هر سال در اول نوامبر (۱۰ آبان) روز جهانی وگن میباشد که یک رویداد سالانه‌ است و توسط گیاهخواران تمام دنیا گرامی داشته می‌شود.

اول نوامبر مصادف با ۱۰ آبان روز جهانی وگن...

هر سال در اول نوامبر (۱۰ آبان) روز جهانی وگن میباشد که یک رویداد سالانه‌ است و توسط گیاهخواران تمام دنیا گرامی داشته می‌شود.

 1نوامبر روز جهانی وگان  است، که این مناسبت از سال ۱۹۹۴ جشن گرفته شده است و همچنین این روز آغازگر ماه جهانی وگان نیز می باشد.

گیاه خواری اصطلاح عمومی وگانیسم است.گیاهخواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند مواد شیری که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاهخواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاهخواران در برابر دام‌ها و فراورده‌های دامی متفاوت است. گیاهخواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالف‌اند.

مهم ترین دلیل وگان شدن افراد رعایت حقوق حیوانات حفظ سلامتی و محافظت از محیط زیست است.برخی از گیاهخواران از پوشیدن لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می‌کنند. در وگنیسم که گاهی گیاهخواری کامل هم نامیده می‌شود از همه فراورده‌های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره‌گیری از آن‌ها، پرهیز می‌شود.روش تغذیهٔ وگان زیرمجموعه‌ای از گیاهخواری است.

برخی دیگر از افراد به دلیل تفکرات معنوی کاملا گیاهخوار میشوند. اما پایه و هدف اصلی وگان‌ها مبارزه با مفهوم عرضه و تقاضا در محصولات صنعتی است که در روند تولید آن‌ها به حیوانات و محیط زیست و در نهایت به صورت غیر مستقیم به دیگر انسان‌ها آسیب وارد می‌کند.

امروزه در همه کشورهای جهان گیاهخواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاهخواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است. با اینکه در پیش گرفتن رژیم گیاهخواری به شیوه‌های گوناگونی امکان پذیر است اما وجه مشترک تمام این شیوه‌ها پرهیز از خوردن گوشت حیوانات خونگرم است.

 گیاهخواران بر اساس هدفشان از گیاهخواری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند 

-وگن (وگنیسم) : یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف تمام محصولات حیوانی از سبد غذایی و مصرفی است. بسیاری از افراد وگان با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالفت می‌کنند. از مهمترین محصولات حیوانی که وگن‌ها از مصرفشان خودداری می‌کنند می‌توان انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و...)، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، ابریشم، چرم، خز، و... را نام برد و نیز محصولاتی که در آنها از فرآورده‌های حیوانی (مانند ژله که از ژلاتین بدست می آید) استفاده شده‌است.

- خام گیاه خواری: ترکیبی از گیاهخواری و خام خواری است. در این رژیم غذایی همه غذاها با منشاء حیوانی، و همه غذاهای طبخ شده در دمای بالاتر از ۴۸ درجه سانتی‌گراد ( ۱۱۸ فارنهایت) حذف شده‌اند. خام گیاهخواری شامل سبزیجات خام و میوه‌ها، آجیل‌ها و پوره آنها، حبوبات و جوانه‌های گیاهی، دانه‌های گیاهی، روغنهای گیاهی، گیاهان دریایی، رستنی‌ها و میوهای تازه‌است. مدلهای مختلف خام گیاهخواری وجود دارد، که شامل خام میوه خواری، آبمیوه خواری، جوانه خواری می‌شود. گاهی اوقات تعریف خام گیاهخواری به رژیم غذایی با ۷۵ درصد غذاهای خام اطلاق می‌شود.

-خام گیاهخوار (خام گیاهخواری) : در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فرآورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود.   خام گیاهخواران از مواد محرکه مانند قهوه، چای، الکل، یا سیگار خوداری می‌کنند و آنها را به کار نمی‌برند، غذاهای آن‌ها شامل انواع میوه جات، سبزیجات و یا سالادها، آجیل و خشکبار و انواع جوانه‌ها و مواد قندی مانند عسل، کشمش، خرما، انجیر و شکر قهوه‌ای و غیره‌است که به صورت خام و طبیعی مصرف می‌نمایند که می‌توان آن‌ها را به صورت غذاهای ترکیبی در آورد و مورد مصرف قرار داد.

-خام خواری(خام گیاهخواری):  تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده‌است، بدون این که دخالتی از نظر پختن، حرارت دادن،  بو دادن وکنسرو کردن در آن بشود و یا فعل و انفعالات شیمایی در آن انجام گردد تا در نتیجه موجب تغییر حالات فیزیکی یا شیمیایی آن بشود.

نیمه گیاه خوار (semi - vegetarian)گیاه خوارانی که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند. 

- پسکیترینیسم (Pescetarianism): گیاه خوارانی که گوشت دریایی مانند ماهی و صدف دریایی مصرف می‌کنند.

- شیر گیاه خوار (lacto - vegetarian)گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و...) و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند اما لبنیات مصرف می‌کنند.

- زرده گیاه خوار (ovo - vegetarian): گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و...) و لبنیات مصرف نمی‌کنند اما تخم مرغ مصرف می‌کنند.

- شیر زرده گیاه خوار: گیاه خوارانی که انوع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان و...) مصرف نمی‌کنند اما تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند.

- میوه خوار (Frutarian): آن دسته از خام گیاه خوارانی هستند که تنها از میوه‌ها و محصولات گیاهان استفاده می‌کنند.

فروگن (Frugan)آن دسته از وگن‌ها که تنها از میوه‌ها و محصولات گیاهان استفاده می‌کنند. فروگن‌ها بر این باورند که حیات گیاهان نیز به اندازهٔ حیات حیوانات محترم است. پس آن‌ها علاوه بر این که محصولات حیوانی را تحریم می‌کنند، آن دسته از محصولات گیاهی که باعث مرگ و یا آسیب دیدگی گیاهان می‌شود را نیز مورد استفاده قرار نمی‌دهند.

 

برای آن وگن هایی که احساس می کنند هیچ تغییری ایجاد نمی کنند؛
لطفاً به یاد بیاورید که نمادِ مجسمِ این جنبش و خواهانِ دنیایی بهتر بودن چقدر قدرتمند است. ما با کنش ها و اخلاق مان به دیگران نشان می دهیم که زندگی با کمترین حد ممکن از آسیب امکان دارد، و اینکه نه تنها انسان ها می توانند در این راه زنده بمانند، بلکه می توانیم شکوفا شویم. با صِرف وجودمان الگویی مهربان تر ، آگاه تر و پایدارتر را ارایه می کنیم.
پس اگر به قدری که می خواهید صدایی ندارید،هرگز فراموش نکنید که تنها با تعهدتان الهام بخش دیگران خواهید بود، حتی اگر هیچگاه نتیجه ی این الهام بخشی را به چشم نبینید. قرار نیست ما در مدت زندگی مان طومار دامپروری صنعتی را درهم بپیچیم و شاید هرگز جان یک حیوان را با دستانِ خودمان نجات ندهیم، اما به هر کجا که می رویم دانه هایی می کاریم.نباید به هیچکس اجازه دهید که از ارزش این بکاهد.در کشور ما کافه ها و رستوران هایی در تهران و شهرستان‌ها هستند که به این سبک از زندگی احترام می‌گذارند و در منو خود غذاهایی با توجه به نیاز گیاهخوارن سرو می‌کنند.و حتما در سایر کشورهای جهان نیز این سبک از زندگی محترم شمرده می شود.

با آرزوی صلح و آرامش برای تمامی ساکنین زمین...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی