هر کشوری برای توسعه و پیشرفت نیازمند الگویی است تا بر اساس آن بتواند در این راه قدم برداشته و برنامه‌ریزی کند. پیشرفت از ارکان مهم هر جامعه به شمار آمده و دغدغه‌ی بسیاری از دولتها، پیشرفت کشورشان در ابعاد مختلف است.

در این میان باید توازنی متناسب بین پیشرفت در همه‌ی بخشها به وجود بیاید تا بتوان اسم آن را توسعه‌ی پایدار گذاشت. کشورهایی که به صورت تک بعدی رشد داشته‌اند و به دیگر جنبه‌های توسعه توجه نکرده‌اند، دچار مشکل شده، یا سقوط کرده و یا با خطر سقوط مواجه شده‌اند. از این روی دولتها در کشورهای مختلف در پی ایجاد الگویی متناسب با شرایط بومی کشور خود برای پیشرفت هستند.
اما در هر جامعه تک تک افراد جامعه به عنوان موتور محرک توسعه شناخته می‌شوند. بدون توجه به مردم، قدم گذاشتن در راه پیشرفت محال است و این مردم هستند که جامعه‌ی خود را به سمت تعالی پیش می‌برند. در این میان همراه کردن تک تک اعضای جامعه با مفهوم پیشرفت امری ضروری به حساب می‌آید.

چنانچه در جامعه‌ای همه‌ی افراد جامعه در پیشرفت آن جامعه سهیم باشند، پیشرفت آن جامعه با شتاب فراوان حتمی خواهد بود. اما به هر میزان که مشارکت افراد در پیشبرد اهداف جامعه کمتر باشد، سرعت پیشرفت نیز کاهش خواهد یافت.
اما چگونه باید مردم را با مقوله‌ی پیشرفت همراه کرد؟ قدم اول در این زمینه ایجاد آگاهی در مردم است. به طوری که پیشرفت و اصلاح جامعه به یک خواست عمومی تبدیل شده و خود مردم در این راه قدم بردارند. قدم بعدی ایجاد حس مشارکت در مردم است. به این صورت که مردم نقش خود را در جامعه شناخته و اهمیت آن را درک کرده باشند. قدم بعدی در این راه ایجاد مشارکت عمومی در جامعه است. به طوری که هر فرد نه تنها نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا کند، بلکه دیگران را نیز همراه کند و بتوان از این رهگذار به نوعی کل جامعه را با مقوله‌ی پیشرفت همراه کرد.
اما همه‌ی قدمهای مطرح شده نیازمند برنامه‌ای جامع و در عین حال تاثیرگذار است. برنامه‌ای که بتوان انسانها را با مقوله‌ی پیشرفت آشنا ساخت، مشارکت آنان را افزایش داد و در نهایت سعی در گسترش این آگاهی و مشارکت از طریق خود مردم داشت. در این میان جوانان از تأثیرگذارترین قشر هر جامعه محسوب می‌شوند. از این روی هر آنچه که نیازمند تغییر در جامعه است، بهتر است از جوانان آغاز شود و به کل جامعه تسری یابد.
به نظر می‌رسد در جامعه‌ی کنونی ایران همه‌ی ارکان جامعه هنوز درگیر تعریفی روشن از پیشرفت هستند و هنوز با وجود بسیاری پیشرفتها، ما دقیقا نمی‌دانیم چه طور و چگونه باید پیشرفت کنیم. از طرفی از آنجا که اصلاح جامعه از تک تک افراد جامعه آغاز می‌شود، بسیاری از ما منتظر آنیم که فردی یا دولتی قدرتمند زمینه‌ساز تغییر و پیشرفت در جامعه باشد، حال آن که این خود ما هستیم که باید قدم برداشتن را آغاز کنیم.

به زودی همه‌ی ما دعوتیم. دعوتیم به یک فنجان آگاهی.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی