دکتر جلال نصیریان چهره ماندگار صنعت گردشگری دیگر در میان ما نیست،نام و یادش گرامی .

جلال نصیریان پدر صنعت گردشگری و هتلداری ایران در سن ۸۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.

به گزارش خبرگزاری مهر جلال نصیریان پدر صنعت گردشگری و هتلداری ایران پس از سال‌ها خدمت و آموزش در صنعت گردشگری و تربیت دانشجویان و مدیران بسیار،در روز سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲در سن ۸۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.

 

زندگینامه پر بار استاد نصیریان

ایشان جزء اولین افرادی بودند که آموزش گردشگری را به صورت حرفه ای استارت زدند.علاقه مندان گردشگری  به خوبی با  موسسه آوای جلب سیاحان آشنا هستند ،چهره مهربان استاد نصیریان را از نزدیک دیده اند کلاس های درسی  در موسسه آوای جلب سیاحان تبدیل به خاطره شده است.

  • تلاش های حرفه ای و ارزنده استاد نصیریان

استاد جلال نصیریان متولد سال 1322 در شهر اهر در استان آذر بایجان شرقی بودند ،روزی روزگاری در سال 1348 و در سن 26 سالگی ، استاد نصیریان كارشناس تسهيلات جهانگردی سازمان جلب سياحان وقت بود و در سال های بعد کارشناس درجه بندی هتل های کشور بود و به هتل ها مراجعه می کرد و استانداردهای آموزشی و روندهای کاری هتل های ایران را جهت دهی می کردند.استان کرمان نیز از نعمت حضور ایشان بهره برد و در سال های 1351 و 1352 به عنوان رئیس جلب سیاحان کرمان فعالیت نمود تا گردشگری کرمان به جهانیان معرفی شود. او بود که تلاش کرد تا جاذبه های گردشگری کرمان شناخته شود و در نگاه جهانیان قرار گیرد  و در راستای آموزش حرفه ای و بهتر ایشان ، به عنوان بورسیه دوره فوق لیسانس مدیریت جهانگردی و هتل داری طی سال های 1352 تا 1355 و به مدت 4 سال در انگلستان با آخرین علم روز در حوزه هتل داری و گردشگری آشنا شدند و دست پر در سال 1355 به کشور باز گشتند تا در برنامه های بزرگ گردشگری کشور تاثیر گذار باشند.
از آنجا که وزرات ارشاد ، ارگان مادر جلب سیاحان بود ، در ادامه مسئولیت های استاد نصیریان در سمت مديرانتشارات و روابط عمومی مركز خانه های ايران مدتی فعالیت نمودند، سپس معاون اداره كل اطلاعات وجهانگردی استان خوزستان شدند و در زمینه های آموزش گردشگری و بالا بردن سطح آگاهی توریسم در  خوزستان  از هیچ تلاشی دریغ نکردند و در ادامه در همین استان به سمت مديركل ارشاد ملی  استان خوزستان تعین شدند و پس از فعالیت در جنوب غرب ایران به سوی شمال غرب ایران و استان محل تولد خود تغییر جهت دادند و به سمت مدیر کل ارشاد ملی آذربایجان شرقی انتخاب و در این استان به ادامه کار پرداختند.در پایان دوره اداری خود در سازمان ایرانگردی و جهانگردی وقت به عنوان مسئول آموزش توریسم ، مسئول برگزاری نمایشگاه های گردشگری داخلی و خارجی و رئيس هيئت علمی مركزآموزش عالی صنعت جهانگردی و هتلداری ادامه فعالیت دادند.فعالیت طی این سال ها باعث شد تا از استاد جلال نصیریان یک شخصیت حرفه ای گردشگری ساخته شود.

استاد شبانه روز در تلاش بود تا بتواند در همه زمینه های آموزش ،گردشگری قوی شود.از فعالیت های مهم استاد نصیریان:

  • عضوهيأت استانداردسازی سازمان فنی وحرفه ای وزارت كارو اموراجتماعی
  • عضوهيأت بازنگری محتوای دروس دوره های كاردانی وكارشناسی جهانگردی و هتلداری
  • نماینده هیات علمی مراکز آموزش خدمات گردشگری و هتلداری و عضو کانون ملی هماهنگی گردشگری کشور
  • عضو اصلی هیات رئیسه داوران جشنواره برترین های صنعت گردشگری 1387
  • عضو کمیته کارشناسی تدوین برنامه ملی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری

البته استاد نصیریان در بالابردن سطح آموزش خود در گردشگری ، دوره آموزش مديريت جهانگردی را در  یونان   گذراند و از نزدیک با   آکرو پلیس  آشنا شد و یونان را به عنوان یکی از کشورهای توریست پذیر مورد مطالعه و تحقیق قرار داد. به  هند وستان رفت و دوره برنامه ريزی منطقه ای توريسم سازمان جهانی جهانگردی را در این کشور طی کرد و در همین دوره ها با فعالان گردشگری سایر کشورهای جهان نیز آشنا می شد.در زبان انگلیسی سرآمد بود و به راحتی انگلیسی صحبت می کرد چرا که در کنار بورس انگلستان ، کارشناسی زبان های انگلیسی و آلمانی را در دانشگاه ملی ایران سپری کرده بود.البته ایشان از دانشگاه تهران نیز مدرک کارشناسی علوم سیاسی دارد و شاه بیت همه این آموزش ها ، همان 4 سال آموزش گردشگری در انگلستان بود.


فعالیت های تحقیقاتی استاد نصیریان به عنوان فعال گردشگری طی این سال ها به قرار زیر بوده است:

 


1 تدوين فرهنگ دو زبانه تخصصی مفاهيم و اصطلاحات جهانگردی و هتلداری
2 تهیه و تدوین کتاب آداب معاشرت ، الگوهای رفتاری و اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری
3 همکاری در تهیه و تدوین پیش نویس سیاستهای کلی نظام در بخش میراث فرهنگی و گردشگری- تشخیص مصلحت نظام 
4 همکاری در تدوین برنامه های درسی و منابع آموزشی حوزه فرهنگ و هنر- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5 مديريت گروه آموزشی و تدريس مفاهيم واصطلاحات جهانگردی و هتلداری به زبان انگليسی
6 كارشناس ارشدگروه برنامه ريزی آموزشهای عالی جهانگردی دانشگاه جامع علمی – كاربردی و همکاری در تاسیس اولین مرکزآموزش عالی صنعت جهانگردی و هتلداری وابسته به سازمان ایرانگردی و جهانگردی با همکاری دانشگاه جامع
7 شركت در طرح منطقه ای توريسم دراستان آذربایجان شرقی
8 تدریس دروس تخصصی جهانگردی  وهتلداری در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
9 تهيه سه فقره بروشور مربوط به آذربايجان شرقی
10 تهيه جزوه چك ليست نظارت برواحدهای اقامتی و پذيرايی
11 تهيه جزوه آموزشی راهنمايان ايرانگردی وجهانگردی
12 تدريس متون تخصصی درگروه آموزشی جغرافياوبرنامه ريزی شهری دانشكده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه تبريز
13 تدريس دروس " الگوهای رفتاری و آداب سفر در اسلام " و متون تخصصی جهانگردی و هتلداری در دانشگاه علامه طباطبائی( از سال 1380)
14 تدریس آداب معاشرت بین اللملی در مراکزآموزش مدیریت صنعتی شیراز و تبریز، مراکز آموزش طبیعت گردی در تهران
15 مديريت وتدريس درمركزآموزش خدمات جهانگردی و هتلداری – مركزخوزستان
16 ارائه مقالات مرتبط با جهانگرد ی و هتلداری در نشریات تخصصی 
17 نامزد واجد شرایط سازمان جهت معرفی به انجمن ترویج علم ایران در سال 1387
18 معرفی به عنوان بازنشسته نمونه سازمان در سال 1387
19 دریافت بیش از 50 فقره لوح تقدیر از مقامات کشوری به خاطر تلاش برای گسترش آموزشهای جهانگردی و گردشگری کشور

از نوشته ی  دکتر جلال نصیریان کتاب آداب الگوهای رفتاری و اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری که علاقه مندان این کتاب روز به روز زیادتر می شوند. بسیاری از مدیران سابق و فعلی هتل‌ها و مراکز اقامتی، آژانس‌های مسافرتی و تور لیدرهای حرفه‌ای در کلاس‌های اخلاق حرفه‌ای، الگوهای رفتاری و آداب معاشرت، شاگرد ایشان بوده‌اند.

 

در گذشت استاد گرانقدرجلال نصیریان را به خانواده محترم  ایشان و  جامعه گردشگری و هتل داری کشور تسلیت عرض می نماییم .▪️پیکر مرحوم استاد "جلال نصیریان" صبح روزجمعه  دوم  تیر ماه در قطعه نام آوران بهشت زهرای تهران به خاک سپرده خواهد شد.روحشان شاد و یادشان گرامی .

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها





 

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی