اسپرسو یا اکسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن ۲۰م در میلان ایتالیا ابداع شده‌ است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش همراه با فشار از میان دانه‌های قهوه آسیاب شده(به صورت دانه‌های ریزتر یا همان پودر قهوه) تهیه می‌شود. این عمل معمولاً با دستگاهی به نام «دستگاه اسپرسو» انجام می‌گیرد. اسپرسو غلیظ‌تر از قهوه معمولیست و بر روی سطح آن خامه(کف با قوام خامه) وجود دارد.

دانه مناسب برای تهیه اسپرسو

باید توجه داشت که برای تهیه اسپرسو می‌توانیم از هر نوع دانه قهوه با هر سطح از برشتگی، استفاده کنیم. در نقاط مختلف دنیا از دانه‌های متفاوتی برای درست کردن اسپرسو استفاده می‌شود. امّا توجه به این نکته ضروریست که استفاده از دانه‌های قهوه اسپشیالیتی یا ویژه که سطح بالایی از کیفیت را عرضه می‌کنند، بسیار بهتر از استفاده از قهوه‌های باز یا قهوه‌های تجاریست. این موضوع بر روی سطح کیفیت اسپرسو نقشی مستقیم دارد.
 

تفاوت قهوه و اسپرسو

۱-قهوه با ریختن آب جوش بر دانه‌های قهوه آماده می‌شود، امّا اسپرسو نوع خاصی از قهوه است که با ریختن آب جوش تحت فشار بر روی پودر قهوه به دست می‌آید.

۲-همه‌ی اسپرسوها قهوه هستند، امّا همه‌ی قهوه‌ها اسپرسو نیستند.

۳-زمان تهیه اسپرسو بسیار کوتاه‌تر از قهوه است.

۴-قیمت اسپرسو گران‌تر از قهوه است. دلیل این امر استفاده از دستگاه‌های گران قیمت برای تهیه آن است.

 

تاریخچه

اولین بار در سال ۱۸۸۴ فردی به نام آنجلو موریوندو در تورین ایتالیا دستگاهی اختراع کرد که می‌توانست بخار و آب را به صورت جداگانه کنترل کند، امّا این دستگاه به منظور سرو سریع برای مشتری در کافه‌ها و بارها ساخته نشده بود. هفده سال بعد، در سال ۱۹۰۱ لوییجی بتزارا در میلان ایتالیا این دستگاه را بهبود بخشید. سپس در سال ۱۹۰۵ فردی به نام پاوُنی حق امتیاز این دستگاه را خرید و کمپانی‌ای را با همین نام تاسیس کرد. در این کمپانی او روزی یک دستگاه تولید می‌کرد.

 

انواع استاندارد اسپرسو

  • اسپرسو معمولی Espresso
  • ریسترتو Ristretto
  • لونگو Lungo
  • ماکیاتو Macchiato
  • کُن پانا Con Panna
  • رومانو Romano
  • دوپیو Doppio

 

اسپرسو ساده یا معمولی

اسپرسو ساده یا معمولی، یکی از انواع اسپرسو است. مقدار اسپرسو چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلی‌لیتر است. طعمی خاص و تلخ دارد. بوی تیزی دارد و غلیظ است.

 

کف اسپرسو

اسپرسو را همراه با فوم غلیظی که بر رویش قرار دارد، که به کرم معروف است، سرو می‌کنند. بیشترین میزان پروتئین اسپرسو در این کرم نهفته است. این کفِ ملایم، رنگی قهوه‌ای مایل به سرخ دارد.

 

محبوبیت

اسپرسو از دهه ۸۰ میلادی در سراسر دنیا محبوب شد. در آمریکا اسپرسو با انواع مختلفی از طعم‌دهنده(سیروپ)، خامه، شیر و تندی‌ها عرضه شد. محبوبیت اسپرسو باعث شد که در سال‌های بعد به فروشگاه‌ها، خانه‌ها و ادارات نفود کند. سپس برای مشتریان خانگی دستگاه‌های غیرصنعتی یا خانگی ساخته شد. این موضوع باعث شد تا مردم بتوانند با قیمتی پایین‌تر دستگاه‌هایی داشته باشند تا خودشان اسپرسو درست کنند.

 

نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو

ماکیاتو، کاپوچینو، لاته، لاته-ماکیاتو، موکا، فلت وایت، رِد آی، شات این دِ دارک، گالائو، کُرتادو و …

 

این نوشیدنی دارای بالاترین میزان کافئین در میان نوشیدنی‌های گرم است.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی