زنجبیل چیست؟

در بین خواص چای زنجبیل یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها کمک به هضم غذا هست.

زنجبیل چیست ؟

نام علمی گیاه زنجبیل (Zingiber officinale) است.گیاه زنجبیل (Ginger) یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی شفابخش است که از هزاران سال پیش مورد استفاده‌ی مردم هند و برخی دیگر از نقاط آسیا قرار گرفته است. همچنین استفاده از این گیاه در برخی کشورهای آمریکای جنوبی نیز رواج دارد.در حال حاضر مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده‌ی زنجفیل عبارت‌اند از: هندوستان، اندونزی، استرالیا، فیجی و جامائیکا.

زنجبیل که گیاهی زردرنگ و دارای طبع گرم است؛ یکی از مواد غذایی پرکاربرد نیز محسوب می‌شود که بیشتر مواقع مورد استفاده‌ی اقوام شرق قرار می‌گیرد و از ریشه‌ی آن به صورت خشک‌شده و یا به صورت پودر و نیز به عنوان نوعی ادویه در غذاهای مختلف و برخی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.گیاه زنجبیل بسیار به سرما حساس است و در برابر کم‌آبی نیز مقاومت بالایی ندارد و شاید همین موضوع باعث شده که میزان تولید آن نسبت به درخواست‌های بالا برای مصرف کم باشد.

اگر بخواهیم کمی علمی تر توضیح دهیم زنجبیل در کل، بزاق انسان را تحریک و به تولید صفرا کمک می‌کند و از سوی دیگر اثر مثبتی بر روی آنزیم‌هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» برجای می‌نهد و در نتیجه باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند «سرطان کولون» و  یبوست  می‌شود.یکی از موارد استفاده از زنجبیل چای و دم‌نوش آن است که خود خواص فراوانی دارد .

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی، ضد تهوع و سایر خواص آن ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد. ممکن است به کاهش وزن، مدیریت آرتریت، کاهش علائم قاعدگی و موارد دیگر کمک کند.

 

خواص زنجبیل شامل موارد زیر است:

۱. با میکروب‌ها مبارزه می‌کند.

یکی از خواص اصلی زنجبیل این است که میکروب‌زداست. برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در زنجبیل تازه به بدن شما در دفع میکروب‌ها کمک می کند. آن‌ها به ویژه در متوقف کردن رشد باکتری‌هایی مانند E.coli و شیگلا خوب هستند و همچنین ممکن است ویروس‌هایی مانند RSV را هم دور نگه دارند.

۲. دهان شما را سالم نگه می‌دارد.

قدرت ضدباکتریایی زنجبیل ممکن است لبخند شما را هم درخشان کند. ترکیبات فعال موجود در زنجبیل به نام جینجرول از رشد باکتری‌های دهان جلوگیری می‌کند. این باکتری‌ها همان باکتری‌هایی هستند که می‌توانند باعث بیماری پریودنتال، یک عفونت جدی لثه شوند.

۳. خاصیت اصلی زنجبیل: تهوع را آرام می‌کند.

تقریبا همه افراد، یکی از خواص اصلی زنجبیل را کنترل تهوع می‌دانند. زنجبیل به شما کمک می‌کند تا درد معده را به خصوص در دوران بارداری کاهش دهید. حتی ممکن است با شکستن و خلاص شدن از شر نفخ انباشته شده در روده کار کند. همچنین می‌تواند به رفع دریازدگی یا حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی هم کمک کند.

۴. درد عضلات را تسکین می‌دهد.

یکی از خواص اصلی زنجبیل کاهش دردهای عضلانی است. زنجبیل درد عضلانی را در محل از بین نمی‌برد اما ممکن است به مرور زمان درد را آرام کند. در برخی از مطالعات، افرادی که درد عضلانی ناشی از ورزش داشتند و زنجبیل مصرف کردند روز بعد نسبت به کسانی که زنجبیل مصرف نکردند درد کمتری داشته‌اند.

۵. علائم آرتریت را کاهش می‌دهد.

زنجبیل یک ضد التهاب است، به این معنی که تورم را کاهش می‌دهد. این خاصیت ممکن است به ویژه برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت و در کل کاهش علائم آرتروز، به ویژه آرتروز زانو مفید باشد. پس احتمالا با مصرف خوراکی زنجبیل یا با استفاده از کمپرس یا چسب زنجبیل روی پوستتان درد و تورم ناشی از ورزش و کهولت تاحدی تسکین پیدا کنند.

۶. رشد سرطان را مهار می‌کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مولکول‌های فعال زیستی موجود در زنجبیل ممکن است رشد برخی از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، معده، تخمدان، کبد، پوست، سینه و پروستات را کاهش دهد. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا این حقیقت دارد یا خیر.

۷. قند خون را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه کوچک نشان داده که زنجبیل ممکن است به بدن شما در استفاده بهتر از انسولین کمک کند. هرچند دانشمندان معتقدند همچنان مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا ببینند آیا زنجبیل می‌تواند به بهبود سطح قند خون کمک کند یا خیر.

۸. دردهای پریود را تسکین می‌دهد.

رخی تحقیقات نشان داده که زنجبیل در تسکین درد قاعدگی موثرتر از استامینوفن، کافئین یا ایبوپروفن (نوافن) است. در مطالعات، زنانی که ۱۵۰۰ میلی‌گرم پودر زنجبیل را یک بار در روز به مدت ۳ روز در طول چرخه قاعدگی خود مصرف کرده‌اند نسبت به زنانی که این کار را نکرده‌اند، درد کمتری احساس کردند.

۹. کلسترول را کاهش می‌دهد.

خواص زنجبیل در کاهش انواع کلسترول غیرقابل انکار است. یک دوز روزانه زنجبیل ممکن است به شما در مبارزه با سطوح کلسترول بد یا LDL کمک کند. در یک مطالعه اخیر، مصرف ۵ گرم زنجبیل در روز به مدت سه ماه، کلسترول LDL افراد را کاهش داد.

۱۰. در برابر بیماری محافظت می‌کند.

زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان است، ترکیباتی که از استرس و آسیب به DNA بدن شما جلوگیری می‌کند. به طور کلی آنتی اکسیدان موجود در زنجبیل ممکن است به بدن کمک کند تا با بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی مبارزه کند، به علاوه پیری سالم را برایتان به ارمغان می‌آورد.

۱۱. سوء هاضمه را برطرف می‌کند.

اگر سوء هاضمه دارید قطعا زنجبیل می‌تواند کمی مشکلتان را تسکین دهد. زنجبیل ممکن است با تسریع عبور غذا از معده به مدیریت سوء هاضمه کمک کند.

۱۲. در کاهش وزن موثر است.

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی انسان و حیوان، زنجبیل ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد.توانایی زنجبیل در تاثیرگذاری بر کاهش وزن ممکن است به دلیل مکانیسم‌های خاصی مانند پتانسیل آن برای کاهش التهاب باشد.

۱۳. بهبود عملکرد مغز و کاهش ابتلا به آلزایمر نقش دارد.

برخی از تحقیقات معتبر از خواص زنجبیل نشان می‌دهد که ۶-shogaol و ۶-gingerol ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های دژنراتیو مانند آلزایمر، بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس کمک کنند.

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن ممکن است محرک‌های کلیدی بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن باشند. برخی از مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می‌توانند پاسخ‌های التهابی را که در مغز ایجاد می‌شوند مهار کنند. به عبارتی احتمالا به جلوگیری از زوال شناختی کمک می‌کند.

کاربرد زنجبیل  در طهم دهی غذایی :

  • مرینیت گوشت و ماهی: برای طعم دادن به گوشت و ماهی می‌توانید از زنجبیل استفاده کنید. 
  • سس سالاد خانگی: زنجبیل را در سس‌های سالادتان هم استفاده کنید. 
  • سوپ‌ها: یکی از کاربردهای خوب زنجبیل استفاده از آن در سوپ است.
  • اسموتی‌ها: اگر اهل نوشیدنی هستید حتما از زنجبیل استفاده کنید.
  • دمنوش یا چای: برای بهره بردن از خواص زنجبیل یکی از بهترین راه‌ها این است که از آن به عنوان دمنوش یا چای استفاده کنید. 
  • کیک یا نان: از پودر زنجبیل می‌توانید برای طعم‌دار کردن نان و کیک استفاده کنید. 
  • ترشی یا مربا: یکی از گزینه‌های جذاب استفاده از زنجبیل برای تهیه ترشی و مرباست.

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

نیز بخوانیم :

استکان چای

چه قهوه ای برای اسپرسو مناسب است؟

معرفی کافه 

شهر : تهران | ولیعصر

شهر : اصفهان | سی و سه پل

معرفی کسب وکار 

شهر : تهران | خیابان ولیعصر

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

 

 

  •  

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی