روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود.

۱۲ آذر یا ۳ دسامبر روز جهانی معلولین

روز جهانی معلولین از سال 1992 که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد، هر ساله در 12 آذر یا 3 دسامبر گرامی داشته می شود. هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره معلولیت های مختلف؛ و افزایش آگاهی هایی بوده‌است که می‌بایست در تمامی جنبه‌های سیاسی؛ اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی برای افراد معلول فراهم آید. هر سال با نزدیک شدن به روز جهانی معلولین، توجه ویژه ای به حمایت از این قشر می شود و فرصتی فراهم می آید که مسایل و مشکلات آنها از زوایای مختلف، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

روز معلولان، برخاسته از نیازهای به حق افرادی است که به رغم محدودیت های حسی و حرکتی، به دلیل برخورداری از جوهره انسانی، باید همچون دیگران، از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند. حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی و...، همگی به عنوان موضوعات محوری در قوانین و آیین نامه های مربوط به حقوق معلولان به شمار می آید. 

معلولان از لحاظ توانایی و استعداد و کار و تلاش، با افراد دیگر تفاوتی ندارند و همانند دیگران با استفاده از استعداد و اراده ای که از آن بهره مندند، می توانند به موفقیت های چشم گیری نایل آیند. آنان می توانند با فعال تر کردن حواس دیگر، محدودیت ناشی از فقدان یا ضعف شدید یک حس یا عضو را جبران کنند. پدیده جبران در زمینه های شخصیتی هم دیده شده است. مثلا کسانی که از لحاظ بدنی ضعیف هستند، به تقویت قوای ذهن خود می پردازند. بنابراین، تنها تفاوت افراد معلول با افراد سالم، وجود نقص های جسمی و به طوری طبیعی، مشکلات و محرومیت های ناشی از آن کمبودهاست. تجربه ثابت کرده است آنان می توانند با صبر و حوصله بیش تر و اراده استوار، بر مشکلات خود فایق آیند؛ زیرا اراده مستحکم، رمز موفقیت است. 

 اراده و پشتکار واژه‌هایی هستند که در زندگی افراد معلول رنگ و بوی دیگری دارند، افرادی که هر کدام‌شان در برابر نگاه‌ها و مشکلات پیش رو، قهرمان دنیای پیرامون‌شان هستند. در این میان بسیارند معلولینی که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف اجتماعی و علمی موفقیت‌های بی‌نظیری کسب کنند. 

انسانها در حد و توان خود موظف هستند استعدادهای خود را شکوفا نمایند. از همین رو، هیچ‌کسی را نباید به دلیل معلولیتش مورد تبعیض قرار داد. شخص معلول حق دارد که زندگی طبیعی مانند دیگران داشته باشد، تحصیل کند، شاغل باشد و خانواده تشکیل دهد.در این رابطه نهادهای حکومتی می بایست شرایط را برای مراقبت و خدمات دهی به آنها فراهم آورند. نگهداری و مواظبت از افراد معلول، وظیفه ای همگانی است.

دوازدهم آذرماه، به روز معلولان نام نهاده شده است. جا دارد امروز هر یک از ما، لحظه ای در احوال معلولان و مشکلاتی که دارند تأمل کنیم. درباره علل و عوامل به وجود آمدن معلولیت ها بیندیشیم و راه های پیش گیری از آن را فرا گیریم. بی شک با همین درنگ کوتاه، خواهیم توانست گامی بلند به سوی کاهش معلولیت ها برداریم. 

کافه یاب، باکمال احترام از ابتدا به حقوق معلولین و امکانات رفاهی مربوط به معلولین اهمیت داده و از کافه هایی که از هر نظر شرایطشان مناسب معلولین است و امکان پذیرایی از معلولین را دارند خواست تا اعلام آمادگی کنند، تا ما در قسمت امکانات کافه ها این نکته را نیز درج نماییم. زیرا معلولین نیز عضوی از جامعه هستند و حق دارند برای اینکه مانند سایر افراد جامعه زندگی ایده آلی داشته باشند از شرایط و امکاناتی که برایشان محیاست مطلع باشند.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی