• زمان : ۱۴۰۱/۷/۲۳ ه‍.ش.،‏ ۱۳:۱۶
  • نمایش : ۶۹۳ دفعه
  • موضوع : قهوه
دانه قهوه رواندا یکی از انواع قهوه‌های اسپشالیتی یا تخصصی و مدرن است که هواداران فراوانی در میان نوشندگان قهوه دارد.

 

 

رو آندا کجاست ؟

روآندا کشوری کوچک در آفریقا است.در جنوب اوگاندا، شمال بوروندی، غرب تانزانیا و شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، پایتخت آن «کیگالی» نام دارد.این کشور با اوگاندا، تانزانیا، بوروندی و جمهوری دموکراتیک کونگو همسایه است.زبان رسمی رواندا انگلیسی و واحد پول آن فرانک رواندا است. روآندا در منطقه دریاچه‌های بزرگ در آفریقا (یک رشته دریاچه در داخل و اطراف دره بزرگ نشستی) قرار گرفته که در غرب با کوه‌ها و در شرق با ساوانا  احاطه شده است. در تمام کشور دریاچه‌های بسیاری پراکنده شده‌اند. آب و هوای روآندا معتدل رو به استوایی محسوب می‌شود و دارای دو فصل بارانی و دو فصل خشک در طی سال است.

 

 

 این کشور چند درجه پایین‌تر از خط  استوا واقع شده‌است. سرزمین روآندا تپه‌ماهورهای زیادی دارد که پوشیده از چراگاه و کشتزار است. در شمال غرب کشور منطقه‌ای آتشفشانی قرار دارد که از آن رشته‌کوهی به سمت جنوب شرق ادامه می‌یابد. در منطقه یادشده کوهی به نام کاریسیمبی  قرار دارد که با ۴۵۰۷ متر بلندترین نقطه کشور است. خط جدایی دو حوضه آبریز رود  نیل  با  رود خانه کنگو از ناحیه‌ای در غرب کشور و از ارتفاع ۲۷۴۳ متری می‌گذرد.از سمت دامنه‌های غربی رشته‌کوه یادشده، زمین‌ها به سراشیبی می‌روند و این سراشیبی تا دریاچه کیو و دره رود روزیزی ادامه می‌یابد. این منطقه جزئی از دره بزرگ آفریقا به‌شمار می‌آید. تپه‌های شرق رشته‌کوه، هموارترند و منظره تپه‌ماهورهای این منطقه با شیبی آرام به دشت‌ها و مرداب‌ها و دریاچه‌های مرز شرقی کشور می‌پیوندد. به خاطر این مناظر است که روآندا با نام «کشور هزار تپه» معروف شده‌است. سرچشمه اصلی رود نیل در جنگل نیونگوه روآندا واقع شده و آب این سرچشمه از طریق رودهای مووگو، نیابارونگو، و کاگرا به دریاچه ویکتوریا در تانزانیا می‌ریزد.

قهوه روآندا

قهوه های روآندا به پیچیدگی طعمی و تن واری بالا معروف هست.منبع این متن، کتاب The World Atlas of Coffee هست.همانند اکثرکشورهای آفریقایی تولیدکننده قهوه  (به استثنای اتیوپی)،رواندا توسط استعمارگران اروپایی تحت کشت قرارگرفت تااین بازار پررونق را مجددا به قاره وطنخود بازگردانند.در سال ۱۹۰۴ برای اولین بار یک سری از ماموران اعزامی آلمانی قهوه رو به رواندا بردند.اما تا سال ۱۹۱۷ این کشور خیلی دست به کشت و زرع و تولید قهوه نزد چه برسد به صادر کردن قهوه به سرتاسر نقاط جهان،بعد از جنگ جهانی اول یک گروه ناشناخته و مدعی بر حقوق قهوه قانونی وضع کردند که نیروهای اعزامی آلمان از روآندا خارج بشوند که این امر رواندا رو تحت استعمار نیروهای بلژیکی قرار داد و همین سند تاریخی است که چرا بیشتر قهوه های رواندا به بلژیک صادر شد.
اولین بوته های قهوه در عملیات Mibrizi در منطقه cyangugu کاشته شدند و اینگونه اولین واریته(تلفظ فرانسوی) (ورایتی(تلفظ لاتین) -جوره-نژاد(معادل فارسی) )قهوه روآندا که به اسم همین منطقه هم هست شکل گرفت.یک سری جهش های طبیعی در Bourbon به تدریج باعث شد کشت وزرع قهوه توسعه پیدا کند بعد از اون منطقه kivu روآندا قطبی برای تولید قهوه این کشور شد و بالاخره این صنعت کل روآندا را در برگرفت.در سال ۱۹۳۰ قهوه تبدیل به یه محصول اجباری برای بیشتر تولید کننده ها در سرتاسر کشور شد.
همون موقع نیروهای بلژیکی با جدیت صادرات قهوه از روآندا را کنترل کردن و تولید کننده هارو مجبور به پرداخت مالیات زیاد کردند.این اتفاقات تولید کننده های روآندایی را به شدت به سمت تولیدات بیش از حد ولی با کیفیت بسیار کم که بتوانند با قیمت پایین بفروشند کشاند.در سال ۱۹۹۰ قهوه جز بارز ترین محصولات صادرات کشور رواندا شد اما اتفاقات اون دهه صنعت قهوه کشور را به سمت ورشکستگی برد.در سال ۱۹۹۴ طی نسل کشی روآندا، نزدیک به یک میلیون نفر کشته شدند و تاثیر خیلی زیادی روی صنعت قهوه کشور گذاشت.و به همین دلیل، باعث شد که قیمت قهوه اول در روآندا و بعد حتی در جامعه جهانی به شدت پایین بیاید.قهوه یک نشان مثبتی برای روآندا شد که بعد از فاجعه نسل کشی عظیم بتواند پس از مدتی، دوباره روی پای خودش بایستد.پشتیبانی های خارجی ها و جریان های علاقه مند به صنعت قهوه در روآندا و مخصوصا خریداران قهوه در سرتاسر جهان کمک شایانی به پیشرفت دوباره این صنعت کرد.

برنامه های هدفمندی که در دهه اول2000میلادی توسط دولت آغاز شدند،مردم رواندا را به استفاده از قهوه های تخصصی بعنوان ابزاری برای احیا و ایجاد یک بازار کشاورزی ترغیب کرد.احداث اولین ایستگاه شستشو درسال 2004واینکه این کشور اولین میزبان مزایده فنجان برتربود،سبب شناخته شدن بین المللی رواندا، “سرزمین هزاران تپه” بعنوان تولید کننده بالقوه  قهوه هایی با کیفیت استثنایی گردید.امروزه این کشورکوچک، کمتر از 0/2درصد ازعرضه جهانی  قهوه راتشکیل میدهد،اماشهرت واعتباری که جهت تولید کیفیت ویژه وخصوصیات منحصربفرددارد،برای رواندا جایگاه دوم رابعنوان مکانی مهم درجدول دربین خاستگاه هایی افریقایی به ارمغان آورده است.

 

مشخصات قهوه در روآندا

قهوه رواندا از انواع مرغوب دانه قهوه است که در بازارهای جهانی عمر چندان طولانی ندارد اما در همین مدت کم به خاطر طعم و کیفیت بالا شهرت فراوانی پیدا کرد.   دانه قهوه رو آندا از انواع قهوه‌های اسپشالیتی یا تخصصی و مدرن است که هواداران فراوانی در میان نوشندگان قهوه دارد.بیشتر مزارع قهوه در کشور در ارتفاع نسبتا بالا هستند و معمولاً در جایی بین 4000 تا 6500 فوت از سطح دریا واقع شده‌اند. این باعث می‌شود تا گیاهان قهوه در ارتفاع مناسبی رشد کنند و برای تولید گیلاس قهوه عالی هستند. از کل این مزارع، 5 درصد دانه قهوه از نوع عربیکا و 95 درصد باقی مانده از بالاترین کیفیت انواع قهوه بوربون رواندایی هستند.فصل رشد محلی به طور معمول از سپتامبر یا اکتبر آغاز می‌شود و تا زمان برداشت محصول بین مارس و جولای ادامه دارد. در طی این ماه‌ها، برداشت دانه قهوه رواندا از اوایل ماه مه به اوج خود می‌رسد.

مناطق پرورش: Southern Province (Butare, Nyanza), Western Province (including Kabrizi, lake Kivu, and Gisham-wana Island), (North Province (Rulindo), Eastern Province (Ngoma District

زیرگونه های متداول: Mibirizi, Caturra, catuai, French Mission Bourbon, Bourbon

روش های متداول فرآوری: Washed

دوره برداشت: مارس-ژوئن

دانه خام  قهوه روآندا  ، مثل اغلب انواع دیگر دانه قهوه شامل طیف‌های و روش‌های مختلف بو دادن و برشته کردن می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که دانه‌هایی که در ارتفاع بالا رشد می‌کنند بسیار متراکم هستند و این به شما امکان می‌دهد از گرمای زیادی استفاده کنید.

صنایع دستی 

مسیر دسترسی به روآندا

برای سفری راحت و ایمن به روآندا، باید حتما با تورهای مسافرتی همسفر شوید. در حال حاضر کشور روآندا در ایران   سفارت ندارد و نزدیک‌ترین سفارت خانه‌های روآندا به ایران در ترکیه و امارات قرار دارند. امکان دریافت ویزا از طریق سایت دولتی  روآندا امکان‌پذیر است.

 

 

منبع:

کناب یک فنجان اسپرسو نوشته اسماعیل کیانی

perfectdailygrind

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

نیز بدانیم :

شرایط اقلیمی در کشت قهوه

 

معرفی صفحات مجازی، انجمن‌های قهوه تخصصی

 

معرفی کافه 

شهر : تهران | نجات الهی

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی