• زمان : ۱۳۹۹/۵/۶ ه‍.ش.،‏ ۸:۵۰
  • نمایش : ۹۶۱ دفعه
  • موضوع : روز نگار
روز ملّیِ «کار آفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای» و هفته «مهارت»، فرصت مناسبی برای توجه به نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه کشور و اهمیت دادن به آموزش عملی و مهارت آموزی است.

6 مرداد ، روز کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه ای

 

 

 

 

 

 

آموزش‏‌های رسمی و فنی و حرفه‌‏ای در ایران با ایجاد «دارالفنون» آغاز شد. در این مدرسه که در سال 1238ق به‌‏منظور تربیت نیروی انسانی لازم در زمینه‌‏های اداری، علمی، فنی و پزشکی تأسیس شد؛ شاگردان هم درس‌‏های نظری داشتند و هم درس‌‏های عملی.

در زمینه آموزش صنعت، در سال 1286ق، اولین هنرستان فنی با نام «مدرسه ایران و کمال» شروع به‌‌کار کرد و در سال 1303 به هنرستان صنعتی تبدیل شد. در زمینه کشاورزی، در سال 1297ق دبستان برزگر شروع به‌‌کار کرد که پس از انحلال به‌‏جای آن، مدرسه فلاحت در تهران تأسیس شد. در زمینه آموزش خدمات در سال 1298ق، «مدرسه صنایع مستظرفه تهران» به ریاست کمال‌‏الملک در رشته‌‏های هنری گشایش یافت.

در سال 1349 با تصویب قانون کارآموزی، آموزش در صنعت به صندوق کارآموزی واگذار گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌‏لحاظ اهمیت یافتن بحث استقلال و خودکفایی کشور، سامان بخشیدن به آموزش‌‏های فنی و حرفه‌‏ای، مورد توجه خاص قرار گرفت و به‌‏همین منظور، شورای عالی هماهنگی آموزش‌های فنی و حرفه‌‏ای کشور در راستای جهت‏‌دهی به تشکیلات و پوشش دستگاه‌‏های متعدد به‌‏عنوان مجری این نوع آموزش‌‏‌ها در سال 1359ش تشکیل شد.

 

 

 

 

 

«هیچ ملتی نمی‌‌‏تواند اثر تکنولوژی را در جهان امروز انکار کند. درحقیقت، پیشرفت‌‏های پرشتاب در همه رشته‌‏های فنی و صنعتی در دهه‌‏های اخیر، خطوط اساسی تمدن کنونی را تعیین کرده است.

اگر قرار باشد که از تکنولوژی به‌‏درستی و در جهت رفاه انسان، نه انهدام او، حداکثر بهره را ببریم، لازم است پابه‌‌پای این دگرگونی‏‌‌ها، در آموزش فنی و حرفه‌‏ای نیز به پیشرفت‌‏هایی دست یابیم. خوار شمردن آموزش فنی و حرفه‌‏ای به بهانه این‌‏که ماهیتی فرومایه دارد، درواقع، ستیز با واقعیت‌‏های زندگی نوین و روی گرداندن از مجال‌‏هایی است که برای بهتر کردن این زندگی پیش می‌‌‏آید.

توصیه یونسکو درباره آموزش فنی و حرفه‌‏ای این است که: آموزش فنی و حرفه‌‏ای باید بخش مکمل نظام آموزشی همه‌‏جانبه باشد، و به این سبب باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی بشود.» (یونسکو، 1973م)

 

آموزش‌های فنی و حرفه‌‏ای، آموزش‌‏هایی هستند که انتظار می‌‌‏رود دانش‌‏آموختگان آن در ورود به دنیای واقعی کار از سازگاری نسبی برخوردار باشند.

اطلاع رسانی گسترده از فعاليت ها، خدمات و برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور با استفاده از ظرفيت های رسانه ای، راه اندازی کمپ اطلاع رسانی مشاوره"مهارت و اشتغال" در سطح شهر، برپايی نمايشگاه دستاوردهای مهارتی در سطح استان ها، برگزاری مسابقات مهارتی از جمله برنامه های جشنواره مذكور در طول هفته ملی مهارت می باشد.

 

آموزش فنی و حرفه‌‏ای بایستی از تربیت افراد برای شغلی ویژه با فراهم کردن مهارت‏‌‌ها و دانش لازم، پا فرا‌تر بگذارد و همراه با آموزش عمومی، شخصیت و منش افراد را نیز پرورش دهد و توانایی درک، داوری، اظهار وجود و سازگاری با محیط‌‏های گوناگون را در آنان تقویت کند.

 

امروزه  در بسیاری از آموزشگاه ها فرا گیری آموزش امور کافه -رستوران -قهوه -رستری - بارتندری  و مدیریت امور صنعت خوراک و نوشیدنی بر پایه سازمان فنی و حرفه ای دایر شده است و همه روز ه دانش آموختگان توانا با مهارت های لازمه تربیت می کنند. 
از این رو ، "هفته ملی مهارت " و " روز ملی کارآفرینی وآموزش های فنی وحرفه ای " ، فرصت مغتنمی است تا ضمن ارج نهادن به تلاش های بی وقفۀ مجموعه دست اندرکاران آموزش های فنی ، حرفه ای و مهارتی کشوراز پیشرفت ها و دستاوردهای حاصله به منظور اعتلای این آموزش ها در جامعه و تربیت نیروی انسانی کارآمد متناسب با نیاز بازارکار تجلیل و قدردانی به عمل آید.


 

روزتان مبارک 

این روز کارآفرینان صنعت خوراک و نوشیدنی ،را بشناسیم و از تجربیات آنان استفاده کنید .

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی