چای بهتر است یا قهوه؟ کدام یک مضرات بیشتری دارد و کدام یک برای سلامتی شما سودمند است؟ با کافه یاب همراه باشید تا در مورد فایده چای و قهوه برای سلامتی خود بیشتر بدانید.

طرفداران قهوه، چای­‌خورها را غیرخودی و خارج از گود می‌دانند. طرفداران چای هم از مزایای مسلّم چای در برابر قهوه دم می‌زنند. حق با کدام دسته است؟ چای مفیدتر است یا قهوه؟ مسرت بخش است که بدانید هردوی این ‌ها سالم و بی­‌ضرر هستند ­به‌ویژه اگر به ساده‌ترین شکل ممکن (بدون شکر یا طعم‌‌دهندۀ اضافه) مصرف ­شوند. با این ­حال از منظر معیارهای سلامتِ مواد غذایی، مزایا و معایب مشخصی برای هر کدامشان یافت شده است که توجه به آن­‌ها خالی از لطف نیست. جِس کُردینگ کارشناس تحقیق و توسعۀ مواد غذایی با مقایسۀ چای و قهوه چنین می­‌گوید: «البته دربارۀ چای بررسی‌های بیشتری صورت گرفته؛ اما یافته­‌های زیادی هم درخصوص قهوه داریم. فکر می‌کنم اگر با نوشیدن چای و قهوه احساس خوبی به شما دست می‌دهد این نشانه‌ای است دال بر این که هر دوی این‌ها می‌توانند در رژیم غذایی سالم سهیم باشند».

فواید قهوه: زندگی طولانی­‌تر و حافظۀ بهتر

هرچند ممکن است به خاطر نشاط و وجد حاصل از نوشیدن قهوه به سراغش بروید؛ اما این دانه­‌های بوداده­ چیزی به مراتب بیش از کافئینِ صرف به شما می‌بخشند. وقتی قهوه می‌نوشید چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟ 

نیکول‌ هان، متخصص تغذیۀ رژیمیِ دانشگاه پزشکی فونیکس، در این باره می­‌گوید: «پژوهش­‌ها نشان می­‌دهند که مصرف قهوه می­‌تواند از بروز بیماری­‌های مزمن مثل دیابت، فشارخون بالا و اختلال کبدی جلوگیری کند».

در سال  ۲۰۱۸ پژوهش مفصلی روی نیم میلیون نفر صورت گرفت و چکیدۀ آن در نشریۀ بین‌المللی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد. این پژوهش که در بازه­‌ای ۱۰ ساله صورت گرفته بود، نشان می­‌داد که احتمال مرگ و میر افرادی که در روز بیش از ۸ فنجان قهوه می‌نوشند آشکارا کمتر از سایرین است؛ زیرا قهوه می­‌تواند به بهبود کارکرد حافظه و مغز انسان کمک کند. این بررسی نشان داده است که نوشیدن بیش از ۳ لیوان قهوه در روز احتمال ابتلا به آلزایمر را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

باید توجه داشته باشیم که نوشیدن قهوۀ صبحگاهی می­‌تواند در بهبود سلامت عاطفی­‌ تأثیرگذار باشد. به عقیدۀ کردینگ «از آن‌جایی که قهوه در بسیاری از تعاملات اجتماعی نقش محوری دارد، ارتباط برقرار کردن با دیگری حول یک فنجان قهوه می­‌تواند مزایای روانی خوبی به همراه داشته باشد».

فرضیات و ماجراهایی در باب ارتباط قهوه و ابتلا به سرطان نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال یکی از قضات کالیفرنیا پس از دادرسی پرونده­‌ای قضایی اعلام کرد که شرکت­‌های تولیدکنندۀ قهوه موظف‌­اند بر روی محصولاتشان برچسب هشدار سرطان نصب کنند. علت ماده ­ای به نام آکریلامید در دانه­‌های قهوۀ بو داده است که می ­تواند سلول­‌های موش­‌ آزمایشگاهی را سرطانی کند. اما نیکول هان این‌ها را صرفاً احتمالاتی پرآب و تاب و روایاتی  پرطمطراق قلمداد می‌کند و می‌گوید: «شواهد اندکی دربارۀ ارتباط قهوه و سرطان وجود دارد. اتفاقاً قهوه حاوی پلی ­فنول­‌ها و اکسیدان­‌هایی است که از بروز و گسترش برخی انواع سرطان­ جلوگیری می­‌کنند و مطالعات متعدد ثابت کرده­‌اند که این مواد می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان‌­های اندومتر و کولورکتال را کاهش ­دهند».

مزایای چای: سیستم ایمنی قوی‌تر ، کاهش احتمال ابتلا به سرطان و استخوان­‌های نیرومندتر

نمی‌شود انکار کرد که چای حُسنِ شهرت فراوانی دارد. به عقیدۀ کُردینگ مصرف منظم چای با کاهش وزن بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به حملۀ قلبی و سکتۀ مغزی همراه است. در مورد سایر وجوه مثبت چای هم می‌­توان گفت که چای­‌خورها احتمالاً تراکم استخوان بالاتری دارند و خطر شکستن و صدمه ­دیدن استخوان در آن‌­ها پایین‌­تر است.

چای سبز هم فواید بسیاری دارد. نوشیدن چای سبز می­‌تواند از مغزتان محافظت کند و کمک کند به آرامش برسید. اشلی آمارال، متخصص قلب­‌نگاریِ بخش مراقبت­‌های ویژه در مرکز پزشکی دانشگاه فونیکس، در این باره می­‌گوید: «چای سبز حاوی اسید آمینۀ ال-تیانین است که با تنش‌زدایی در انتقال­ دهندۀ عصبی گابا کمک می کند به آرامش برسید».

فهرست طولانیِ مزایای چای ناشی از خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان­‌های فراوان آن است. به عقیدۀ آمارال «چای سبز و سیاه از آنتی‌اکسیدان­‌های بیشتری نسبت به قهوه برخوردارند. علاوه بر این چای حاوی انتشاردهنده‌ها و فلانوئیدهایی است که در قبال تنش­‌های محیطی حکم آنتی‌اکسیدان‌های محافظت‌کننده را دارند».

کافئین؛ وجه منفی چای و قهوه

با همۀ این‌­ها باید بدانیم که مشخصۀ منفیِ چای و قهوه کافئین است. با کافئین بیشتر آشنا شوید.

آمارال می­‌گوید: «کافئین نوعی محرک است و بر سیستم­‌های متعدد بدن تأثیر می­‌گذارد. کافئین می‌­تواند بر سیستم عصبی اثرگذار باشد، فرد را هیجان­ زده یا بیش‌فعال­ کند، ضربان قلب و فشار خون را بالا ببرد و به ناراحتی­‌های گوارشی بیانجامد». توصیۀ مرکز کشاورزی دولتیِ ایالات متحده به مردم این است که از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی­‌گرم کافئین در روز بپرهیزند چون درغیر این صورت با عوارض ناخوشایند کافئین مواجه خواهند شد.

میزان کافئین در نوشیدنی­ ها می­‌تواند متغیر باشد و به نحوۀ دم کردن، حجم نوشیدنی و چیزهای دیگر مرتبط است. ما در این بخش میزانِ متوسط کافئین در این نوشیدنی‌ها را برآورد کرده­‌ایم:

  • یک فنجان قهوۀ دم­ کشیده تقریباً ۹۲ میلی­‌گرم کافئین دارد.
  • یک فنجان چای سیاهِ دم ­کشیده حدوداً حاوی ۴۷ میلی­‌گرم کافئین است.
  • یک فنجان چای سبزِ دم ­کشیده حدوداً ۲۹ میلی­‌گرم کافئین دارد.

مصرف معتدلانۀ کافئین (کمتر از ۴۰۰ میلی­‌گرم در روز)  بی­‌ضرر است. حتی ممکن است بعضی‌ها با مصرف بیش از حد کافئین حال خوبی داشته باشند که ناشی از سوخت و سازِ متفاوت کافئین در افراد است. این امکان هم وجود دارد که بعضی آدم­‌ها حساسیت بیشتری به کافئین داشته باشند. برخی افرادِ حساس به کافئین ممکن است با مصرف چای سبز یا سیاه احساس ناخوشایندی داشته باشند.

نکتۀ دیگر این­ که چای­‌های گیاهی کافئین ندارند اما بهتر است دربارۀ خطرات احتمالی یا تأثیرات این مواد بر سلامت بدنتان با پزشک مشورت کنید؛ به‌ویژه اگر باردارید، شرایط پزشکی به­‌خصوصی دارید یا در فرایند درمان دارویی هستید.

برگردیم به پرسش اصلیِ این مقاله که بلاخره چای برایتان بهتر است یا قهوه؟ کدام‌یک مفیدتر است؟ نگران نباشید. هر دوی این‌ها فوق‌العاده‌اند و مادامی­ که حواستان به میزان مصرف کافئین باشد چای و قهوه بخشی از رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند. شما قهوه را به چای ترجیح می دهید یا برعکس؟

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی