• زمان : ۱۴۰۲/۷/۲۸ ه‍.ش.،‏ ۲۰:۵۲
  • نمایش : ۲۸۷ دفعه
  • موضوع : قهوه

روز قهوه، روز گفتگو است، در ستایش قهوه باید گفتگو کرد.

روز جهانی قهوه جشنی برای دانه‌های زیبای شگفت انگیزَش

همایش گپ و گفت اهالی صنعت قهوه به مناسبت روز جهانی قهوه در تاریخ 10 مهر ماه 1402 برگزار گردید.

در این همایش که با حضور دکتر محیط طباطبایی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه ها) ایران و همچنین دکتر شاهین پور مدیر مجموعه کافه لقانطه و فعالین و شاخصین صنعت قهوه و کافه تهران با حضور نمایندگانی از رسانه هایی نظیر روزنامه ارمنی زبان آلیک، مجله تخصصی قهوه دان و کافه یاب برگزار شد.

اعضای اولیه پنل گپ و گفتگو صنعت قهوه:

 در این نشست مفهوم قهوه و کیفیت آن در کافه ها از دید مشتریان به بحث و گفتگو گذاشته شد.

متخصصین فعال در صنعت فرآوری و برشته کاری قهوه نظرات خود و چگونگی ارائه نوشیدنی نهایی در کافه ها را به بحث و تبادل نظر گذاشته و ایراداتی که از طرف مشتریان به نحوه رویکرد باریستاهای کافه ها و نحوه ارائه نوشیدنی نهایی توسط آنها  که یکی از چالش برانگیزترین مسائل مطرح شده در این همایش بود موافقان و مخالفان با هم به گفتگو پرداختند.

مسائلی در سطح اجتماعی و مشتریان که برای تهیه قهوه روزانه خود به کافه ها مراجعه می کنند و گاه با جوابهایی در قبال سوالات خود مواجه می شوند که باعث سرخوردگی این مشتریان از مصرف قهوه می شود. جوابگویی صحیح به سوالات مشتریان و خصوصاً در ارتباط با واژه های تخصصی تر قهوه باید یکی از رویکردهای مهم از طرف مدیریت کافه ها و باریستاهای شاغل در کافه های مورد نظر باشد.

فارغ از مبحث مشتری مداری. در اختیار گذاشتن اطلاعات کافی و صحیح از طرف باریستاها باعث شکوفایی و پیشروی صحیح این صنعت می شود که متاسفانه در اکثر کافه ها فقدان آن به وضوح دیده می شود.

این یکی از مباحثی است که شاید از حوصله برگزاری یک یا 2 همایش گفت و گو نیز فراتر رود و برای آن باید راه کاری اساسی اندیشید. چرا که مستقیماً صنعت قهوه و صنف کافه دار از آن متضرر میشود.

بحث دیگری که مطرح می شود. بحث رقابت سالم بین هم صنفان است. در رقابت سالم پیشرفت حاصل می شود. و تخریب رقبا به هیچ  وجه توجیه پذیر نیست. در پی برگزاری این نشست ها و همایش های مشترک صنفی طرح مسائل و مشکلات که در سطور بالا قید شد بی شک اگر گره گشا نباشد حداقل در راستای کاهش مشکلات منفی قدمی بزرگ به حساب می آید.

ٰکافی شاپ فضایی برای کار آفرینی و اشتغال زایی افراد ایجاد کرده است.

این سخنان را جناب آقای احسان میراب زاده در حین سخنرانی خود ادا کرد. اگر این قشر که تحت تاثیر رسانه های اجتماعی و بمباران اطلاعات درست و غلط زیادی است تا حدودی می توان گفت کافه ها نقش خود را در راستای کاهش اطلاعات نادرست و فقط با آماده سازی بستری که حضور فیزیکی مشتریان و بدون واسطه "استارت آپ های حمل و تحویل غذا و نوشیدنی" با شاغلین کافه ها را بازی می کنند و نقش رسانه هایی که به صورت تخصصصی اخبار و رویدادهای مرتبط را پوشش می دهند نیز به عنوان کاتالیزور اگر اضافه کنیم در حل و فصل مشکلات اجتماعی نیز گامی مهم برداشته ایم.

در انتهای این همایش صحبت های جامعی راجع به صنف قهوه و مصرف قهوه خارج از حوزه کافه ها به میان آمد. و مهمترین مقوله اینکه قهوه فروشی ها چه نقش اساسی و سازنده ای در تعیین و ساخت ذائقه مشتریان که در نهایت نقش اساسی و سازنده ای در تعیین حتی سرنوشت این صنعت می توانند داشته باشند.

نباید فراموش کرد که ذائقه به مشتری تحمیل شدنی نیست بلکه با ارائه گزینه های مختلف باید مشتریان مختلف را به شیوه صحیح مصرف قهوه راهنمایی کرد.

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

 

 

نیز بخوانیم :

قهوه سرد غوطه ور: تکنیکی بهتر و آسان تر با جیمز هافمن

مهم

 

سفر یک فنجان قهوه به مناسبت روز جهانی قهوه

مهم

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

منبع عکس ها :https://www.instagram.com/jelweh_studio/

نیز بخوانیم :

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی