• زمان : ۱۳۹۷/۵/۱۹ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۲۱
  • نمایش : ۲٬۳۶۸ دفعه
  • موضوع : قهوه‌های دمی

سایفون Syphon


اولین ظرف خلا برای برویینگ (همان سایفون) به نقاشی یک پروفسور آلمانی به نام نورنبرگ برمیگردد.

پس از این اتفاق چندین طرح در سراسر آلمان و فرانسه در دهه ۱۸۳۰ ساخته شد، که بسیاری از آنها توسط طرح هایی بود که زنان آنرا بوجود آورده اند، مانند طرح یکی از ساکنین لیون به نام مادام واشو که در سال ۱۸۴۱ ساخته شد.

این طراحی بدینگونه بود که شامل دو شیشه دایره شکل برای خارج کردن قهوه و یک تکه آهنی و البته سوراخ دار بر بالای آن قرار داشت.

سایفون های امروزی نسبت به طرح 170 سال پیش خانم واشو قابل تشخیص نیستند. اما با وجود اینکه راه جدیدی برای برویینگ قهوه پدید آوردند، یکی از وسایل برویینگی هستند که از شیشه ساخته شده اند، اتفاقی که در طول قرن 19 میلادی و با در دسترس بودن شیشه در اروپا عملی شد.

هردو محفظه وکیوم و فشار اتمسفر در دو ظرف جدا عمل میکنند که می‌توانند توسط یک میله چه افقی و چه عمودی و با یک فیلتر در انتهای آن با یکدیگر مستقر بشوند.

ظرف اول در بالای منبع حرارتی قرار میگیرد و آب درون آن ریخته میشود. ظرف دوم شامل قهوه آسیاب شده است. به هنگامی که آب در ظرف اول گرم می‌شود، فشار بخار افزایش یافته و آب از درون لوله به ظرف دوم منتقل می‌شود تا با قهوه ترکیب شود.

زمانی که منبع گرمایی به کار می افتد، فشار در ظرف اول دچار افت میشود و عصاره قهوه را از طریق فیلتر ها بیرون میدهد.

نکته مهم در شناسایی تمام روش های بروئینگ سایفون این است که آب در آن به جوش نمی آید. بلکه میزان فشار بخار ایجاد شده توسط هوای گرم به اندازه ای کافی است که میتواند عصاره را از یک ظرف به دیگری منتقل کند.

درواقع، غیر ممکن است اگر بخواهید آب را در این دسته ظروف برویینگ بجوشانید، به این دلیل که سیستم تحت فشار است و قوانین فیزیک از آن جلوگیری میکنند.

یکی از تفاوت های اصلی سایفون با دیگر روش های بروئینگ ثابت بودن دماست. برای مثال در یک فرنچ پرس، عصاره‌گیری باعث کاهش دما در طول زمان میشود و در فیلتر‌های کاغذی دما ابتدا پایین است و سپس افزایش میابد.

در هر دو روش برویینگ، گرما در دستگاههای برویینگ، هوای محیط و خود قهوه از دست میرود.

همانطور که میدانید، دمای برویینگ یک عامل مهم در عصاره‌گیری ایده آل است و سایفون یکی از ظروف برویینگی است که نیاز به ثبات در گرما دارد.

این تفاوت کوچک در سایفون، باعث بوجود آمدن تفاوت اندکی در طعم عصاره میشود. قهوه عصاره سایفون ویژگی های طعمی مانند کارامل و خشک بار مانند بادام آزاد میکند.

حال نوبت شما دوستان عزیز است که بگویید از سایفون چگونه عصاره میگیرید.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی