دونات در بسیاری از کشورها محبوب است و در اشکال مختلف به عنوان میان وعده‌ای شیرین به صورت خانگی آماده یا از بیرون تهیه می‌شود.

درباره دونات

دونات یک شیرینی خوشمزه و گرد است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و از شیرینی‌های محبوب به‌شمار می‌آید و بیشتر وقت‌ها با نوشیدنی در میان وعده‌ها آن را میل می‌کنند. این شیرینی خوشمزه از سرخ کردن خمیری خاص در روغن به‌وجود می‌آید و انواع مختلف آن در کشورهای دنیا وجود دارد.

شیرینی دونات از محبوت‌ترین و معروف‌ترین ترین شیرینی‌های موجود در سراسر دنیا است که طعم جذاب آن باعث شده تا جای خود را در میان وعده های مردم پیدا کند وطرفداران زیادی داشته باشد.

شکل و ظاهر رایج دونات، گرد با حلقه‌ای توخالی در میان آن است البته اشکال دیگری از این شیرینی دوست داشتنی هم طبخ می شود مانند دونات مدل توپی، دونات مدل میله و دونات مدل مستطیلی که امروزه  این اشکال به ندرت پخته می‌شوند.

نکته جالب این که دونات در آمریکا به شکل مربعی نیز پخته می‌شود. دونات از سرخ کردن نوعی خمیر خاص در روغن تهیه می‌شوند و طعم آن ناشی از وجود شکلات، قند یا شربت افرا است. روی دونات ها را هم با شکلات، مربا یا انواع کرم ها تزیین می‌کنند که ظاهری زیبا و جذاب به همراه طعمی فوق العاده خوشمزه به آن می‌دهد که این مهمترین موضوعی است که دونات را از بفیه شیرینی‌ها متمایز و جذاب‌تر می‌کند

. پیراشکی از دیگر شیرینی های مشابه دونات می‌باشد که از گذشته در ایران پخته می‌شده و محبوبیت زیادی داشته است. شیرینی دونات را می توان از کافه‌ها، کافه قنادی‌ها، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها که بصورت تازه و یا بسته بندی هستند تهیه کرد.

تاریخچه دونات

با توجه به اطلاعات موجود در گذشته‌ رومیان و یونانیان باستان، تکه های خمیر را در چربی حیوانات سرخ می کردند و روی آن را با عسل می‌پوشاندند، می‌توان گفت این خمیر سرخ شده‌ی شیرین از نمونه‌های اولیه‌ی دونات بوده است. روند تکامل دونات از قرون وسطی و پس از اینکه خمیر سرخ شده از خاورمیانه به اروپا برده شد و در کشور های انگلستان، آلمان و هلند به محبوبیت رسید، آغاز گردید. اورپاییان به این خمیر سرخ شده موادی مانند تخم مرغ، میوه های خشک و ادویه اضافه کردند و دونات اولیه به تکامل  بیشتری رساندند.

نسل جدید دونات‌های امروزی اولین بار در کشور آمریکا به وجود آمد. آشپزان هلندی این شیرینی را با نام کیک روغنی oliekoecken به قاره ی آمریکا آوردند و از آن در جشن کریسمس و مراسمات و جشن های آمریکاییان استفاده می‌شد. یکی از ویژگی‌های کیک روغنی چسبندگی آن بود که در سرخ کردنش مشکل به وجود می‌آورد و همین خاطر وسط خمیر آن را با خشکبار پر کردند و این باعث شد oliekoecken به دونات  Doughnut تبدیل شود.

درباره دونات های امروزی با حلقه ی توخالی وسطش هم داستان های متفاوتی وجود دارد اما به عقیده‌ی بسیاری داستان اصلی این است: کاپیتان گرگوری یک کشتی ران و کاپیتان هلندی بود و مادرش هم مانند دیگر هلندی ها از دونات پز‌های ماهر بود که برای سفر‌های دریایی فرزندش شیرینی دونات می‌پخت. در یکی از روز های طوفانی که کاپیتان در حال خوردن دونات بود و مجبور بود از دو دست خود استفاده کند دونات را در فرمان کشتی فرو کرد و در همان جا ایده ی دونات های حلقه‌ای  و امروزی به ذهنش رسید.

چه نوع دونات‌هایی در دنیا پخت می‌شوند

  1. دونات بومبولونی

در شهر فلورانس ایتالیا، دونات‌های معروف بومبولونی را می‌توان پیدا کرد. این دونات ها نه تنها ظاهری هوس انگیز دارند، بلکه اسمشان هم به نظر خوشمزه می آید! این دونات های هیجان انگیز را در بیشتر کافه‌ها و شیرینی فروشیهای ایتالیای یافت می‌شوند.

2. دونات یونانی

یونان با قرار گرفتن در میان آسیا، آفریقا و اروپا، تنوع غذایی بالایی را از کشورهای اطرافش به ارث برده است. این دونات‌های خوش قیافه‌ی محلی، شاید کوچک باشند اما طعمشان خوشمزه تر از آنی است که بتوانید فراموش کنید. در سفر به یونان  پیشنهاد می‌شود حتما این دونات‌های یونانی را امتحان کنید و ار آن لدت ببرید

3. دونات بینت

اگر به فرانسه سفر کردید امتحان کردن این دونات هوس انگیز را فراموش نکنید، بهتر است جای خلوتی برای خوردن آن پیدا کنید، چون ممکن است صورتتان با پودر قند پر بشود! این دونات های هیجان انگیز به غیر از فرانسه در نیو اورلانز هم طرفداران زیادی دارند.

4. دونات کریسپی کرم

اگر به انگلیس سفر کردید، برای تجربه ی خوشمزه ترین دونات ها و شیرینی ها، به فروشگاه محلی کریسپی کرم سر بزنید و از امتحان کردن انواع شیرینی و دونات فوق العاده خوشمزه ی آن لذت ببرید.

5. دونات سل روتی

سل روتی یا نان شیرین، از شیرینی های محبوب نپال است. بعد از یک روز پر تحرک و بالا رفتن از کوه و گردش در طبیعت نپال، خودتان را به یک سل روتی فوق العاده خوشمزه مهمان کنید. این دونات ها جزو جدا نشدنی فستیوال ها در این کشور هستند.

6.  دونات آلمانی

دونات های گرد آلمانی، معروف ترین شیرینی های آلمان هستند که بیشتر در شهر برلین می توانید آن ها را پیدا کنید. این دونات ها، ظاهر حلقه ای باقی دونات ها را ندارند. داخل آن ها با شکلات و یا انواع کرم پر می شوند و روی آن ها با پودر قند تزیین می شود.

7. دونات گلیزد

این دونات‌های خوش رنگ و لعاب را بیشتر در آسیای غربی می‌توانید پیدا کنید که در جشن های مختلف طرفداران زیادی دارند. به خاطر ظاهر براقشان به این دونات ها Glazed یا براق می‌گویند.

8. دونات دانکین

این دونات‌های خوش رنگ و عطر، از معروف ترین دونات‌های دنیا هستند و حسابی هم طرفدار دارند. می توانید یک جعبه از انواع رنگ و مزه ی آن‌ها را بخرید و تمام غم های زندگی‌تان را فراموش کنید!

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی