• زمان : ۱۳۹۷/۷/۴ ه‍.ش.،‏ ۲۲:۱۲
  • نمایش : ۲٬۱۱۸ دفعه
  • موضوع : مجله کافه یاب
حس شادابی و افزایش تمرکز و تمام آنچه از نوشیدن یک فنجان قهوه ی عادی انتظار دارید با یک فنجان کلد برو دوچندان خواهد بود.زمان طولانی تر دم آوری و مقدار بیشتر دانه های قهوه ای که برای رسیدن به کلدبرو، مورد نیاز است، عامل اصلی قیمت گذاری این قهوه است.

آیا تابه‌حال در مورد cold-brew یا قهوه سرد دم چیزی شنیده‌اید؟

 

کلدبرو چیست ؟

 

 

در تاریخچه های مربوط  قهوه به‌چاپ سال ۱۹۲۲تهیه قهوه در کوبا آمده است ،که در گذشته مردم بومی کوبا کلدبرو را برای رهایی از گرما می‌نوشیدند. در واقع  مردم این کشور دانه قهوه را آسیاب کرده، آن را درون ظرف مناسبی می‌ریزند و روی آن را با آب سرد پر می‌کنند.این کار را آن‌قدر ادامه می‌دهند که توده‌ی قهوه کاملاً از آب اشباع شود.

ترکیب به دست آمده به‌قدری دل‌چسب است که امروزه در منوی بسیاری از کافه‌ها جای گرفته است.

 

خاستگاه اصلی کلد برو cold  brew به شکلی که امروزه در کافه ها وجود دارد کشور ژاپن است و ژاپنی ها اولین کسانی بودند که از آب کاملا سرد برای دم کردن قهوه استفاده کردند.

 

 

پیشرفت حقیقی در مصرف قهوه‌ی سرد در دهه‌ی ۶۰ میلادی رخ داد.

  • در سال 1600 میلادی اولین قهوه ی به شکل کلد برو در ژاپن ثبت شده است و گفته می شود که آنها این شیوه ی استفاده از قهوه و نگهداری آن برای طولانی مدت را از یهودیانی آموخته بودند که قهوه را در سفرهای طولانی مدت بر روی کشتی تولید می کردند.

    احتمالاً قهوه‌ی کلد برو نخستین طرفداران پروپاقرصش را در ژاپن قرن هفده یافت.بااین‌همه ژاپنی‌ها رسم دم‌کردن چای در آب سرد را قبل از رسیدن کشتی‌های هلندی بلد بودند.

بعضی ها کلد برو را بعنوان یک اثر هنری می شناسند و دقت و ظرافتی که در روند تولید آن به خرج می دهند تا قطره قطره و در زمانی بسیار طولانی این قهوه ی جذاب را تولید کنند.

امریکایی‌ها در آن زمان (قرن 17 تا 19)خیلی دیرتر به سراغ کلد برو  رفته‌اند و در علاقه‌مند‌شدن به این نوشیدنی خیلی از مردم آسیا عقب‌افتاده‌اند.ملوانان هلندی از قهوه‌ی کلد برو به‌عنوانه راه حلی برای حمل‌و‌نقل و دم‌کردن قهوه بدون نیاز به آتش خطرآفرین استفاده می‌کردند.

 

 

  • کلدبرو در طی یک فرایند طولانی بین 8 الی 36 ساعت در دمای محیط یا سرد(وجود یخ یا محیط سرد) عصاره گیری میشود و به صورت سرد سرو میشود.

 

 

اگرچه در بخشی از تاریخ آمده است که زدن کلدبرو را برای نگهداری طولانی قهوه انجام میدادند و آن را به صورت سرد و حتی گرم سرو میکردند.یعنی کلدبرو را موقع سرو دوباره با حرارت غیر مستقیم آتش گرم میکردند.


کلد برو (قهوه‌ی سرد دم) در ژاپن:

در همان دهه پیشگام دیگری در صنعت قهوه‌ی سرد مصرفی در ژاپن در حال اوج‌گرفتن بود.

 

در ۱۹۶۹ یکی از صنعتگران قهوه، به‌نام تادائو اوشیما، نخستین نوشیدنی قهوه‌ی قوطی‌شده را معرفی کرد.

این قهوه می‌توانست همراه با شیر نیز بسته‌بندی شود.

مردم در ابتدا به امتحان‌کردن این نوشیدنی میل چندانی نشان ندادند. به‌کمک یک کمپین تبلیغاتی سنگین و گسترده در دهه‌ی ۷۰، این نوشیدنی جای خود را باز کرد.

موفقیت این نوشیدنی ثابت کرد می‌توان جماعت قهوه‌نوش را از عادات نازنین‌شان دور کرد و آن‌ها را به جلو هل داد که محصولات تازه‌تری را امتحان کنند.

امروزه در صنعت، قهوه‌ی ژاپنی یا سبک کیوتو را با چکاندن قطره‌قطره‌ی آب سرد روی قهوه، از میان منافذ و مجاری شیشه‌ای بلند و دراز درست می‌کنند.

در فروشگاه‌های استادکاران قهوه‌ی امروزی، دم‌کردن یک ظرف قهوه‌ی سبک کیوتو در عرض پنج ساعت سریع به حساب می‌آید.



در دهه‌ی گذشته، سهم کلد برو از بازار نوشیدنی رشد چشمگیری داشته است.

این قهوه توانسته است پای خود را به دستور تهیه‌ی دیگر نوشیدنی‌های دست‌ساز باز کند. کلد برو ۶۵ درصد از فروش تابستانه‌ی بعضی کافه‌های نیویورک را تشکیل می‌دهد. بعد از آن هم که «استارباکس» در سال ۲۰۱۵ کلد برو را به منوی خود افزود، این نوشیدنی به سبد خرید عامه‌ی مردم امریکا راه یافت.

شاید کلد برو دل‌ خوشی تابستانی این سال‌های ما باشد، اما گذشته نشان می‌دهد که هیچ‌چیز خوبی از هیچ‌و‌پوچ زاده نمی‌شود.
و احتمال میرود با آشنا شدن مردم با این روش عصاره گیری قهوه، کلدبرو سرما و گرما مهم نباشد .

 

 

 

مطالب مرتبط با کلد برو

اعلام نتایج سومین دوره مسابقات بهترین قهوه سرد‌دماعلام نتایج سومین دوره مسابقات بهترین قهوه سرد‌دم

قوانین مسابقه قهوه کلد برو (Cold Brew) سال ۹۷    قوانین مسابقه قهوه کلد برو (Cold Brew) سال ۹۷

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی