• زمان : ۱۳۹۹/۳/۱ ه‍.ش.،‏ ۱۳:۵۳
  • نمایش : ۹۲۶ دفعه
  • موضوع : چای
روز بین‌المللی چای فرصتی برای ارج نهادن به چای به لحاظ اهمیت آن در سلامت، اقتصاد و احترام به جنبه میراث فرهنگی‌اش می‌باشد. در واقع فعالیت برای پایداری تولید چای از باغ تا فنجان تضمین کننده تداوم بهره‌مندی مردم، فرهنگ‌ها و محیط زیست از آن در نسل‌های آینده است.

 

روز بین‌المللی چای

 

به گزارش کافه  یاب به نقل از سازمان چای   امروز روز بین‌المللی چای فرصتی برای ارج نهادن به چای به لحاظ اهمیت آن در سلامت، اقتصاد و احترام به جنبه میراث فرهنگی‌اش می‌باشد.

 

 تاریخچه و سابقه چای به بیش از 5000 سال قبل باز می‌گردد. اما امروز سهم آن در سلامت و نقش آن در فرهنگ و توسعه اجتماعی- اقتصادی هم‌چنان مطرح است.

چای در بیش از 35 کشور کشت می‌شود و پشتوانه زندگی بیش از 13 میلیون نفر چایکار و خانواده‌شان و گرداننده معیشت آنان است.

برای اولین بار در سال 2005 در دهلی نو (هند) روز 15 دسامبر را به عنوان روز جهانی چای نامگذاری کردند و جشن گرفتند.

هدف از نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی چای و برگزاری مراسم، جلب توجه دولت و شهروندان به اهمیت تولید این محصول، تجارت و تاثیر آن بر زندگی کارگران، چایکاران و زحمتکشان صنعت تولید چای است.

از سال 2006 میلادی به بعد سایر کشورهای چای خیز همچون بنگلادش، سریلانکا، نپال، ویتنام، اندونزی، کنیا، مالاوی، مالزی، اوگاندا، هند و تانزانیا و… از روز جهانی چای استقبال کردند و تا به امروز همه ساله با بزرگداشت روز جهانی چای و برگزاری جشن، توسعه پرورش این گیاه ارزشمند و افزایش تولید و صادرات آن را مهم می شمارند.

گفتنی است برای اولین بار بزرگداشت روز جهانی چای در آذرماه سال ۹۴ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در ایران برگزار شد و 21 می هم بر اساس تصمیمات سازمان فائو روز برداشت چای اعلام شده که شما را به طور مختصر با سازمان فائو آشنا خواهم کرد .

سازمان فائو با توجه به پیشنهاد اعضای گروه کشورهای تولیدکننده چای در سال 2018 تصمیم گرفت روز 21 ماه می را به منظور احترام به تاریخ کهن و اهمیت بالای اقتصادی و فرهنگی چای به عنوان روز بین‌المللی چای نام‌گذاری نماید.

 

روز بین‌المللی چای فرصتی برای ارج نهادن به چای به لحاظ اهمیت آن در سلامت، اقتصاد و احترام به جنبه میراث فرهنگی‌اش می‌باشد. در واقع فعالیت برای پایداری تولید چای از باغ تا فنجان تضمین کننده تداوم بهره‌مندی مردم، فرهنگ‌ها و محیط زیست از آن در نسل‌های آینده است.

سازمان فائو چیست؟

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) : Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)‎ ازسازمان های  بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ  کشاورزی فعالیت دارد.

سازمان فائو در سال  1945 توسط ۴۴  کشو ر  عضو  سازمان ملل متحد  تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به  کشور های در حال توسعه کمک می‌کند. هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود  تفذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی   است. مبارزه با  سوء نغذیه  با ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف؛ از دیگر اهداف فائو است که بازدهی کشاورزی و سطح تغذیه در جهان را افزایش داده‌است. مقر این سازمان واقع در شهر  رم در کشور  ایتالیا  است.

فائو به اعضایش شامل  اتحادیه اروپا  و ۱۸۳ کشور خدماتی ارائه می‌دهد و در این راه با هزاران همراه در سرتاسر جهان، از سازمان جامعه مدنی  مانند گروه‌های کشاورزان و سازمان‌های بشر دوستانه تا دیگر موسسات ملل متحد، بانک‌های توسعه و بخش خصوصی، همکاری می‌کند.

 

چهار هدف اصلی فائو عبارتند از:

  1. مساعدت به کشورهای در حال توسعه با در اختیار گذاشتن امکانات فنی
  2. کمک به دولت‌ها در جهت تعیین خط مشی و مشاوره در برنامه‌ریزی
  3. جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات
  4. فعالیت به عنوان محلی برای تبادل نظر و گردهمایی ملت‌های فقیر و غنی با شرایط برابر

 

طبق برنامه قرار است این مراسم در سال جاری (برابر با پنج شنبه اول خرداد 1399) به صورت مجازی و بر خط (آنلاین) با حضور کارشناسان و متخصصانی از کشورهای تولید کننده و وارد کننده چای برگزار شود.

ساعت شروع این برنامه 14:00 به وقت رم یا 16:30 به وقت تهران خواهد بود.

 

 

علاقه‌مندان جهت حضور در این برنامه به نشانی‌ ذیل مراجعه کنند:

 

http://www.fao.org/webcast/home/en/item/5271/icode/

 

 

منبع 

 

منبع 

 

بیشتر بدانیم 

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی