• زمان : ۱۴۰۱/۱/۱۳ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۳۷
  • نمایش : ۴۳۹ دفعه
  • موضوع : چای
تی پت یکی از اجزای ویژه مراسم چای کونگ فو است.


 

مجسمه مخصوص مراسم چای یا تی پت Tea pet : تی پت یکی از اجزای ویژه مراسم چای کونگ فو است.این مجسمه ها یا زیور آلات سرامیکی کوچکی هستند که در فرهنگ چینی چای نوشی استفاده می شوند.بیشتر از سرامیک لعاب دار یا بدون لعاب ساخته می شوند.آنها معمولا از " زیشا " یا خاک رس یشینگ، از منطقه نزدیک ییکسینگ در استان جیانگ سو ، چین ساخته می شوند.سه نوع خاک رس Yixing وجود دارد: به رنگ های بنفش، قرمز و سبز.بعد از محبوبیت قوری های سفالی Yixing لیوان‌ها و سایر موارد مورد استفاده برای تهیه سینی چای این مجسمه ها هم سینی چای را تکمیل کردند.این اقلام ممکن است برای اهداف مختلفی از جمله شانس آوردن، همراهی با نوشیدنی چای یا صرفاً برای تزئین استفاده شود.هر کدام از این تزئینات به شکل حیوانات و موجودات اساطیری و شخصیت ها یی هستند که هر کدام نماد و داستانی برای خود دارند.قدمت ساخت و استفاده این مجسمه ها در مراسم چای نوشی مربوط به سلسله یوان یا چین قرن سیزدهم برمی گردد.

 

تی پت در اشکال گوناگونی ساخته می شود از جمله انواع حیواناتی که در تقویم و طالع بینی چینی دیده می شوند و یا موجودات خیالی همچون اژدها و... کاربرد این مجسمه بسیار جالب است و به چند بخش تقسیم می شود.اولین نکته، نقش زینتی این وسیله است که از نظر فرهنگی تعبیر می شود به نوعی احترام و بزرگداشتن این مراسم. مجسمه معمولا در گوشه سینی چای قرار می گیرد و در کنار لوازم سفالی و چوبی دیگر، جلوه زیبایی به مراسم می دهد. این مجسمه همچنین از نظر اصول فنگ شویی اهمیت زیادی دارد و برای افرادی که معتقد به این اصول هستند و آن را رعایت می کنند، از این منظر بسیار مهم است.

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

 

کاربرد مجسمه به این صورت است که انواع آب های دورریز (پس آب) در طی مراسم که پس از ریخت روی قوری و فنجان ها همچنان باقی مانده، بر روی مجسمه ریخته می شود.­در چین از این کار با اصطلاح "دادن" آب یا چای به تی پت یاد می شود که نشان دهنده هویت و جایگاه این وسیله است. تی پت لعاب شفاف و براق معمول لوازم سرامیکی را ندارد و از این رو در هربار استفاده مقدار بسیار کمی از آب و چای را جذب می کند. این امر باعث می شود تا در طی زمان هم تغییر رنگ بدهد و مقداری جلا پیدا کند و هم اینکه عطر چای را به خود بگیرد. مجسمه قدیمی که این ویژگی ها را داشته باشد از عوامل جذابیت مراسم به شمار خواهد رفت.

 

منبع :teamuse

نیز بخوانیم :

معرفی کافه 

راز یک نان سیاه

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی