• زمان : ۱۳۹۶/۸/۹ ه‍.ش.،‏ ۱۸:۵۵
  • نمایش : ۶٬۴۵۸ دفعه
  • موضوع : روز نگار
چه کسی فکر می کرد که کشف یک گیاه توسط یک بزچران شروع راهی شود که به شکل گیری ملت ها،انقلاب ها و اختراعات علمی منجر شود.باور نمی کنید؟ یک فنجان قهوه برای خود بریزید......
داستان قهوه از کجا آغاز می شود؟


ما در جستجوی منشا قهوه به کشور اتیوپی می رسیم.


چه کسی فکر می کرد که کشف یک گیاه توسط یک بزچران شروع و راهی شود که به شکل گیری ملت ها،انقلاب‌ها و اختراعات علمی منجر شود. باور نمی کنید؟
 

یک فنجان قهوه برای خود بریزید و این مطلب را بخوانید.


قهوه در دوره ای از گسترش دانش و آگاهی
در قرن های نهم و دهم میلادی به خاور میانه رسید.هزار سال پس از آن فرهنگ قهوه به سطحی جهانی رسیده و از امپراطوری عثمانی به بریتانیا،فرانسه،پرتغال،آلمان و آمریکا گسترش پیدا می کند.

اساس نوشیدن قهوه در طول تاریخ بارها در شکل گیری روش های تفکر،به چالش کشیدن سیستم های یادگیری و اصول مذاکره تاثیر داشته.بسیاری از نام آوران بزرگ تاریخ از نیوتن بتهوون،ناپلئون و حتی استیو جابز نه تنها اهل نوشیدن قهوه بودند بلکه در زمان و فضایی زندگی کردند که متاثر از این فرهنگ بوده.آتش برخی از اتفاقات مهم تاریخی از انقلاب ها گرفته ،جنگ های داخلی و حتی شورش ها در تاثیر از قهوه و قهوه خانه ها شعله ور شده.چه تعداد رهبران مذهبی، پادشاهان و سیاستمداران که با اشاره ای دانه ی قهوه را توقیف کرده اند!قهوه در شکل گیری ملت ها،برده داری،گسترش رسانه و پایه گزاری تجارت موثر بوده است.موسسه های مالی و تجاری که به واسطه ی صنعت قهوه ایجاد شده اند بخشی از زیربنای اقتصاد جهانی ما هستند.این نوشیدنی در بسیاری از جنبه های زندگی ما نفوذ کرده که کمترین آن ها سیاست،ژورنالیسم،علم و ادبیات است.


پس لازم است که بدانیم همه ی این ها از کجا شروع شده است.

سفر ما برای کشف تاریخچه ی قهوه از اتیوپی آغاز می شود که احتمالا اولین جایی است که این محصول در آن نشو و نمو یافته.اما این که دقیقن چه زمانی برای اولین بار از برگ و میوه ودانه ی قهوه استفاده شده در هاله ای از ابهام است.چیزی که ما می دانیم این است که حدود دو هزار سال پیش یک قبیله ی اوروموی چادر نشین که در اتیوپی قدیم زندگی می کردند یک نوع کیک از برگ و میوه ی درخت قهوه درست می کردند که شبیه آدامس کافئینی بوده!و انرژی موقت برایشان فراهم می کرده.


در قرن 5 پس از میلاد امپراطوری آکسوم بر اتیوپی شمالی و بخش های جنوبی مصر حکومت می کرده و احتمال دارد که پس از تصرف امپراطوری هیمیار( بخشی از یمن امروزی) قهوه در یمن کشت شده باشد.در قرن هفتم شاهد تعاملات سیاسی و فکری بیشتری بین مردم اتیوپی و یمن هستیم همچنین گسترش دین اسلام در این دوره به نفع تجارت قهوه بوده و در مدت زمانی بعد راه های تجاری اعراب از جمله بندر مخا( شهری بندری در ساحل دریای سرخ در کشور یمن ) مسئولیت گسترش قهوه در خاور میانه را به عهده می گیرند.

 

چه افسانه ای درباره ی کشف قهوه وجود دارد?
داستان اینطور آغاز می شود که روزی یک بزچران جوان اتیوپیایی به نام کالدی در حال مراقبت و چراندن گله اش بوده که متوجه می شود بزها بعد از خوردن برگ و میوه ی درختی خاص شادی و نشاط قابل ملاحظه ای از خود بروز می دهند! کالدی گیج و سردرگم خودش هم آن میوه را امتحان می کند.تاثیر خیلی فوری بود! او احساس انرژی مضاعف،برانگیختگی و هوشیاری می کرد.کالدی دارویی را کشف کرد که اکنون بیشترین گستردگی مصرف را در جهان دارد! یعنی کافئین.


اما کشور یمن هم داستان خودش را درباره ی کشف قهوه دارد.داستان مردی به نام عمر که با گم شدن در بیابان محکوم به مرگ در خارج از دیوارهای شهر موخا شده بود.عمر در حین گشت و گذار در طبیعت وحشی یک درخت پیدا می کند و از میوه اش می خورد و انرژی لازم برای بازگشت به شهرش را پیدا می کند!نجات او از مرگ موهبتی است که باعث کشف گیاه قهوه و همچنین انتخاب قهوه به عنوان نوشیدنی غالب ساکنان شهر موخا می شود.
اعراب این نوشیدنی را
qwaha( واژه ی عربی به معنی شراب) می نامند و از آن جایی که مسلمانان از نوشیدن الکل منع شده اند قهوه برایشان نزدیک ترین نوشیدنی به شراب بوده است.

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی