ما در کافه‌یاب به دنبال فرهنگسازی برای بالا بردن سطح کیفی خدمات کافه‌ها و دیگر اماکن عمومی به مردمیم. این مسئله در بخش «بهداشت» مسئله‌ای حیاتیست. بهداشت در اماکن عمومی مستقیماً در سلامت جسمی و روحی مشتریان تاثیرگذار است. یک کافه با سطح بهداشت بالاتر از میانگین، با تعداد مخاطبین بیشتری سر و کار دارد و در نقطه‌ی مقابل یک کافه‌ی کثیف هر لحظه می‌تواند ناقل بیماری‌های متفاوتی به قشر کافه‌روها باشد.

میلاد قربانی - ما در کافه‌یاب به دنبال فرهنگسازی برای بالا بردن سطح کیفی خدمات کافه‌ها و دیگر اماکن عمومی به مردمیم. این مسئله در بخش «بهداشت» مسئله‌ای حیاتیست. بهداشت در اماکن عمومی مستقیماً در سلامت جسمی و روحی مشتریان تاثیرگذار است. یک کافه با سطح بهداشت بالاتر از میانگین، با تعداد مخاطبین بیشتری سر و کار دارد و در نقطه‌ی مقابل یک کافه‌ی کثیف هر لحظه می‌تواند ناقل بیماری‌های متفاوتی به قشر کافه‌روها باشد.

بدین منظور در بخش اول مقاله به معرفی عوامل آلوده‌کننده مواد غذایی و روش‌های جلوگیری از بروز و شیوع آن‌ها می‌پردازیم. سپس در بخش دوم با نقل قولی از مدیرکل سلامت محیط و کار، به سراغ معرفی موسسه بهداشتی دی می‌پردازیم که برای اولین بار طرح خصوصی خودکنترلی بهداشت را به بازار قهوه وارد کرده‌اند.

 

عوامل آلوده‌کننده مواد غذایی و روش‌های جلوگیری

۱-مخاطرات بیولوژیک:

  •  باکتری‌ها: کاهش آب در دسترس در ماده غذایی - تفکیک مواد غذایی خام و پخته - گرم کردن صحیح و کافی مواد غذایی قبل از مصرف - نگهداری گوشت پخته در یخچال
  • ویروس‌ها: ویروس‌ها نمی‌توانند در مواد غذایی رشد کنند، بلکه توسط مواد غذایی حمل می‌شوند. می‌توان با به کارگیری روش‌های حرارتی آن‌ها را از بین برد.
  • انگل‌ها و پروتوزوآها: حرارت‌دهی، انجماد، خشک کردن و نمک‌سود کردن گوشت
  • سموم قارچی: از بین بردن شرایط نامناسب انبار و محیط، مخصوصاً عدم وجود رطوبت در آن‌ها

۲-مخاطرات شیمیایی:

  • مواد شوینده(شیمیایی): استفاده از برنامه شست و شوی منظم ظروف، ابزار و سطوح کار
  • ترکیبات حساسیت‌زا: معرفی واضح و مشخص محصول برای مشتریان و مصرف‌کنندگان
  • فلزات سمی: نظافت دستگاه‌ها، تجهیزات، ابزار، ظروف پخت، فرآوری و نگهداری مواد غذایی
  • آفت‌کش‌ها: کنترل نوع و میزان آفت‌کش‌ها توسط کافه‌ها
  • مواد بسته‌بندی: کنترل نوع و ترکیبات پلاستیکی مورد استفاده برای بسته‌بندی و توزیع مواد غذایی
  • مواد افزودنی شیمیایی: کنترل نوع و میزان مصرف آن‌ها در مواد غذایی

۳-مخاطرات فیزیکی:

  • شیشه: دقت در عدم ورود شیشه به مواد غذایی از طریق ابزار و ظروف شیشه‌ای. ضمناً از پوشاندن لامپ‌ها مطمئن شوید.
  • فلزات: دقت در عدم ورود فلز به مواد غذایی از طریق ابزار و ظروف فلزی
  • خرده‌های سنگ، شن و ماسه: پاکسازی مواد غذایی خام مانند سبزیجات، از ذرات خارجی
  • چوب: دقت در عدم ورود خرده‌چوب به مواد غذایی از طریق جعبه‌ها و مواد چوبی
  • پلاستیک: دقت در عدم ورود پلاستیک به مواد غذایی
  • آفات: دقت در ایزوله کردن محیط از ورود حشرات، پرندگان، جوندگان و دیگر حیوانات

 

به نقل از دکتر علی اصغر فرشاد، مدیرکل سلامت محیط و کار:

بدون شک افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی دست‌اندرکاران تهیه، تولید، توزیع و عرضه مواد غذایی و شاغلین اماکن عمومی، می‌تواند اثر مستقیم در ارتقاء سطح ایمنی مواد غذایی و بهبود کیفیت خدمات در اماکن عمومی و در نهایت حفظ سلامت مردم به عنوان مصرف‌کنندگان و گیرندگان خدمات داشته باشد. ضمن آنکه از به هدر رفتن حجم بسیار زیادی از مواد غذایی به عنوان سرمایه ملی و بروز و اشاعه انواع بیماری‌های منتقل‌شونده توسط غذا، ممانعت نموده و در مجموع از تحمیل شدن خسارات جانی و مالی بسیار سنگین به مردم و کشور جلوگیری می‌نماید.

با این مقدمه به سراغ معرفی موسسه بهداشتی دی می‌رویم. موسسه بهداشتی دی برای اولين بار در ايران طرح خصوصی خودكنترلی بهداشتی را اجرا می‌نماید. این موسسه دارای سه شعبه در تهران(شعبه مرکزی)، گیلان و مازندران می‌باشد. امتیاز کلیه موارد این طرح انحصاراً متعلق به این موسسه می‌باشد. موارد قابل ارائه توسط این موسسه عبارتند از:

 

  • موسسه بهداشتی دی در حكم آزمايشگاه خصوصی کافه مورد نظر عمل خواهد كرد و به صورت هفتگی كارشناس بهداشت را به کافه مورد نظر اعزام می‌کند كه موظف است به قسمت‌های مختلف واحد سركشی كند، از مواد خام و پخته نمونه‌گيری كند، تست سواپ بردارد و از كارکنان فينگر تست(آزمون سلامت و بهداشت دست) بگيرد. كليه اين موارد پس از انجام، به موسسه منتقل می‌شوند. سپس بر روی كليه نمونه‌های موجود و سواپ‌ها، آزمايشات كلی انجام می‌گيرند. تمامی آزمايشات بر اساس اصول و تعرفه‌های موسسه استاندارد و وزارت بهداشت انجام شده و نتايج حاصل با حدود مجاز مشخص شده، مقايسه می‌گردند و پس از يك هفته نتايج آزمون بصورت تايپ شده و منظم به کافه‌دار ارائه می‌گردد. همچنين كارشناس مورد نظر جهت رفع مشكلات و نواقص، یک سری آموزش‌ها و اطلاعات مورد نياز را به صورت رايگان در اختیار كارکنان قرار می‌دهد.
  • اهدا گواهینامه کنترل سطح بهداشت در ابعاد ۳۰ در۴۰ به کافه‌دار كه به دو زبان فارسی و لاتين می‌باشد. اين لوح به مشتریان نشان می‌دهد كه اين کافه دارای يک آزمايشگاه خصوصیست كه مواد غذايی و محيط آن همواره توسط متخصصان كنترل می‌گردند. این لوح به صورت رایگان اهدا می‌گردد.
  • در اختيار گذاشتن يک سری محلول‌های شستشو و ضدعفونی‌كننده سطوح و دست کارکنان كه تایید‌شده وزارت بهداشت می‌باشند. این مورد نیز به صورت رایگان اجرا می‌گردد.
  • آناليز مواد غذايی: همچنين بنا به درخواست کافه‌دار، با دادن تنها يک بار از كليه غذاهای موجود در واحد به آزمايشگاه، آناليزی دقيق و علمی بر روی غذاها انجام می‌شود و ميزان انر‍ژی، كالری، پروتئين، انواع ويتامين‌ها، كربوهيدرات، فيبر و ... غذاهای مورد نظر مشخص می‌شود. اين عمل علاوه بر اطلاع‌رسانی به مشتريان، آنها را در خوردن غذاهای متناسب با رژيم غذايیشان ياری می‌كند و باعث جذب بيشتر مشتری و تبليغات موثر نيز می‌شود. اين آناليز تنها يک بار انجام می‌شود و نياز به تكرار ندارد.

 

تعدادی از مشتریان این موسسه: کافه قنادی وُرتا، کافه میانه(پل طبیعت)، کیک استودیو سارا، قنادی فرانسه، رستوران شرف اسلامی، رستوران وزیری، برگر ذغالی ظفر و قیطریه، آش نیکوصفت و مجموعه عطاویچ

برای ارتباط با این موسسه از طریق کافه‌یاب، می‌توانید از طریق بخش «تماس با ما» با ما ارتباط برقرار کنید.

وب‌سایت رسمی موسسه

 

با همکاری: شکوفه شمس

 

منابع:

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی