• زمان : ۱۳۹۹/۶/۱۶ ه‍.ش.،‏ ۱۰:۲۸
  • نمایش : ۱٬۷۷۷ دفعه
  • موضوع : پخت و پز
آشپزی یکی از هنرهای فوق العاده پر خواستار است .فرهنگ غذایی جزیی از میراث فرهنگی هر سرزمینی است که در کنار تاریخ، افسانه‌ها، نواها، ترانه‌ها، کتیبه‌ها، دست نوشته‌ها، پوشش، آداب و رسومات و مذهب نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ هر سرزمین می‌باشد.

دنیای پخت و پز

در یک تعریف جامع، آشپزی یک هنر، فناوری و مهارت برای فراهم آوردن غذا، با استفاده از گرما یا بدون آن می‌باشد.

 آشپزی یا در متون قدیمی خوالیگری، عمل آماده‌کردن مواد غذایی  برای مصرف است.

این اصطلاح معمولاً به معنی محدودتری به کار می‌رود، که اِعمال  گرما  به غذا برای تغییر شیمیایی  طعم ، بافت، ظاهر، یا خواص غذایی آن است.

وقتی انسان در هزاران سال پیش آتش  را کشف کرد، آشپزی ویژگی فرهنگی بسیار رایجی شد. هر کشور برای خود نوع خاصی از آشپزی را دارد که بسیار متنوع و گوناگون است. مثلاً کشورهای آسیای میانه غذاها و طرز پختشان شبیه هم است همین‌طور کشورهای اروپایی و آمریکایی.

 

 

آشپزی به معنای یک هنر ظریف، به معنای شیوه پخت و پزی که فرانسویان آن را «آشپزی عالی» می‌نامند، در بیشتر جوامع نخست در دربار پادشاهان و خانه‌های اشراف پرورانده شده و سپس در لایه‌های پایین‌ تر جامعه گسترش یافته است.

در عصر ما رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ و گران جای آن دربار‌ها و خانه‌ها را گرفته‌اند؛ ولی گسترش آشپزی عالی در خانه‌های مردم عادی هیشه حدی دارد و تفاوت میان «آشپزی عالی» و «آشپزی عادی» کمابیش سر جای خود باقی می‌ماند. این تفاوت تنها در گرانی و ارزانی یا زیادی و کمی مواد غذایی نیست، بلکه در شیوه پخت هم هست.

 

پختن به روش‌های مختلفی که مواد غذایی را به کمک حرارت دادن، آماده خوردن می‌کنند گفته می‌شود. پختن مواد غذایی ممکن است در یک ظرف در بسته و تحت فشار به نام زودپَز انجام شود. این روش، سرعت پخت را افزایش می‌دهد و ویتامین های غذا نیز بهتر در آن باقی می‌مانند.

 

واحدهای اندازه‌گیری 

در آشپزی، آشپزها برای اینکه بتوانند به درستی به پخت و پز بپردازند، از واحدها و حجم‌های ثابتی استفاده میکنند. از جمله این واحدها:

  • پیمانه ها و قاشق ها
  • واحد های حجم
  • واحد های وزن

 

روش‌های پخت و پز 

 

ممکن است پختن به یکی از روش‌های زیر باشد:

  • پختن در تنور یا فر آشپزی یا ماکروفر
  • پختن در آب (اب پز کردن یا بخار پز کردن )
  • پختن با شعله مستقیم  اجاق گاز ،باربیکو ،زغال 
  • غیر مستقیم (هوا گرم)، در (شن یا نمک)
  • پختن در روغن  (سرخ کردن ) 

 

نیاز آشپزی و  انسان

پیدایش غذاپختن مربوط به هرزمانی هم که باشد، تاثیرات عمده‌ای روی زندگی انسان  داشته است، چراکه این موضوع کیفیت و همچنین نوع غذایی که مصرف می‌شود را نیز بالابرده است. همچنین می‌دانیم که فراوانی و کیفیت غذا، نقش مهمی در سلامت و تغذیه دارند .

آشپز کیست ؟ 

آشپز با به کاربردن راه های گوناگون آشپزی ، غذاها را آماده می نماید . در آشپزخانه های بزرگ ، بیشتر گروهی کار می کنند و یک سرآشپز بر کار آن ها نظارت می کند . سرآشپز تمامی کارهای آشپزخانه را مدیریت و کنترل می کند . 

برای این که بتوانید در آشپزی موفق شوید باید به آشپزی علاقه بسیاری به غذا و آشپزی داشته باشید و سرعت عمل خوبی در آن داشته باشید . همینطور باید در عمل تهیه غذا و سرو آن ، خلاقیت به خرج دهید . آشپز همینطور باید بسیار صبور باشد و تحمل فشار کاری زیاد را دارا باشد . این کار برای علاقه مندان آن با وجود تمام سختی ها و فشارهایش ، خیلی جذاب و متنوع است . 


بدون شک تفاوت عمده‌ای میان مردمانی وجود دارد که می‌دانستند چگونه مواد غذایی مختلف را با ظرافت و تعقل و علم خوراک ونوشیدنی  مواد در دسترس را  با هم مخلوط کنند  و در شرایط مناسب و آگاهانه بپزند با مردمانی که از خوراک برای رفع امور جسمانی و لذت آنی استفاده می‌کردند.

فرهنگ غذایی جزیی از میراث فرهنگی هر سرزمینی است که در کنار تاریخ، افسانه‌ها، نواها، ترانه‌ها، کتیبه‌ها، دست نوشته‌ها، پوشش، آداب و رسومات و مذهب نشانه‌هایی از فرهنگ و تاریخ هر سرزمین می‌باشد.

 

 

 

بیشتر بدانیم 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی