در دهه هشتاد میلادی در حالی لته آرت در کافه‌ها و کافی شاپ ها در سراسر دنیا محبوب شد که تنها باریستاهای رده بالا می توانستند لته آرت را در نوشیدنی خود درست کنند.

لته آرت یا لاته آرت چیست؟ 

پاسخ کوتاه این است که شیر بخار داده شده ای است که با اسپرسو ترکیب می شود تا تصاویری پدید آید.

و اما جواب بلند خیلی جالبتر است، لته آرت تنها نوشیدنی است که در آن خلاقیت مصرف میشود!! چگونه میتوانید یک قلب، لاله یا یک اژدها را بنوشید اگر هنر شیر و قهوه (لته آرت) نباشد؟
 در ادامه چیزهایی که لازم است بدانید را توضیح میدهیم.
لته آرت چگونه بوجود آمد؟
در دهه هشتاد میلادی در حالی لته آرت در کافه‌ها و کافی شاپ ها در سراسر دنیا محبوب شد که تنها باریستاهای رده بالا میتوانستند لته آرت را در نوشیدنی خود درست کنند.
اما آنها چگونه آنرا عمل آوردند؟

 

چرا لاته آرت مهم است؟     چرا لاته آرت مهم است؟

لته آرت تکنیکی برای ایجاد طرح‌های زیبا بر روی نوشیدنی های اسپرسو است.

 


همه اینها با دو چیز آغاز شد، 


_ شات اسپرسو 
_شیر بخار داده شده


 همانطور که تکنولوژی ساخت قهوه با ساخت دستگاه های قهوه ساز اهرم دار پیشرفت کرد، باریستاها یاد گرفتند که چگونه شیر بخار داده شده را در اسپرسوی ایتالیایی سنتی ترکیب کنند.
این ترکیب طعم ها برای یک نوشیدنی جذاب تر ستودنی بود، باریستاها به سرعت یاد گرفتند از طریق یک روند که به طور اتفاقی کشف شد، میتوانند تصاویری را با تکنیک های جدید بسازند، برای یک باریستا اسپرسو در نقش یک بوم نقاشی و شیر هم نقش رنگ را دارد، این تکنیک ها در گذر زمان بهترو بهتر شدند و امروزه باریستاهای مدرن بر اساس توانایی آنها در لته آرت ارزیابی میشوند، در حال حاضر لته آرت به دو صورت انجام میشود،لته آرت با پیچر و لته آرت با قلم.
لته آرت با پیچر به چالاکی دست، تمرین و صبر در آموزش نیاز دارد و میتوان گفت تمرین نکته کلیدی این روش است و شاید برای حرفه ای شدن لازم باشد صدها قهوه درست کنید اما وقتی آنرا به درستی انجام دهید لته آرت میتواند طعم بی نظیری به قهوه ببخشد.

 

تفاوت بین لته و کاپوچینو   ​​​​​​​تفاوت بین لته و کاپوچینو

تفاوت بین لته(لاته) و کاپوچینو بسیار کم است. قهوه ماکیاتو نیز به این دو بسیار نزدیک است.


 دو مدل پایه در لته آرت با پیچر (قلب) و (رزتا) است و بالاترین سطح تکنیک برای اشکالی مثل (قو) و (لاله موجی) است که از مدل های پایه ساخته میشوند.
اگر لته آرت با پیچر نیازمند توانایی های فنی است، لته با قلم نیازمند استعداد ذاتی هنری است، لته آرت با قلم تمرین نقاشی روی قهوه با یک میله نازک یا مثلا خلال دندان است تا بتوان تصویری را روی قهوه خلق کرد، باریستاهایی که در این مورد توانایی دارند، قابلیت خلق هر تصویری مثل صورت، شخصیت های فانتزی و ... را دارند.


با توجه به علاقه و توانایی خود روش مورد نظر را انتخاب کنید و قدم در دنیای لذتبخش لته آرت بگذارید.

 

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

    • ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی