شهردار تهران از تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری در نیمه دوم ماه جاری خبر داده است و دیگر قرار نیست نمایشگاه‌های دیگر در این محل دایر شوند

شهردار تهران از تبدیل بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری در نیمه دوم ماه جاری خبر داده است. این بوستان علاوه بر فضاهای مناسبی که برای تعاملات اجتماعی و اقدامات رسانه‌ای دارد، دارای فضای نمایشگاهی مدرن و بزرگی برای حضور فعالان حوزه‌های نوین و عرضه‌کننده محصولات خاص و جدید است.

شایان ذکر است در گذشته نمایشگاه‌ها و مسابقات مهم و تاثیر گذار مربوط به صنعت قهوه در این مکان برگزار شده.

و ....

به گزارش شهر، در این بوستان، هرساله نمایشگاه‌های تخصصی ویژه مثل گل و گیاه، دستاوردها و کارآفرینی زنان، تولیدات ملی و محصولات سلامتی و البته نمایشگاه شهر هوشمند برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که به‌خاطر دسترسی خوب از سمت بزرگراه شهیدچمران، بار ترافیکی زیادی به معابر اطراف و محله گیشا تحمیل نمی‌کند.

حالا قرار است قسمت‌هایی از این بوستان چه در بخش ساختمان نمایشگاهی بزرگ با آن معماری خاصش و چه در بخش کوشک‌های موجود، به نمایشگاه دائمی فناوری تبدیل شود. اینطور که علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته، ایجاد چنین فضای نمایشگاهی زمان زیادی نمی‌برد و در نیمه دوم جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

با این اوصاف باید منتظر فضایی تخصصی در بوستان گفتگو بود تا استارت‌آپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها، کسب‌وکارهای نو و در مجموع فناورانه‌ها جمع شوند و به معرفی محصولات و خدمات جدید خود بپردازند. این نمایشگاه می‌تواند فرصتی رقابتی را بین فعالان حوزه فناوری به‌وجود آورد؛ چراکه از ۱۴۰۰ شرکت خلاق در کشور، بیش از نیمی یعنی ۷۸۰‌مورد در تهران مستقر هستند.

زاکانی، شهردار پایتخت در این رابطه می‌گوید: «تهران ظرفیت‌های بالای علمی و دانشی دارد. باید مسیری را دنبال کنیم که به هویت فناورانه تهران بینجامد، بر همین اساس در نیمه دوم این ماه، بوستان گفتگو به نمایشگاه دائمی فناوری تبدیل خواهد شد تا به کمک ظرفیت‌های این حوزه بیاید.»

وی با اشاره به مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور تأکید می‌کند: «بالطبع ما در مقابل جوانی که احساس می‌کند کاری از دست او ساخته نیست و باید مهاجرت کند، خودمان را مسئول می‌دانیم تا زمینه کار و شرایط او را فراهم و تسهیل کنیم تا ‌در کشور خود بماند.»

سازمان فناوری تشکیل می‌شود

شهرداری تهران هیچ‌گاه برای حوزه هوشمندسازی و فناوری‌های نوین نه سازمان و شرکتی داشته و نه متولی خاصی. اگرچه سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری (فاوا) سال‌هاست که تشکیل شده، اما این سازمان بیشتر در حوزه‌های الکترونیک‌سازی و هوشمندسازی فرایندهای شهرداری فعالیت می‌کند. درصورتی که سازمان خاصی که فضای عرض‌اندام فعالان نوآور را مهیا کند، وجود نداشته است. همین موضوع سبب‌شده تا مدیریت شهری فعلی، ایجاد و تشکیل سازمان فناوری‌های نوین شهرداری تهران را در دستور کار قرار دهد.

احمد صادقی، رئیس کمیته هوشمندسازی شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: «شهردار تهران تشکیل سازمان فناوری‌های نوین را در قالب لایحه اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران‌ به شورا ارائه کرده است. با اصلاح لایحه، شهرداری تهران تا حد بسیار زیادی می‌تواند مشکل نبود متولی برای حوزه هوشمندسازی را رفع کند.» او تبدیل بوستان گفتگو به مرکز نمایشگاهی فناوری را در راستای همین لایحه عنوان می‌کند.


بوستانی با محوطه‌های خاص

طراحی و ساخت محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفتگو با هدف افزایش توانمندی شهر در ارائه و عرضه محصولات و کالاهای فنی، تجاری، فرهنگی و... در اردیبهشت سال۱۳۸۵ آغاز شد. این بوستان دارای امکانات ویژه‌ای به شرح زیر است.
 ۹۳هزار مترمربع مساحت
 ۲۰هزار مترمربع فضای نمایشگاهی
 دارای تأسیسات و سیستم‌های ایمنی و حفاظتی نوین
 وجود فضاهای بسیار بزرگ، با ارتفاعی نزدیک به ۲۳‌متر و عدم‌قرارگیری ستون در فضای اصلی ساختمان نمایشگاهی اصلی
 دارای امکاناتی نظیر مسجد، رستوران، کتابخانه تخصصی چندرسانه‌ای، فضای سبز، زمین بازی کودکان، زمین اسکیت، آمفی‌تئاتر روباز، فروشگاه کتاب، ساختمان کوشک شامل مرکز کارآموزی و آموزشی کشورهای با پوشش کم جنگل، کودک‌سرا، ۸آبنما، آلاچیق و...
 دانش‌بنیان‌ها در پارک‌های فناوری به کمک شهرداری می‌آیند
برنامه‌های شهرداری تهران برای بهره‌گیری از ظرفیت فعالان دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین عبارتند از:
  افزایش سهم فناوری‌های نوین در حل مسائل شهری
  خلق هویت‌های ثانوی و جاذبه‌های جدید از طریق هوشمندسازی و فناوری‌های نوین
  عرضه نیازها و ابرچالش‌های مدیریت شهری به مراکز دانش‌بنیان
  ایجاد و تقویت زیست‌بوم نورآوری و تبدیل تهران به‌مثابه سکوی نوآوری، پژوهش، فناوری و هم‌آفرینی
  بومی‌سازی فناوری و داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز شهرداری با کمک مراکز دانش‌بنیان
  کمک به اشتغال از طریق کسب‌وکارهای نوین
  ارتقای فرایند شتابدهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  تشکیل صندوق نوآوری شهری و کارخانه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در شهر تهران برای تامین نیازها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نو.

منبع: شهر

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی