• زمان : ۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ه‍.ش.،‏ ۱۸:۵۶
  • نمایش : ۱٬۴۲۳ دفعه
  • موضوع : قهوه
استفاده روز افزون کاسکارا خبر خوبی برای دوستاران قهوه، تولید کنندگان و همچنین محیط زیست می باشد. چرا که اگر به عنوان نوشیدنی استفاده نشود، هدر رفته و می تواند به عنوان یک ضرر بزرگ در صنعت کشاورزی تلقی گردد.

کاسکارا، یا چای گیلاس، قهوه

 

 

  کاسکارا Cascara نام گیلاس خشک‌شده قهوه است که از دانه‌های قهوه به دست می‌آید. کاسکارا در اسپانیایی به معنی پوست، قلاف یا پوسته است.

به‌طور سنتی، کاسکارا یک محصول فرعی از تولید قهوه است که کمتر شناخته‌شده یا مورداستفاده قرارگرفته است.

پوسته های دانه قهوه پس از برداشت از مزارع جمع می شوند و بعد  از جدا کردن دانه‌ی قهوه از میوه‌ی گیلاسی پوسته‌ها را جمع و زیر نور آفتاب خشک می‌کنند،سپس آنها را  بسته بندی و آماده  حمل به دست مصرف کننده می رساند.

 بسته‌بندی پاکت‌های کاسکارا خیلی شبیه به بسته‌های چای است با این تفاوت که تکه‌های خشک کاسکارا از برگ‌های خشک چای نسبتا بزرگ‌تر هستند و و ظاهری شبیه کشمش یا پوست آجیل دارند و بعضی‌های می‌گویند شبیه تکه‌های چرم یا چوب هستند

نکته جالب در مورد این فرآیند این است که نه تنها امکان استفاده از پوسته دانه قهوه را به شکلی خلاقانه فراهم می کند، بلکه همچنین سازگار با محیط زیست است.

البته به طور معمول این پوست های دانه قهوه یک محصول بعد از فرایند تهیه قهوه محسوب می شوند که در گذشته به عنوان زباله دفع می شدند یا به عنوان کمپوست مورد استفاده قرار می گرفتند اما امروزه اکنون از کاسکارا برای تولید نوشیدنی منحصر به فرد خود استفاده می شود.

 

 میوه‌ی گیلاسی قهوه بعد از جدا کردن دانه‌ها به عنوان محصولی جانبی برخورد می‌شود. که این  یکی از مهم‌ترین نکاتی است ، که طرف‌داران کاسکارا به آن اشاره می‌کنند این است که راهی نو و خلاقانه برای استفاده از محصولات جانبی گیاه قهوه است و نوشیدنی‌ای دوست‌دار محیط‌ زیست به‌حساب می‌آید.

با فراگیر شدن کاسکارا، این محصول جانبی تبدیل به دم‌کرده‌ای می‌شود که دورریز صنعت قهوه را کم‌ می‌کند.اکنون از کاسکارا به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که بسیاری از نوشیدنی‌های کاسکارا در حال شروع به کار و ابداع هستند.

معمولا گفته می‌شود که کاسکارا طعمی شیرین و گس با رایحه‌هایی از گل رز، گیلاس، توت قرمز، انبه و یا حتی تنباکو و بیشتر اوقات دارای نت‌هایی از کشمش، شراب و گیاه است دارد. این دم‌کرده‌ در قیاس با قهوه مقدار بسیار کمی کافئین دارد .

 

تاریخچه :

با وجود این‌که بیش از چندسال از آشنایی جهان «مدرن» با کاسکارا نمی‌گذرد، این نوشیدنی کهن‌تر از این حرف‌هاست.

کشاورزان یمنی و اتیوپیایی قرن‌ها و احتمالا حتی قبل از این‌که کسی به فکر دم کردن دانه قهوه بیافتد، کاسکارا دم می‌کردند.

در این کشور‌ها کاسکارا همراه زنجفیل و دارچین برای تهیه‌ی دم‌کرده‌های معطر استفاده می‌شده و کنار سایر ادویه‌ها به‌ فروش می‌رفته. در یمن به این نوشیدنی‌ها هشرا (Hashara) و در اتیوپی قیشر (Qisher) گفته می‌شود. کاسکارا در این کشورها هم‌چنان بسیار محبوب است و در یمن حتی بیش‌تر از قهوه نوشیده می‌شود.

بااین‌حال، در بولیوی، استفاده از کاسکارا برای تهیه چای کاسکارا بسیار متداول است و از آن به‌عنوان «قهوه انسان فقیر» یاد می‌شود.

به‌تازگی کاسکارا، طغیان زیادی در دنیای قهوه به وجود آورده است. کاسکارا در بسیاری از مسابقات قهرمانی جهانی باریستا حضورداشته و بعضاً برنده‌شده است. البته این راه بسیار خوبی برای مخلوط کردن همان گیلاس قهوه با قهوه است.

استفاده عالی از کاسکارا یک آبشار سرد است که با چای ارل گری مخلوط شده و قبل از نوشیدن اسپرسو به‌عنوان پاک‌کننده کام استفاده می‌شود. کاسکارا بسته به استحکام قهوه خود، می‌تواند دارای ویژگی‌های مختلف طعمی باشد.

 

 

کافئین کاسکارا 

بر اساس تست های آزمایشگاهی گزارش شده است: همانطور که انتظار می رفت، نسبت کاسکارا به آب تأثیر خود را بر میزان کافئین نوشیدنی نهایی می گذارد!

با این حال، با کمال تعجب، محققان متوجه شدند که میزان کافئین نسبتاً کم است.!

مقدار کافئین کاسکارا در غلظ‌ترین حالت ممکن که نسبت کاسکارا به آب زیاد و مدت زمان دم کردن بسیار طولانی باشد در هر یک لیتر ۱۱۱ میلی‌گرم کافئین وجود دارد که در قیاس با اعداد ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم کافئین در هر لیتر برای قهوه بسیار کم است. 

 

چگونه  کاسکارا درست  کنیم؟

 

 

هم مانند دیگر  دم‌نوش‌ها، کاسکار از دم کردن تکه‌های میوه‌ی گیلاسی خشک شده با آب به دست می‌آید.

از آن‌جا که در بیشتر‌ جا ها ، کاسکارا نوشیدنی‌ تازه ای است، باریستاها و کافه‌ها این فرصت را دارند تا خودشان با آزمون و خطا بهترین دستور دم‌آوری آن را کشف کنند.

معمولا دو قاشق غذاخوری سرپر برای هر فنجان کافی است.

حتما  آب کاملا جوش باشد. با وجود آن‌که کاسکارا به‌خودی خود کمی شیرین است ولی برخی ترجیح می‌دهند به آن کمی عسل یا شکر اضافه کنند. برخی هم دوست دارند کاسکارا را با کمی زنجفیل یا دارچین دم کنند. دستورهای مختلفی  در هر کشور  به چشم می خورد .

 

کاسکارا را می‌توان سرد هم دم کرد.

شش قاشق غذاخوری کاسکارا برای هر لیوان آب لازم است. تکه‌های میوه‌ی گیلاسی خشک را درون آب سرد بریزید و ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید.

نوشیدنی را صاف کنید و از طعم آن لذت ببرید.حتی می توانید،برای دم کردن کاسکارا (چه گرم و چه سرد) از فرنچ پرس یا صافی استفاده کنید.

 از کجاکاسکارا  تهیه کنیم ؟

فروشگاه های مختلف قهوه با عنوان ها و  مقدار مختلف به فروش می رسند .

 

منبع: www.freshcup.com

      Coffee cherry tea

 

نیز بدانیم 

دانه قهوه

 

نسل سوم: کمکس و طرز تهیه قهوه با آن

افشای رازهای تازه از فواید قهوه؛ تحقیقات جدید چه می‌گویند؟

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی