دانشمندان موسسه دانستنی های علمی درباره قهوه به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم این نوشیدنی خطر پیشرفت دیابت نوع 2 را به میزان 25% کاهش می دهد.

ارتباط بین قهوه و دیابت

تحقیقات درباره ارتباط بین مصرف قهوه و دیابت نوع 2 که اطلاعاتی درباره وضع سلامتی 1.18 میلیون نفر را در بر میگیرد نشان داده است که نوشیدن 3-4 فنجان قهوه در روز خطر پیشرفت دیابت نوع 2 را به میزان 25% کاهش می دهد. خاطرنشان می شود که هم قهوه معمولی و هم قهوه بدون کافئین دارای چنین خاصیتی است.
تاثیر قهوه بر بدن در رابطه با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ترموژنیک آن است.

یک فنجان قهوه میتواند جای انسولین را پر کند؟

-مطالعات نشان می‌دهد نوشیدن چندین فنجان قهوه در روز به متابولیسم قند در بدن کمک می‌کند.

-محققان هلندی اعلام کردند نوشیدن یک فنجان قهوه یا بیشتر که میلیونها نفر به هنگام برخاستن از خواب صبح‌ها می‌نوشند، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

-محققان سوئیسی ایمپلنتی ابداع کرده اند که در صورت تشخیص وجود کافئین در خون، دیگر نیازی به مصرف انسولین ( هورمونی که اجازه می دهد قند وارد سلول های شما شود و به انرژی تبدیل شود) نخواهد بود.به گفته محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ، آینده درمان دیابت، تزریق انسولین بعد از صرف غذا نخواهد بود بلکه به جای آن احتمالا می توان یک فنجان قهوه نوشید. محققان امیدوارند، با ایمپلنت ابداعی که حاوی صدها هزار سلول طراح است، بتوانند زندگی دیابتی هایی را که به تزریق منظم انسولین نیاز دارند، تغییر دهند. سلول های طراح این ایمپلنت در پی احساس کافیین در جریان خون، به طور خودکار انسولین تزریق می کنند.البته، محققان معتقدند هنوز برای اثبات بی خطر و موثر بودن کاربرد ایمپلنت یاد شده برای انسان ها به 10 سال آزمایش و تحقیق نیاز است اما درصورت اثبات، این ایمپلنت می تواند جایگزین تزریقاتی شود که بسیاری از بیماران دیابتی به آن نیاز دارند.

-دانشمندان در آمستردام گفتند، ترکیبات موجود در قهوه به سوخت و ساز قند در بدن کمک می‌کند. از اینرو موجب کاهش خطر دیابت می‌شود که 130 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. طبق گفته Rob Van Dam از دانشگاه آمستردام ، " این اولین مطالعه و پژوهشی است که نشان می‌دهد قهوه می‌تواند برای دیابت نوع دوم مفید باشد." فرقی نمی‌کند قهوه به صورت کاپوچینو ، اسپرسو یا نسکافه باشد، قهوه حاوی مواد معدنی است مانند منیزیم، پتاسیم و دیگر مواد مغذی که فواید درمانی فراوانی دارند. Van Dam و همکارانش نمی‌دانند کدام یک از ترکیبات قهوه مؤثر هستند یا این ترکیبات چگونه علیه دیابت فعالیت می‌کنند، اما وقتی مصرف قهوه را با خطر دیابت بزرگسالان ( نوع دوم ) بررسی کردند، دریافتند هر قدر افراد ، بیشتر قهوه می‌نوشند، خطر ابتلا آنها به بیماری دیابت کمتر است.

-افرادی که 7 فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشیدند 50 درصد کمتر احتمال داشت به دیابت مبتلا شوند. نوشیدن چندین فنجان کمتر، تأثیر کمتری داشت. طبق گفته Van Dam برای اکثر افراد بد نیست که مقدار متعادلی قهوه بنوشند. "اما این یافته جدید باید با مطالعات و پژوهش های دیگر تأیید شود و صرفاً رسیدن به این یافته جدید به این معنی نیست که افراد باید مقدار زیادی قهوه در روز بنوشند. " طبق گفته Van Dam مطالعات نشان داده‌اند که افراط در نوشیدن قهوه می‌تواند میزان کلسترول و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد یا فرد را نسبت به بیماری های استخوان آسیب پذیرتر و حساستر کند.

14 نوامبر روز جهانی دیابت

مراسم روز جهانی دیابت هرساله در تاریخ 14 نوامبر (23 آبان) در بیش از 160 کشور جهان برگزار می‌گردد.

دیابت چیست؟

اشکال در سیستم سوخت رسانی بدن که به دلیل کمبود انسولین به وجود می آید را دیابت می خوانند. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ( اندام تولید کننده آنزیم گوارش ) ساخت می شود و برای جذب انرژی مواد غذایی ضروری است.

انواع دیابت


1- دیابت وابسته به انسولین یا نوع یک : در این نوع بیماری دیابت، بیمار یا مقدار کمی انسولین تولید می کند و یا اصلاً تولید انسولین ندارد و در نتیجه فقدان انسولین، کنترل قند خون غیر ممکن است. معمولاً این نوع دیابت قبل از 40 سالگی بروز می کند و اوج میزان وقوع آن در حدود 14 سالگی است.

2- دیابت غیر وابسته به انسولین یا نوع دو : در این نوع بیماری دیابت، لوزالمعده انسولین تولید می کند اما نه به اندازه ای که قند خون را تنظیم کند و از طرف دیگر سلولهای بدن در برابر انسولین مقاومت نشان می دهند. این نوع دیابت معمولاً در افراد بالای 40 سال بروز می کند.

3- دیابت دوران بارداری: دیابت حاملگی معمولاً بین هفته های 24 و 28 بارداری ظاهر می شود و عموماً پس از زایمان از بین می رود، چون در همه انواع دیابت، میزان قند یا گلوکز خون بسیار بالا می رود علائم و نتایج همه آنها یکسان است.

نامگذاری روز جهانی دیابت

چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، اولین بار در سال 1991 با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)  و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

نماد روز جهانی دیابت

برای اعلام تصویب روز جهانی دیابت  از سوی سازمان ملل و نیز برای تأکید بر مبارزه برای پیشگیری از دیابت، استفاده از یک دایره به عنوان نشان «همه با هم برای دیابت»، تصویب  شد.  دایره یک نماد ساده است که به راحتی می توان آن را پذیرفت و استفاده کرد. در تمام ِ فرهنگ ها دایره، نشـانه زندگی و سلامتی است و معنی این نماد نیز این است که فشارهای سخت و شدید، نتیجه مثبت دارد. رنگ آبی، تجسم آسمان است که همه ملت ها را متحد می کند (رنگ پرچم سازمان ملل نیز آبی است). دایره آبی دیابت، نشان اتحاد جهانی برای مبارزه علیه دیابت است.

توصیه هایی برای پیشگیری از دیابت

- افزایش فعالیت بدنی
- مصرف مقادیر فراوانی فیبر
- ارتقای مصرف غلات کامل
- کاهش دادن وزن اضافی
- پرهیز از رژیم غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذاهای سالم‌تر

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی