• زمان : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ه‍.ش.،‏ ۱:۰۰
  • نمایش : ۲٬۹۴۰ دفعه
  • موضوع : پخت و پز
گیاهان ،افزودنی های بسیار خوبی نیز برای غذاها محسوب می‌شوند و طعم و عطرهای جدید و فوق العاده ای به غذای شما می‌بخشند. درحقیقت گیاهان، به شما این امکان را می دهند که درست بر روی میز خود، طعمی تازه از زمین را بچشید و لذت ببرید.

کاربرد گیاهان و سبزی جات در آشپزی 

 

سبزیجات یکی از مهمترین آیتم های تغذیه سالم می باشند که نباید از مصرف آنها غافل شد.

گیاهان و سبزی ها همانطور که می دانید، قدمت بسیار دیرینه ای در کتاب زندگی بشری دارند و انسان ها با گذشت زمان به اهمیت فوق العاده این گیاهان بر سلامت جسم بیشتر پی برده اند.

امروزه گیاهان و سبزی ها نقش بسیار عمده ای در زمینه مصارف آشپزی  دارند .

با چند تا از رایج ترین و محبوب ترین انواع گیاهان آشنا شوید و طعم هایی جدید و استثنایی را به سوپ ها، خورش ها وانواع غذا های  خود ببخشید.

گیاهان ،افزودنی های بسیار خوبی نیز برای غذاها محسوب می‌شوند و طعم و عطرهای جدید و فوق العاده ای به غذای شما می‌بخشند. شما می توانید از انواع گیاهان تازه و خشک برای غذای مورد نظر خود استفاده نمایید؛ که در هر صورتی، طعم و بوی خاص و منحصر ‌به ‌فردی به غذای شما می‌بخشد.

درحقیقت گیاهان، به شما این امکان را می دهند که درست بر روی میز ناهارخوری خود، طعمی تازه از زمین را بچشید و لذت ببرید.

نعناع (mint)

ترکیب نعناع با روغن زیتون، روغن کانولا، روغن نارگیل و روغن گردو بسیار مناسب است.

برای طعم دادن به غذاهای مختلف می‌توانید از ترکیب نعناع با زنجبیل، فلفل قرمز، زیره و یا بابونه استفاده کنید.

 

نمونه غذاهایی که می توانید با نعناع درست کنید:

دو قاشق غذاخوری جعفری خرد شده، یک قاشق غذاخوری نعناع خرد شده، یک حبه سیر ریز شده، یک قاشق چایخوری آب‌لیمو تازه، نصف قاشق چایخوری پوست لیموی رنده شده و کمی نمک را در غذاساز بریزید تا خوب مخلوط شوند. به‌تدریج یک چهارم پیمانه روغن زیتون به آن اضافه کنید تا سس حجیم شود.

این سس را می‌توانید با سیب‌زمینی آبپز، ماهی یا مرغ گریل یا پخته، لوبیا سبز یا مارچوبه بخارپز بخورید.

نعناع به همه سالادها طعم تازه و خوبی میدهد.

برای سالاد تبوله، مقدار زیادی جعفری را با مقدار کمی نعناع در غذاساز بریزید تا کمی خرد شوند. مواد را در کاسه‌ای بریزید و بلغور پخته، گوجه‌فرنگی و پیازچه ریز شده را به آن‌ها اضافه کنید و با روغن زیتون، نمک فلفل و آب‌لیمو تازه آن را طعم‌دار کنید.

 

شوید (dill)

ترکیب شوید با روغن زیتون و کانولا مناسب است. شوید در کنار خردل، پیازچه، جعفری، جوز هندی، فلفل، زنجبیل یا میخک طعم عالی به غذای شما می‌دهد.


 

نمونه غذاهایی که می‌توانید با شوید درست کنید:

کاهو، لوبیا سبز، کرفس، تربچه را در ظرفی بریزید.

برای چاشنی یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، دو قاشق غذاخوری شوید تازه ریز شده، نصف قاشق خردل و نصف قاشق پیازچه را در غذاساز بریزید و یک چهارم لیوان روغن زیتون و کمی نمک را به آرامی به غذاساز اضافه کنید. سس را روی سالاد بریزید.

می‌توانید هویج را برش زده در فر گریل کنید و با مخلوط شوید، نمک، فلفل و لیموی تازه میل کنید.

می‌توانید کدو را برش زده و در فر با نمک و فلفل و کمی روغن زیتون بپزید. سپس با ترکیب ماست، شوید، فلفل و لیموی تازه میل کنید.

سالاد سیب‌زمینی با ماست و شوید از بهترین ترکیب‌هایی است که می‌توانید با شوید تهیه کنید.

 

ریحان (basil)

در بیشتر غذاهای ایتالیایی مثل انواع پاستا، سس پستو، سوپ و ساندویچ می‌توانید از ریحان استفاده کنید، ترکیب ریحان با گوجه‌فرنگی، پونه کوهی، رازیانه و آویشن بسیار عالی است.

 

بادمجان خرد شده، فلفل دلمه‌ای، پیاز، قارچ و سیر را با ادویه دلخواه تفت دهید تا سبزیجات نرم شوند. به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه کنید و بگذارید تا بپزد. مواد را روی نان ریخته و با پنیر موزارلا و ریحان تازه سرو کنید.

 

برای تهیه بهترین سس پستو، سه پیمانه برگ ریحان را با نصف پیمانه بادام‌زمینی یا دانه کاج، دو حبه سیر و نصف پیمانه پنیر پارمسان و کمی نمک را در غذاساز بریزید تا خوب مخلوط شوند. در غذاساز را باز کنید و سه پیمانه دیگر ریحان به آن اضافه کنید تا مخلوط یکدستی تشکیل شود. در حالی که غذاساز روشن است حدود نصف پیمانه روغن زیتون را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید. اگر روغن زیتون کمتری بزنید سس پستو را می توانید در پیتزا و ساندویچ استفاده کنید. روغن زیتون بیشتر برای تهیه پاستا و سوپ بهتر است.

 

جعفری (parsley)

 

 

جعفری برای تهیه پاستا و سوپ کاربرد زیادی دارد. به علاوه برای طعم‌دار کردن ماهی، مرغ، سیب‌زمینی، سبزیجات و تخم‌مرغ هم مکمل خوبی است.

ترکیب آن با ریحان، پیازچه و ترخون عالی است و مصرف آن در سالاد و تهیه سس‌ها هم توصیه می‌شود. معروف‌ترین سالادی که با جعفری درست می‌شود سالاد تبوله است.

 

رزماری(rosemary)

بیشترین استفاده رزماری در تهیه پیتزا است. تر کیب آن با پونه کوهی، رازیانه، ریحان و فلفل بسیار مناسب است.

همچنین دمنوش رزماری نیز به عنوان یکی از نوشیدنی‌های بسیار مفید که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است،در بهبود فرآیند هضم غذا، کاهش استرس، بیماری‌های قلبی و عروقی و … تاثیر به سزایی دارد.

 

از رزماری می‌توانید در پرکردن شکم مرغ و ماهی استفاده کنید.

رزماری خرد شده را می‌توانید در سوپ بریزید.

می‌توانید درون لیموناد خود یک شاخه کوچک رزماری بگذارید تا طعم خوشایندی بگیرد.

به سیب‌زمینی پخته کمی رزماری خشک شده بزنید و بعد آن را پوره کنید. همچنین می‌توانید با آن املت درست کنید.

قبل از قرار دادن پیتزا در فر، روی آن کمی رزماری خشک شده بزنید.

 

 

بیشتر بدانیم 

دمنوش دارچین

دارچین طبیعتی گرم و خشک دارد.

 

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی