• زمان : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ه‍.ش.،‏ ۰:۴۶
  • نمایش : ۳٬۸۳۵ دفعه
  • موضوع : روز نگار

day-pizza

روز جهانی پیتزا و تاریخچه پیتزا

9 فوریه روز جهانی پیتزا

تا به حال به این فکر کرده‌اید که مخترع پیتزا کیست؟ قدمت پیتزا چقدر است؟ اولین  پیتزافروشی جهان کجا بوده است؟
شما هم این بوی خوب را استشمام می‌کنید؟ بوی پیتزایی که داغ داغ از تنور در آمده، بخار می‌کند و منتظر است نوش جانش کنید. احساسات‌تان تحت سیطره‌ی بوی نان داغ، پنیر آب شده، سس گوجه‌ی جوشیده، پودر سیر و فلفل و پپرونی آتشین آن هستند. آیا آماده‌ی چشیدن این خوشمزه‌ترین غذا هستید؟
بعضی‌ها سبزیجات دوست دارند، بعضی‌ها هم نه. بعضی بچه‌ها غذای دریایی می‌پسندند و بعضی دیگر هم به نظرشان ماهی همان بهتر که در آب باشد. بعضی‌ها گوشت دنده‌ی اعلا را عالی می‌دانند و بعضی‌ها هم همبرگر را ترجیح می‌دهند.

اما همه در یک چیز توافق دارند و آن این است که پیتزا حرف ندارد!
اما بالاخره این اختراع دوست داشتنی را به نام که باید بنویسیم؟ معمولا پیتزا را به آشپزی ایتالیایی ربط می‌دهیم ولی آیا واقعا ایتالیایی‌ها مخترع پیتزا هستند؟ یا اولین پیتزابه دست کسانی غیر از ایتالیایی‌ها پخته شد؟
مثل اکثر سوالات تاریخی، پاسخی ساده و شفاف برای سوال «چه کسی پیتزارا اختراع کرده است؟» وجود ندارد. تاریخ‌دانان متعددی وجود دارند که نظراتی متفاوت دارند و این تفاوت بیشتر از هر چیز وابسته به این است که تعریف‌تان از « پیتزا» چه باشد.
----------------------------------------------------------------------

اگر تصورتان از پیتزا نانی گرد و تخت است که در فر پخته می‌شود، باید گفت ریشه‌ی این نوع پیتزا بر می‌گردد به قرون وسطی در خاور میانه. بابلی‌های باستان، فلسطینیان و مصری‌ها همگی نان‌های تخت ورنیامده‌ی پته می‌خوردند.
اما اگر به نظرتان پیتزا باید مخلفات و تزئینات زیادی داشته باشد، تاریخ می‌گوید جرقه‌ی کار از یونان و روم باستان خورده است. هر دوی این مردم نان‌های تخت و گردی می‌پختند و رویش را با روغن زیتون و ادویه‌های محلی تزئین می‌کردند. امروزه چنین غذایی را نان فوکاچیا می‌خوانیم.
اتفاقا پیتزایی که همه‌مان می‌شناسیمش؛ یعنی مدلی که سس گوجه، پنیر و مخلفات دارد، مربوط به خود ایتالیاست. مشخصا، اولین پیتزا با این شمایل به نام آشپزی به نام «رافائل اسپوزیتو» از اهالی ناپل نوشته می‌شود. البته تاریخ‌دانان می‌گویند نان‌های گرد و تخت مدت‌ها پیش از این آشپز، خوراک کارگران کم درآمد ناپل بوده و دست‌فروشان این شهر غذایی مشابه این پیتزاها می‌فروخته‌اند.
-----------------------------------------------------------------

در افسانه‌ها آمده است که وقتی در سال1889، شاه اومبرتو اول و ملکه مارگاریتا از ناپل بازدید می‌کردند اسپوزیتو برای طبخ پیتزا فراخوانده شد. آن پیتزا که حاوی گوجه‌های تازه، پنیر موزارلا و ریحان بود، همان پیتزایی است که امروزه به نام پیتزا مارگاریتا شناخته می‌شود.

هنگامی که کاخ سلطنتی کاپودیمونته به پیتزائولو ناپلی، رافائل اسپوزیتو مأمور ساخت این غذا را به افتخار ملکه Margherita، سه پیتزا مختلف تهیه کرد .

ملکه یکی را که به رنگ پرچم ایتالیا بود، ترجیح داد که در آن قرمز (گوجه فرنگی) ، سبز (ریحان) ، و سفید (موزارلا) وجود داشت که بعد از آن به عنوان پیتزا مارگریتا نامگذاری شد.

پیتزا به دست مهاجران ایتالیایی، راهش را به اسپانیا، فرانسه، انگلستان و ایالات متحده‌ی آمریکا باز کرد اما تا بعد از جنگ جهانی دوم چندان محبوب نبود. آن موقع زمانی بود که سربازان بازگشته از جنگ ، هنوز دلشان پیش غذایی بود که در سنگرها و موقع جنگ می‌خوردند.
اولین پیتزا  فروشی آمریکا به نام لومباردیز سال 1905 به دست گنارو لومباردی در تقاطع خیابان‌های 53 و 3.1 نیویورک افتتاح شد. این پیتزا فروشی هنوز هم پا بر جاست و از همان فر قدیمی‌اش استفاده می‌کند؛ البته تغییر مکان داده است.
امروزه،پیتزا یکی از محبوب‌ترین غذاهای آمریکا و البته کل دنیاست. جالب است بدانید که پیتزا آمریکایی هم به ایتالیا فرستاده شده و آن‌جا کلی هم طرفدار دارد.

---------------------------------------------------------------------------

اولین پیتزا فروشی با نام Antica Pizzeria Port’Alba در سال ۱۸۳۰ در ناپل افتتاح شد.

در آمریکای شمالی اولین پیتزا فروشی در سال ۱۹۰۵ توسط Gennaro Lombardi در خیابان ۵۳/۳ بهار در شهر نیویورک افتتاح شد.

اولین پیتزا هوت، به صورت زنجیره ای در دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده ظاهر شد.

امروزه ، انواع پیتزا در سراسر جهان وجود دارد .

------------------------------------------------------------------------------

اولین پیتزای ایرانی را سربازان ساسانی بر روی سپپرهای خود در آتش طبخ کردند.

به این صورت که آن ها سپرهای خود را روی آتش قرار می دادند و بعد خمیری روی آن می گذاشتند و مواد مختلفی از جمله خرما و پنیر روی آن ریخته و می خوردند.

اما انواع پیتزا در سال ۱۳۱۰شمسی در کافه های خیابان دولت تهران که اکثرا رستوران های برگرفته از غرب در آن دیده می شد؛ پیدا شد.

اما به طور رسمی اولین فست فود ایران در سال ۱۳۴۰ شمسی  توسط رضا رئیسی فارغ التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه پلی تکنیک ایالت کالیفرنیا در سنت لوئیس ابیسپو در ششم بهمن با اسم پیتزا پنتری تاسیس شد.

-----------------------------------------------------------------------

انواع پیتزا در منو بین المللی عبارتند از:

  1. پیتزای ناپلی
  2. پیتزای شیکاگو
  3. پیتزای به سبک نیویورک
  4. پیتزای سیسیل
  5. پیتزای یونانی
  6. پیتزای کالیفرنیا
  7. . پیتزای دیترویت
  8. پیتزای سنت لوئیس

----------------------------------------------------------------- 

این روز خوشمزه مبارک     مواظب سلامتی خود باشید.

 

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی