هفته گذشته فرصت دیگری برای علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران ایرانی صنعت قهوه به وجود آمد تا علاوه بر یک اجتماع ساده، به تماشای مستندی درباره تاریخچه، نحوه تولید دانه‌های قهوه در مزرعه‌های کشورهای مختلف دنیا و سفارشی‌سازی آن‌ها برای کافه‌های معروف، بنشینند.

شرکت راز درخت روناس با همکاری انجمن تخصصی باریستا ایران برگزارکنندگان اصلی این همایش بودند و در کنار خود از حمایت چندین برند معتبر کشور(که در پوستر ملاحظه می‌فرمایید) برخوردار بودند. برگزاری این همایش نشان داد که صنف قهوه و مخصوصاً انجمن باریستا ایران به سمت فرهنگ‌سازی حرفه‌ای‌تر و استفاده بهینه از کمترین امکانات، می‌رود. نمایش این مستند به منظور نشان دادن ارتباط کمتر دیده شده‌ی قهوه به عنوان نوشیدنی و دانه قهوه به عنوان هسته یک نهال، بوده است. قبل و بعد از به نمایش درآمدن این مستند، تمامی برندهای شرکت‌کننده با استفاده از دستگاه اسپرسو و قهوه‌سازهای نسل سوم، قهوه خود را سرو کردند. این رویداد به عنوان اولین رویداد در زمینه ارتباط بین سینما و قهوه در ایران بود.

 

مستند «فیلمی درباره قهوه» به کارگردانی Brandon Loper آمریکایی، با این منظور ساخته شده است تا نشان دهد که هر دانه قهوه چه مسیر طولانی‌ای را طی می‌کند تا به قهوه نوشیدنی در فنجان در دست ما تبدیل گردد. نهال‌های قهوه به عنوان نقطه شروع در کشورهای کمربند قهوه(که در بین دو مدار راس‌السرطان و راس‌الجدی قرار دارد) رشد می کنند. بسیاری از مزرعه‌داران نمی‌دانند که در شهرهای بزرگ دنیا، چه مقدار قهوه مصرف می‌گردد. این موضوع در رفتار و گفتار آن‌ها به خوبی نمایان است. آن‌ها برای گذراندن زندگی خود مجبور می‌شوند تا محصولات خود را به کم‌ترین قیمت به دلالان بفروشند.

اما این قهوه‌های با کیفیت در مراحل بعدی از بیشترین و بهترین پرورش‌ها برخوردار می‌گردند. هر سرمایه‌داری که مایل است تا این دانه‌های باکیفیت را در بسته‌بندی‌های شکیل برند خود قرار دهد، باید بهترین دستگاه‌ها، شادترین کارگران، دقیق‌ترین بازار هدف و در نهایت، حرفه‌ای‌ترین کافه‌دارها و باریستاها را به کار گیرد.

در این مستند شاهدیم که دانه‌های باکیفیت قهوه که از مزارع به دستگاه‌های رُست(به معنی دستگاه‌های برشته‌کننده) و سپس بسته‌بندی‌ها منتقل می‌شوند، در مرحله پایانی باید از دستان هنرمند باریستاها بگذرند. باریستاهایی از ژاپن، انگلیستان، آمریکا و ... که هر کدام در نوع خود منحصر به فردند.

سپس به مرحله‌ تقاضای قهوه می‌رسیم. این موضوع بسیار امیدوارکننده است که تقاضای بسیار بالای قهوه، به کافه‌دارها این اجازه را می‌دهد که سبک‌های مختلف سرویس‌دهی را برای مشتریان خود عرضه کنند. در این مستند کافه‌هایی را می‌بینیم که تنها اسپرسو یا سایفون سرو می‌کنند. هنر و تکنیک در این مرحله حرف اول را می‌زنند.

بسیاری از مزرعه‌داران قهوه حتی نمی‌دانند اسپرسو یعنی چه. بسیاری از آن‌ها برای اولین بار یک دستگاه اسپرسو را می‌بینند و اسپرسویی غلیظ را با لذتی بی‌نهایت می‌نوشند. آن‌ها حتی درخواست اسپرسویی دیگر می‌کنند!

 

این مستند برای اولین بار در ایران در این همایش پخش شد و قابل حدس بود که این مستند تخصصی در سینما پردیس قلهک که یک سینمای خصوصی است به نمایش درآید. این سینما پیش از این فیلم‌ها و مستندهای تخصصی بسیاری را در حوزه‌های متفاوت به نمایش گذاشته است و اکثر ‌آن‌ها ساخت داخلی نبوده‌اند. متاسفانه نبود مستند تخصصی در حوزه قهوه در ایران کاملاً مشهود است.

به امید پیشرفت و ارتباط بیشتر صنعت قهوه کشور با حوزه هنر و فیلم و مستند‌سازی...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی