بلاکچین اولین دفترکل توزیع‌ شده کاربردی است. به همین دلیل اغلب دو واژه بلاکچین و دفترکل توزیع‌شده را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند. در حقیقت بلاکچین نوعی دفترکل توزیع‌ شده است که زیرمجموعه‌ای از یک تعریف کلی‌تر است.

دفاتر کل توزیع شده چیست؟

فناوری دفتر کل توزیع شده‌‌‌ (Distributed Ledger Technology) نخستین دفتر کلی است که از وجود واسطه بی نیاز می‌باشد. با استفاده از این فناوری، دفتر کل میان کلیه کاربران توزیع می‌‌‌شود و خود کاربران موظفند اعتبار معاملات و حساب‌‌‌ها را حفظ نمایند. معاملات به صورت غیر متمرکز در این فناوری  مدیریت می‌شوند.

دفتر کل (Ledger) محلی است برای ذخیره و نگهداری داده ها، در گذشته دور اطلاعات مربوط به حساب ها در ابتدا بر روی لوح های گلی و چوب نوشته می‌شد و با گذر زمان و پیشرفت فناوری این اطلاعات بر روی کاغذ و بعد از پیدایش رایانه به صورت دیجیتالی بر روی هارد دیسک ذخیره می‌شد.

DLT‌ به صورت اساسی، بخش مالی را تغییر داده و آن را بهینه، مقاوم و قابل اعتمادتر کرده. این فناوری می‌تواند چالش‌های همیشگی این بخش و نقش سهام‌داران بخش مالی را برطرف کند. از طرفی می‌تواند بخش‌های مختلفی مثل تولید، سیستم مدیریت مالی دولتی و انرژی‌های پاک تاثیر گذار باشد.

دفتر کل توزیع شده در گذر زمان:

  • ایده بلاکچین به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد، زمانی که محققان Stuart Haber و W.Scott Stornetta در حال بررسی و نوشتن مستندات چگونگی تایید یک سند دیجیتال بودند، در آن زمان مقاله ای را پیشنهاد دادند که در آن یک سند دیجیتال ایجاد یا اصلاح شود.
  • بیش از یک دهه بعد، در سال ۲۰۰۲،David Mazières و Dennis Shasha این مفهوم را ادامه دادند، آنها در حال تحقیق بر روی  نحوه ذخیره بلاک داده ها بودند. در مقاله‌ای با عنوان “نحوه ایجاد فایهای سیستم امن را خارج از قضای Byzantine” را ارایه کردند.
  • برای اولین بار بیت کوین توسط Satoshi Nakamoto در سال ۲۰۰۸ ساخته شد.  هدف آن غلبه بر کنترل پول های دولتی و ساده سازی معاملات آنلاین با خلاص شدن از پردازش های شخص ثالث و واسطه ها بود البته، انجام این کار فرا تر از صرفه جویی بر هزینه کردن پول بود و روشی امن برای انجام معاملات با رمزنگاری ارز را بوجود آورد. معاملات بیت کوین ذخیره و انتقال داده را با استفاده از یک دفتر کل توزیع شده در یک شبکه همگرا که باز، عمومی و ناشناس است انجام می‌دهد.

  • در سال ۲۰۰۹ Satoshi Nakamoto اولین بیت کوین را استخراج کرد.

امنیت

از آنجا که سرور مرکزی وجود ندارد و تمامی اطلاعات در سیستم های اعضا توزیع شده است، بنابراین امکان هک و یا حمله به آن بسیار دشوار است. زیرا اگر فردی بخواهد اطلاعاتی را تغییر دهد یا هک کند می‌بایست این کار را در سیستم تمامی اعضای شبکه انجام دهد که واضح است تقریبا نشدنی است.

کاربردهای دفتر کل توزیع شده

DlT کاربردهای متنوعی دارد بصورت خلاصه می‌توان به سیستمهای پولی, ارزهای رمزنگاری شده و کاربرد وسیع آن در صرافی ها, سرویسهای مالی مانند بیمه و یا در سیستمهای دولتی در بخش مالیات و حوزه سلامت در بخش دخیره داده‌های پزشکی…اشاره نمود.

همچنین از دفتر کل توزیع شده می‌توان در تمامی زمینه ها و صنایعی که با داده و ذخیره و استفاده از آنها سروکار دارند، استفاده کرد، به عنوان مثال در زمینه‌ی بهداشت می‌توان از طریق دفتر کل توزیع شده، سوابق بیماران و اطلاعات پزشکی مربوط به آنها را ثبت کرد، در اسناد و املاک می‌توان اطلاعات مربوط به خرید و فروش ها را ثبت کرد و یا اینکه ثبت احوال می‌تواند برای ثبت اسامی و شماره ملی ها از این تکنولوژی بهره ببرد. بانک ها، اداره پست، اداره برق و خیلی از صنایع و شرکت های دیگر نیز می‌توانند از دفتر کل توزیع شده برای ثبت و ذخیره اطلاعات و انجام تراکنش های خود استفاده کنند.

ارتباط بیت کوین و بلاک چین

بلاکچین اولین دفترکل توزیع‌ شده کاربردی است. به همین دلیل اغلب دو واژه بلاکچین و دفترکل توزیع‌شده را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند. در حقیقت بلاکچین نوعی دفترکل توزیع‌ شده است که زیرمجموعه‌ای از یک تعریف کلی‌تر است.

شکل دیگری از طراحی دفتر کل توزیع شده، شبکه‌های گوریده (Tangle Network) است که از یک گراف جهت دار غیر مدور شبکه‌ای به جای ساختار زنجیره‌بلوکی استفاده می‌کنند. گوریدگی ایجاد شده توسط ایوتا(IOTA) ضرورت معدن‌کاوی را از بین می‌برد و شبکه ای پیشنهاد می‌دهد از هزینه معاملات صفر و مقیاس پذیری نامحدود پشتیبانی می‌کند.شکل دیگر دفاتر کل توزیع شده معماری‌های مبتنی بر الگوریتم‌های مقاوم در برابر شرایط بیزانسی هستند که لزوماً از بلوک و زنجیره بلوک‌ها استفاده نمی‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ بانک‌های متعددی از دفاتر کل توزیع شده برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کردند و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک موضوع اینرنت اشیا را در یک اقتصاد قابل برنامه‌ریزی از لحاظ مالی ممکن کند.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی