیاب شده نیز در نحوه‌ی فشار تاثیرگذار خواهد بود، به عنوان مثال دانه‌های آسیاب شده قهوه با اندازه‌ی کوچکتر طبیعتا فشار بیشتری را در عمل عصاره گیری می‌طلبند.

در برخی از مقالات آمده است که فیلتر کاغذی ائروپرس قابل شستشو (بدون مواد شستشو دهنده) بوده و حتی تا 5 بار قابل استفاده است. این عوامل در کنار قیمت مناسب، ائروپرس را به یکی از اقتصادی ‌ترین ابزارهای دم‌آوری قهوه تبدیل کرده است.

طراحی خلاقانه‌ی ائروپرس با جنس پلی کربنات صورت گرفته که موجب سبکی و عدم شکنندگی این ابزار گردیده است.

 

ویژگی‌ها:

  • سرعت
  • غوطه وری کلی در پروسه دم‌آوری که باعث استحصال حداکثر طعم‌ها بدون ایجاد تلخی ‌می شود.
  • دم‌آوری 1 تا 3 کاپ با یک بار پرس که در حدود 1 دقیقه طول میکشد.
  • دم‌آوری یک کاپ قهوه به روش همیشگی آمریکایی
  • دم‌آوری قهوه اسپرسو با کرما برای تهیه‌ی یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو مانند لاته
  • میکروفیلتر باعث میشود در نوشیدنی نهایی ریز دانه‌ها وجود نداشته باشند (مخالف فرنچ پرس)
  • تمیزکردن این وسیله فقط چند ثانیه طول میکشد.
  • ساخت آمریکا

جهت گسترش دم آوری قهوه با ائروپرس نیز در ایران فعالیت‌های خوبی مانند برگزاری مسابقات انجام شده است:

  اولین دوره مسابقات ملی اروپرس ایران، اعزامی به مسابقات جهانی، در اوایل سال ۱۳۹۵ و در خانه فوتبال که نتیجه آن به شرح زیر میباشد:

  • قهرمان: جواد رستگاری
  • نایب قهرمان: نیما انشایی
  • نفر سوم: امین لیمودهی

دومین دوره مسابقات ائروپرس ایران در سال ۹۶ به میزبانی آکادمی قهوه ایران و با حضور ۹۲ شرکت‌کننده در مجموعه تلاش تهران برگزار شدو نتیجه آن به شرح زیر میبباشد:

سومین دوره مسابقات ملی ائروپرس ایران امسال تابستان ۱۳۹۷ در مجموعه تلاش برگزار میشود.

گزارش این رویدادها را میتوانید در زمان و بعد از برگزاری مسابفات ائروپرس از کافه یاب دنبال کنید.

 

 

نکاتی تخصصی در مورد شرایط مسابقات

قوانین عمومی چه نکاتی را شامل می‌شود؟

شرکت‌کنندگان باید حداقل ۲۰۰ میلی‌لیتر قهوه‌ی دم‌شده در ظرفی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد آماده کنند. تنها موادی که مجاز به استفاده از آن‌ها هستند قهوه‌ی آسیاب‌شده و آب است. قهوه باید گرم سرو بشود، نوشیدنی‌های سرد یا یخی قابل ارائه نیستند. اجازه‌ی اندکی تغییرات در طرز تهیه وجود دارد اما ابزار دم کردن قهوه باید یک اروبی اروپرس Aerobie AeroPress اصل باشد. همه‌ی مسابقه‌دهندگان ۸ دقیقه زمان برای آماده و دم کردن قهوه‌شان دارند. انجام ندادن هرکدام از این موارد باعث حذف از مسابقه می‌شود. در مسابقات اروپرس باریستاها ملزم به ارائه توضیحات درباره‌ی قهوه و شیوه دم کردن‌شان نیستند و فقط در پایان مسابقات سه نفر برگزیده دستورالعمل (رسپی) تهیه قهوه‌شان را ارائه می‌کنند.

داوری چه‌طور انجام می‌شود؟

داورها باید به عطر، طعم دلنشین، شیرینی ِ عیان و اسیدیته متعادل، بادی (تنواری)خوب و پس‌مزه‌ی (افترتیست) خوشایند قهوه‌ها توجه کنند. پس از داوری مجری برنامه با بلندکردن فنجان منتخب نام برنده‌ را نشان می‌دهد. درصورتی که ۳ داور به ۳ فنجان مختلف اشاره کنند، مجری برنامه یا داور چهارمی که از قبل مشخص شده، با کاپ کردن فنجان، نتیجه را تعیین می‌کند.

چه ابزار و موادی لازم است؟

اگر برای مسابقه قهوه‌ی خاصی مشخص شده باشد اجازه‌ی استفاده از قهوه‌ی دیگری وجود ندارد. قهوه‌ی لازم برای همه‌ی شرکت‌کنندگان در روز مسابقه از طرف برگزارکننده مسابقه تامین می‌شود. برگزارکنندگان همچنین وظیفه‌ی تامین آب تمیز، سالم و تصفیه‌شده را به عهده دارند، اما شرکت‌کنندگان آزاد هستند آب را خودشان بیاورند. برای مسابقات جهانی اروپرس آب تصفیه شده براساس قوانین World Brewers Cup در اختیار قرار می‌گیرد. برگزارکنندگان مسئول فراهم کردن تمام ابزار لازم برای مسابقه هستند، درعین حال شرکت‌کنندگان می‌توانند از کتری، ترازو، آسیاب و دیگر ابزارهای خودشان استفاده کنند. هر تغییری در اروپرس باید قبل از مسابقه با برگزارکنندگان هماهنگ بشود و اگر لازم باشد خود شخص الن اَدلر Alen Adler  تایید کند. استفاده از هر فیلتری از جمله فیلتر فلزی مجاز است. برگزارکننده فنجان‌های سرو قهوه برای داوران را فراهم می‌کند و باریستاها نیازی به آوردن فنجان شخصی ندارند.

منبع ۱ , 2

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی