• زمان : ۱۳۹۹/۵/۲۹ ه‍.ش.،‏ ۸:۲۷
  • نمایش : ۱٬۶۹۲ دفعه
  • موضوع : روز نگار
در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود، عکس‌ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه، راوی تاریخ می‌شوند.

روز جهانی عکاسی

 

۱۹ آگوست ( مصادف با 29  مرداد ماه 1399 ) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان به عنوان روز جهانی عکاسی نام‌گذاری شده است.

 

این روز به افتخار اختراع اولین روش موفق در ثبت عکس‌های دائمی و استفاده تجاری از عکاسی (روش داگرئوتایپ) توسط عکاس فرانسوی در سال 1839 نامگذاری شده است.

همین باعث شده افراد بسیاری از جمله عکاسان و دیگر هنرمندان، این روز را در شبکه‌های اجتماعی با اشتراک پست‌هایشان تبریک بگویند.

عکاسی یکی از مهمترین اختراعات بشر در قرن نوزدهم بوده است. از آن هنگام که لوئی داگر در پاریس تابستانی فرایند خود را علنی نمود تا امروز، عکاسی راه درازی آمده است؛ تغییرات زیادی به خود دیده و روز به روز بر ضریب نفوذش در میان مردم و جوامع افزوده شده است.

 

«ثبت یک تصویر، ثابت کردن یک لحظه، نشان می دهد که حقیقت واقعا چقدر غنی است.»

 

تاریخچه

 ایده‌ی نام‌گذاری این روز ( در جهان )، به عنوان روز جهانی عکاسی قدمت زیادی نداشته و به سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد.

جوانی استرالیایی به نام کُرسکه آرا ( Korske Ara ) در روز ۱۹ آگوست این سال، وبسایتی با عنوان روز جهانی عکاسی   (worldphotographyday.com)   را راه‌اندازی کرده و پیشنهاد می‌دهد که این روز به عنوان روز جهانی عکاسی گرامی داشته شود.

اما در اصل شورای عکاسی بین‌المللی هند در سال ۱۹۹۱ نخستین نهادی بود که این روز را رسما به عنوان روز جهانی عکاسی جشن گرفت و از آن هنگام تا امروز هر سال کشورهای بیشتری این تاریخ را بعنوان ( روز جهانی عکاسی ) در تقویم‌های خود ‌گنجانده‌اند. بطوری که هر سال این رویداد نسبت به سال گذشته در گستره‌ی بزرگتری برگزار شده است.

 

در  روز جهانی عکاسی برنامه‌هایی مانند سخنرانی، گردهمایی، جلسات نقد و بررسی آثار عکاسی و رویدادهای رقابتی و غیررقابتی زیادی در سراسر جهان از سوی انجمن‌ها، گالری‌ها، شوراها، نهادها و وب‌سایت‌های مرتبط با عکاسی برگزار می‌شود.


انواع عکاسی


هنر عکاسی نیز مانند نقاشی یا هر هنر دیگری دارای سبک و روش های مخصوص به خود می باشد. هر عکاس می تواند سبک خود را داشته باشد.

انواع سبک های عکاسی عبارت اند از:

 

  •  عکاسی مفهومی

 در عکاسی مفهومی می توان آنچه در ذهن عکاس وجود دارد را دید. به این صورت که تصویری که عکاس ارائه می دهد می تواند ذهن بیننده را درگیر کند و آن را وادار به تفکر در مورد موضوع مورد مورد نظر خود کند. به این نوع سبک، سبک سوریالیسم یا فرا واقع گرایی نیز می گویند.
 

  • عکاسی کوبیسم

در واقع این نوع از عکاسی به عکاسی مکعب گرایی نیز معروف است. از هنرمندان در این سبک می توان از پیکاسو نام برد. نگاه سبک عکاسی کوبیسم نگاهی متفکرانه و متفاوت به جهان هستی می باشد.در این نوع سبک از عکاسی تصویر به نظر پیچیده و درهم به نظر می آید و با توجه بیشتر می توان به هدف عکاس پی برد.
 

  • عکاسی ماکرو

این نوع سبک از عکاسی بیشتر موضوعاتی مانند عکاسی از حشرات، گل ها و قطرات آب و در کل طبیعت را مدنظر قرار می دهد.
 

  • عکاسی انتزاعی

در این نوع از سبک از هنر عکاسی قوه تخیل عکاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به طور مستقیم در تصویری که به وجود می آید دخالت دارد.

 

 

معرفی انواع شاخه های عکاسی

 

  •  عکاسی معماری

عکاسی معماری، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از آثار معماری و ساختمان‌ها عکسبرداری می‌شود. در عکاسی معماری، دو فاکتور زاویه دید و نوع لنز مهم‌اند، زیرا معمولاً آثار معماری بزرگ هستند و عکاس هم نمی‌تواند به اندازهٔ کافی از آن‌ها فاصله بگیرد؛ به همین دلیل لازم است که زاویهٔ دید لنز زیاد باشد.

 

  • عکاسی اجسام بی‌جان

عکاسی اجسام بی‌جان شاخه‌ای از هنر عکاسی است که به ثبت تصویر از اشیاء بی‌جان و معمولاً غیر متحرک و اشیاء محیط پیرامون می‌پردازد. عکاسی از اجسام بی‌جان در حقیقت جزو سبک‌های مشکل عکاسی محسوب می‌شود، عکاسان این سبک باید توانایی نورسنجی دقیق را داشته و از ذوق ترکیب‌بندی بالایی برخوردار باشند. 

 

  •  عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی و ورزشکاران عکسبرداری می‌شود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است.

 

  • عکاسی پرتره

عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهرهٔ انسان عکسبرداری می‌شود. عکاسی پرتره انواع مختلفی دارد، اما در همهٔ آنها تمرکز عکس بر روی چهرهٔ اشخاص است. پرتره تنها یک عکس ساده نیست، بلکه نمایانگر افکار، اخلاق و خصوصیات فردی سوژه‌است.

 

در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود، عکس‌ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه، راوی تاریخ می‌شوند. لحظه کوتاهی که در قاب کوچک عکاس‌ها ثبت می‌شود، آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند خشم، زیبایی، ظلم، امید و اندوه نهفته در دورن خود را به چشم‌هایی که نظاره‌گر آن هستند، منتقل کند.

 

 

 عکاسی غذا (Food Photography) جزء پدیده‌های پرطرفدار و حساس عکاسی صنعتی به شمار رود.

عکاسی غذا و خوراکی  از  کافه و رستوران به شما کمک می کند تا از طریق عکس با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این امر باعث افزایش شخصیت نام تجاری شما می شود. 

در واقع اکثر مردم قبل از سفارش مشتاق دیدن عکس غذای خود هستند، به طوری که از انتخاب خود آگاهی کامل داشته باشند.

منوی رستوران اولین معرف غذای شما به مشتری است، پس داشتن عکس های فوق العاده از منوی می تواند جهانی تفاوت در فروش و جذب مشتری برای شما فراهم کند.

 

"روز جهانی عکاسی بهانه و فرصتی مناسب برای تقدیر از تصویرگران و عکاسان عزیزی است که دوشادوش خبرنگاران در رویدادهای مختلف، بدون اینکه خود در کادر تصویر باشند؛ بی‌ادعا و در همه شرایط جوی و مشکلات کاری همیشه حاضر هستند. 

ضمن تبریک این روز عزیز به تمامی عکاسان  فعالان و زحمتکشان این عرصه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی