• زمان : ۱۳۹۹/۱/۱۱ ه‍.ش.،‏ ۳:۳۳
  • نمایش : ۳٬۴۳۴ دفعه
  • موضوع : پخت و پز
خوشمزه‌ترین غذای لبنی پنیر است.

لبنیات شاخه‌ای بسیار متنوع از مواد غذایی است و هزاران سال است که بخشی از رژیم غذایی بشر را تشکیل می‌دهد.

با‌این‌حال خوشمزه‌ترین غذای لبنی پنیر است. پنیر، با توجه به محبوبیتی که بین مردم دارد، در بسیاری از دستورهای آشپزی موجود در دنیا نقشی اساسی ایفا می‌کند و پای ثابت بسیاری از غذاهای مشهور است.

 

۱. پنیر بِری (Brie)  کشور مبدأ: فرانسه

پنیر بری (به فرانسوی: Brie) پنیری است که در بخش بری از شهرستان سنه مرن در فرانسه تولید می‌شود. کمی زردرنگ با لایه خاکستری و خمیری و نرم است.

۲. پنیر کامامبر (Camembert) کشور مبدأ: فرانسه

کامامبر (به فرانسوی: Camembert) نوعی پنیر نرم فرانسوی است که نخستین بار در اواخر سدهٔ ۱۸ در منطقهٔ کامامبر و نرماندی در شمال‌غربی فرانسه تولید شد. این پنیر از شیر گاو و به کمک انواعی از کپک خوراکی از خانوادهٔ پنی‌سیلین به نام‌های Penicillium candida و Penicillium camemberti تهیه می‌شود.

پنیر کامامبر طعمی تند دارد و هرچه بیشتر برسد، بافت پنیر نرم‌تر و بوی آن تندتر می‌شود. کامامبر در صبحانه یا برای تهیهٔ کیک، ساندویچ، دسر و مزه (به‌خصوص به همراه انگور و نان های ترد) استفاده می‌شود.

۳. پنیر چِدار (Cheddar) کشور مبدأ: انگلستان

پنیر چدار (به انگلیسی: Cheddar cheese) نام نوعی پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ انگلیسی است که از شیر گاو تهیه شده و مورد پسندترین نوع پنیر در پادشاهی متحده می‌باشد. این پنیر نخستین بار در دهکدهٔ چدار واقع در سامرست انگلستان تولید شده و نام خود را از این دهکده گرفته است.

پنیرهای چداری که امروزه تولید می شوند، با پنیرهای چدار قدیمی بسیار تفاوت دارند. همچون دیگر انواع پنیر برای بهتر کردن رنگ این پنیر از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌شود. رنگ این پنیر را از آناتو که عصاره‌ی نوعی گیاه گرمسیری است می‌گیرند و این ماده، رنگ نارنجی مانندی را به پنیر چدار می‌دهد.

رنگ خاص این نوع پنیر باعث می‌شود که اگر در جایی نام پنیر را هم رویش ننوشته باشند، افراد صرفاً با دیدن رنگ پنیر، نوع آن را تشخیص دهند. در کشور آمریکا، به برخی انواع پنیر چدار، رنگی اضافه نمی‌کنند و تحت نام پنیر چدار سفید یا پنیر ورمونت به فروش می‌رسانند.

۴. پنیر کاتج (Cottage Cheese)کشور مبدأ: ایالات متحده

پَنیر کُلبه گونه‌ای پنیر سفید نرم است که از شیر پس‌چرخ ترش تهیه شود. نام کلبه به این دلیل به پنیر اطلاق شده است که اول بار آن را در کلبه‌ای روستایی تولید کردند.
پنیر کاتیج اغلب در سالاد و به‌عنوان تزیین روی نان ترد استفاده می‌شود. آن را به‌آسانی می‌توان در خانه تهیه کرد و یک راه خوب استفاده از شیر مازاد است. پنیر کاتیج در بسیاری از روش‌ها، جایگزین خوبی برای پنیر ریکوتا است به دلیل آن‌که چربی این پنیر بسیار پایین است.

۵. پنیر فِتا (Feta)کشور مبدأ: مصر

 پنیر فتا (به انگلیسی: Feta cheese) یکی از انواع پنیر است که ریشهٔ یونانی دارد. این پنیر شبیه پنیر لیقوان ایرانی است.
پس از درست کردن پنیر آن را نمک می‌زنند و داخل محلول آب نمک یا خود آب پنیر به مدت سه تا چند ماه نگهداری می‌کنند. اگر پنیر فتا خارج از آب نمک نگهداری شود، سفت می‌شود. پنیر فتا سفید رنگ است و میزان نمک این پنیر شور یا متوسط می‌باشد.

۶. پنیر گورگونزولا (Gorgonzola)کشور مبدأ: ایتالیا

گورگونزولا نوعی پنیر آبی و رگه‌دار است که در ناحیه گورگونزولای استان میلان تهیه و تولید می‌گردد. شیر مورد نیاز برای تهیه پنیر گورگونزولا، شیر گاوی است که خامه آن را نگرفته باشند. پنیری نرم، پرورده و روغنی و آبدار است که در آن رگه‌های سبز و آبی وجود دارد. رگه‌های آبی در اثر تزریق نوعی کپک خوراکی و مفید به نام پنیسیلیوم راکفورتی‌ایجاد می‌شود.

پنیر گورگونزولا محصولی است که از پنیرهای طبیعی، با طعمی خاص و متفاوت تولید شده و در گروه پنیرهای نرم قرار می‌گیرد.

۷. پنیر گودا ( Gouda)کشور مبدأ: هلند

نیر خاودا (به هلندی: Gouda) یا پنیر گودا پنیری تقریباً سفت و زردرنگ است که از ترکیب شیر گاو و زعفران درست می‌شود. این پنیر اولین بار در شهر خاودا (گودا) در جنوب هلند ساخته شد و هم‌اکنون در سرتاسر جهان با همین نام شناخته می‌شود.

این پنیر یکی از معروف‌ترین پنیرهای جهان است که با رایحهٔ ملایم و گردویی و طعم خوشایندش امروزه در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. این پنیر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین‌ها است که ارزش غذایی آن معادل ۱۲–۱۴ کیلوگرم شیر تازهٔ گاو است. این پنیر به‌صورت خام یا پخته در پیتزا، لازانیا، سالاد،چیزبرگر،صبحانه، سوپ، سس و شیرینی استفاده می‌شود.

۸. پنیر گرویِر (Gruyère)کشور مبدأ: سوئیس

گرویِر پنیری سفت با بافتی متراکم و فشرده است که عطر و طعم آن خوب و قوی است. پنیر گرویِر حدود یک سال ماندگاری دارد که این ماندگاری طولانی به بافت سفت آن مربوط می‌شود.

۹. پنیر هاوارتی (Havarti)کشور مبدأ: دانمارک

هاوارتی پنیری دانمارکی و تهیه شده از شیر گاو است که اغلب با شِوید طعم‌دار می‌شود.

۱۰. ماسکارپونه (Mascarpone)کشور مبدأ: ایتالیا

ماسکارپونه یک پنیر ایتالیایی پرچربی و دارای خامهٔ سه لایه می‌باشد. این پنیر از خامهٔ تازه که با اسید تارتاریک واسرشت شده‌است، ساخته می‌شود. پس از واسرشتن، آب آن را بدون فشار دادن از آن می‌گیرند. ماسکارپونه دارای رنگ شیری می‌باشد و در منطقهٔ لومباردی ایتالیا بسیار استفاده می‌شود.

ماسکارپونه را می‌توان با استفاده از خامه و اسید سیتریک یا آب لیمو هم تولید کرد. گاهی پس از تهیه به آن آب کره یا همان آب‌دوغ را اضافه می‌کنند. ماسکارپونه جزو مواد اصلی تهیهٔ تیرامیسو می‌باشد.

۱۱. پنیر موزارلا (Mozzarella)کشور مبدأ: ایتالیا

موتزارلا (به ایتالیایی: Mozzarella) که موزارلا هم نامیده می‌شود، نامی عمومی برای انواعی از پنیرهای نیمه نرم ایتالیایی است که از شیر گاو یا گاومیش تهیه می‌شوند. برای تهیه آن پنیر تازه را در آب نزدیک به دمای جوش حرارت داده و در قطعه‌های کروی کوچک در آب نمک غلیظ نگه می‌دارند. این پنیر بسیار کِش می‌آید و در صبحانه و عصرانه، غذاهای پاستایی، لازانیا، داخل سوپ، سالاد و غیره استفاده می‌شود. این پنیر در ایران به صورت منجمد و رنده شده با نام پنیر پیتزا نیز عرضه می‌شود و شبیه پنیر تازه-محلی می‌باشد.

۱۲. پنیر پارمزان (Parmesan)کشور مبدأ: ایتالیا

پنیر پارمیجانو (که پارمیژان یا پارمیزان یا پارمزان نیز گفته می‌شود) پنیری ایتالیایی است که از ۲۲ تا ۲۴ کیلو شیر گاو تهیه می‌شود و ساختن آن ۸ ماه زمان می‌برد. پنیر پارمیجانوی نرسیده به‌عنوان پیش‌غذا (اُردُور) و مزه مصرف می‌شود و پنیر پارمیجانوی رسیده را به‌صورت رنده‌کرده یا پودرشده در برنج و سوپ و انواع پاستا یا ماکارونی استفاده می‌کنند.

«پارمیجانو» در زبان ایتالیایی، صفت برای شهر «پارما» است که در زبان فرانسوی «پارمِزان» گفته می‌شود.

۱۳. پنیر پکورینو رومانو (Pecorino Romano) کشور مبدأ: ایتالیا

پنیر پکورینو رومنو یا پکورینو رومانو یک پنیر سفت، شور و پرچرب ایتالیایی است که از شیر گوسفند تهیه می‌شود و اغلب بصورت رنده شده بروی غذا استفاده می‌کنند. کلمه پکورینو رومنو از کلمه (pecora) ایتالیایی به معنای گوسفند آمده است.

۱۴. پنیر روگافورت (Roquefort)کشور مبدأ: فرانسه

روکفور‎ یا  فرانسوی: از زبان اکسیتان تلفظ اکسیتان:  یک پنیر ساخته شده از شیر گوسفند است.

این پنیر که در کشور فرانسه ساخته میشود از آن به عنوان شاه‌پنیر فرانسه یاد میشود، روکفور که تاثیرات ضدالتهابی دارد برای تولید هر کیلوگرم از آن نیاز به ۴.۵ لیتر شیر می‌باشد.

۱۵. پنیر ونسلی‌داله (Wensleydale)کشور مبدأ: انگلستان

ونسلی‌داله از پنیرهای مشهور انگلیس است که اصالتا مربوط به دهکده‌ی ونسلی‌داله در یورکشایر انگلستان است. ونسلی‌داله نوعی پنیر محبوب انگلیسی است و اغلب با میوه‌های خشک‌ ترکیب می‌شود.

ونسلی‌داله ظاهری سفید تا زرد کم‌رنگ دارد و پنیری کیکی است.

 

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی